نورالاگوس سرده‌ای از خرگوش‌های غول پیکر است که بین ۳ تا ۵ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند. «Nuralagus rex» تنها عضوی از این جنس است که تاکنون شناسایی شده‌است. خرگوش غول پیکر بزرگترین خرگوش کشف شده تا کنون در نظر گرفته می‌شود.     این خرگوش غول پیکر چندین برابر خرگوش‌های امروزی بوده‌است و دانشمندان […]

 نورالاگوس سرده‌ای از خرگوش‌های غول پیکر است که بین ۳ تا ۵ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند. «Nuralagus rex» تنها عضوی از این جنس است که تاکنون شناسایی شده‌است. خرگوش غول پیکر بزرگترین خرگوش کشف شده تا کنون در نظر گرفته می‌شود.

 

اندازه عجیب خرگوش‌ها میلیون‌ها سال پیش

 

این خرگوش غول پیکر چندین برابر خرگوش‌های امروزی بوده‌است و دانشمندان فکر می‌کنند دلیل بزرگی آن این است که در جزیره‌ای زندگی می‌کرد که غذا در آن فراوان بود و شکارچیان در آن وجود نداشتند.

 

نورالاگوس یک سرده منقرض شده از خرگوش‌های بزرگ است که در دوران پلیوسن زندگی می‌کردند. دانشمندان فکر می‌کنند این موجود بزرگترین عضو راسته لاگومورفا است که تا به حال زندگی کرده‌است. تنها عضوی از این گونه که تاکنون یافت شده‌است نورالاگوس رکس است.

 

این خرگوش غول پیکر که حدود نیم متر قد و حدود ۱۲ کیلوگرم وزن داشته‌است، تقریباً ۶ برابر وزن خرگوش اروپایی (Oryctolagus cuniculus) بوده‌است. از نظر اندازه، خرگوش غول پیکر فلاندی تنها گونه خرگوشی است که به نورالاگوس نزدیک می‌شود.

 

اندازه تنها چیزی نیست که این خرگوش ماقبل تاریخ را از خرگوش‌های امروزی متمایز می‌کند. نورالاگوس جمجمه نسبتاً کوچکی داشته‌است. گیرنده های حسی آن مانند گوش و چشم نیز کوچک بودند. این نشان می‌دهد که این خرگوش حس شنوایی و بینایی ضعیفی داشته‌است.

خبرآنلاین

+