اردوغان باردیگر در رابطه با پروژه کریدور زنگزور برای ایران پیام فرستاد. تهران با اجرای این پروژه مخالفت کرده است.
رجب طیب اردوغان در واکنش به مخالفت رئیس جمهوری ایران و برخی از صاحب نظران با اجرای پروژه کریدور زنگزور در پیامی به ایران نوشت: از دولت ایران میخواهم که در پروژه بزرگ کریدور زنگزور که نوید بخش صلح و امنیت و رفاه در منطقه است در کنار یکدیگر حرکت کنیم.
اردوغان ۳ ماه پیش ایران و نه دولت ارمنستان را اصلی ترین مانع در گشایش کریدور زنگزور خواند.
وی مدعی شد که این کریدور علیه هیچ کشوری نیست و یک خط ارتباطی برای صلح است.
گفتنی است اوایل مهرماه، رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه، افتتاح مسیر زمینی کریدور ادعایی زنگزور در جنوب قفقاز را مسألهای راهبردی برای ترکیه خواند و گفت که «اگر ارمنستان از باز شدن دالان زنگزور جلوگیری کند، این کریدور میتواند از ایران عبور کند.
این در حالی است که محمد جمشیدی معاون سیاسی حجت الاسلام رئیسی روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه در توییتر نوشت: مشاور امنیت ملی ارمنستان و نماینده ویژه رییسجمهور آذربایجان در ملاقاتهایی با رئیس جمهور، گزارشهای مفصلی درباره قفقاز ارائه دادند. دکتر رئیسی در هر دو دیدار تاکید کرد: کریدور زنگزور بستر حضور ناتو در منطقه و تهدیدی ضد امنیت ملی کشورهاست که جمهوری اسلامی قاطعانه با آن مخالفت میکند.
در همین حال یک روز پس از انتشار اظهار نظر مخالف حجت الاسلام رئیسی نسبت به اجرای پروژه زنگزور، برخی از مقامات ترکیهای بار دیگر ادعاهای خود درباره این کریدور را مطرح کردند.
عبدالقادر اورال اوغلو»، وزیر حمل و نقل ترکیه در تلویزیون تی. آر. تی با تکرار اظهارات رجب طیب اردوغان گفت در صورتی که ارمنستان از تأمین خاک خود برای مسیر حمل و نقل خودداری کند، کریدور زنگزور میتواند از ایران عبور کند.
اورال اوغلو مدعی شد: «سوال مهم این است که آیا کریدور زنگزور از ارمنستان عبور میکند یا خیر؟ از نظر شرایط جغرافیایی واقعی، این کریدور برای هر یک از مناطقی که از آن عبور میکند مفید خواهد بود. ما فکر میکنیم ارمنستان این موضوع را بدون ملاحظات سیاسی ارزیابی خواهد کرد. در غیر این صورت، دورنمای عبور این کریدور از مرزهای ایران به عنوان یک جایگزین مطرح خواهد شد.»
وزیر کابینه اردوغان همچنین گفت: «مسیر زنگزور در حال حاضر تا حد زیادی به جز بخشهایی از مسیر برقرار است.» او گفت: «مسیری وجود دارد که از باکو به شهر خان میرود. کار توسط یک شرکت ترکیهای برای گسترش آن تا مرز ارمنستان در حال انجام است و مسیر دیگری به طول حدود ۱۱۰ کیلومتر در نخجوان وجود دارد. پس از آن، مسیر به قارس [در ترکیه] میرود و ۲۲۴ کیلومتر جاده در خاک ترکیه وجود دارد.»
به گفته وزیر راه و حمل و نقل ترکیه، کار تکمیل این مسیر در نخجوان به زودی آغاز خواهد شد و ظرف یک ماه، ترکیه مناقصهای را برای ساخت امتداد مسیر در سراسر خاک خود برگزار خواهد کرد.
از سوی دیگر، جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد که خواهان ایجاد کریدور موسوم به زنگزور است که از ارمنستان میگذرد و آذربایجان را به منطقه نخجوان آنکه منطقهای بین ارمنستان و ترکیه است، متصل میکند.
این طرح کریدور شامل ساخت بزرگراه و راه آهن است.
اما سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران نیز در واکنش به ادعاهای مطرح شده ترکیه و جمهوری آذربایجان در گفتوگویی تاکید کرد که باکو، کریدور زنگزور را به نحوی که در حاکمیت جمهوری آذربایجان باشد و اتصال نخجوان را به خاک اصلی آن تأمین کند، در قبال کریدور لاچین مطرح میکرد که در اختیار ارمنستان بود و قره باغ را به خاک ارمنستان متصل میساخت. اینکه مساله قره باغ حل و طبعاً کریدور لاچین بلااثر شده است، دیگر توجیهی برای درخواست چنین کریدور متقابلی وجود ندارد.
خرازی افزود: البته، کشورها میتوانند در قالب همکاری ترانزیتی راههای ارتباطی خود را در اختیار همسایگان خود قرار دهند و چنین همکاری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم قابل دفاع است، ولی لازمه برقراری چنین ارتباطی تهدید و اشغال نیست.
جمهوری اسلامی ایران از آنجا که بر اهمیت اتصال نخجوان به خاک جمهوری آذربایجان واقف است، حتی درصدد است چنین اتصالی را از خاک ایران برای جمهوری آذربایجان فراهم سازد و لذا با باکو برای ساخت جاده و راه آهنی به طول ۵۵ کیلومتر از روستای آق بند در منطقه زنگیلان در جنوب کشور آذربایجان و در مجاورت مرز ایران و ارمنستان، تا شهر اردوباد در نخجوان، به توافق رسیده است که در دست پیگیری است.
خان..خ.اهری اسمیر
تاریخ : ۱۸ - مهر - ۱۴۰۲وقتی آمریکا و فرانسه و ترکیه حضور دارند پس اینکه بگوییم باعث حضور ناتو می شود استدلال مناسبی نخواهد بود و ترکیه و آذربایجان و کشورهای حوزه خزر این برداشت را خواهند داشت که انگیزه های ترک هراسی مانع موافقت ایران است لذا ممکن است در آینده در مسیر شمال جنوب و حتی سایر مسیرها موانع جدی برای کشورمان در اثر این مخالفت بوجود آید .بویژه اینکه با گرایش هند به مسیر مدیترانه به جای شمال جنوب ، مشکلات کشورمان در ایجاد هرگونه مسیر از زنگزور به اروپا پرهزینه و کم اهمیت خواهد شد.
خان اوعلان خ.اهری
تاریخ : ۱۸ - مهر - ۱۴۰۲خروج ارمنی های قره باغ چه با وجود چندهزار ارمنی در قره باغ یا عدم حضور آنها چیزی از تعهدات ۲۰۲۰ کم نمی کند.توافق ایران و آذربایجان در آقبند همچنین توافق ۲۰۲۰میان آذربایجان و ارمنستان جزو تعهدات دوجانبه است که تعهدات ایران و ارمنستان را از یک طرف و تعهدات آذربایجان و ارمنستان را از سوی دیگر تحت شرایطی مشخص می کند. آنچه که ترکیه پیگیری می کند یک توافق چندجانبه است که ارمنستان و آذربایجان و ایران نیز با توجه اختلاف نظر ها در مورد نحوه انجام کریدور زنگزور در آن تاثیرگذار است. قطعا توافق آذربایجان را در این زمینه بدست آورده اما در حال محک زدن ایران و ارمنستان است که قطعا با توجه به نیاز راهبردی تجاری از تمام ابزارهای ممکن از جمله دیپلماسی.معامله و در صورت ضرورت سایر تدابیر بسته به مقتضیات استفاده خواهد کرد.بنابراین در شرایطی که هند بجای مسیر شمال جنوب به مدیترانه روی آورده و ترکیه و عراق مسیر بصره مدیترانه را راه اندازی می کند مسیر شمال جنوب علاوه بر ریسک های سیاسی از نطر اقتصادی پرهزینه بوده و با توجه به اهمیت ترکیه در تجارت ایران و غرب دلیل منطقی برای تصمیم گیری سلبی در موضوع کریدور زنگزور بجای همکاری برای تبدیل آن به چهارراه ارتباطی وجود ندارد.و هیجانات رسانه ای با انگیزه سیاسی و ترک هراسی متناسب با راهبردهای منطقه ای جمهوری اسلامی برای توسعه ارتباطات جهان اسلام نمی باشد.
خان. اوغلان .خ.اهری
تاریخ : ۱۹ - مهر - ۱۴۰۲در ایران نباید نگاه تهدیدآمیز به همبستگی جوامع مسلمان ترک پس از فروپاشی شوروی و تحت تاثیر افسانه های شاهنامه که به منظور تفرقه میان فارس و ترک و عرب جعل شده ،قرار گیرد.در غیر این صورت تاریخ در مورد ظرفیت مدیریت حوزه تمدنی اسلامی فراتر از حوزه تمدنی باستانی ما را نخواهد بخشید.در شرایط فعلی دشمنان حتی صحبت های نخبگان موجود در طیف اصولگرایان را پیرامون همبستگی ایران و افغانستان کثیرالانتشار را فقط با اتکا به زبان و نژاد یا استناد به عدم توانایی ترک و عرب و..در دوران باستان برای تغییر زبان رصد و مبنای فکری آنان قرار می دهند .علیرغم قرارگرفتن دولت آقای روحانی در طیف فراتر از اصول گرایی و اصلاح طلبی این گمان وجود دارد که او بیش از بدبینی به کشورهای مسلمان منطقه ،همزمان با تلاش برای توسعه روابط بین المللی گره از اختلافات تقسیم خزر گشود.بنابراین زنگزور که که فقط منتهی الیه جنوبی ترین نکته عرض آن به ایران متصل است نباید بجای فرصت یابی به عنوان عامل منفی ژئوپولیتیک تلقی و تجارت متقابل را تحت الشعاع قراردهدبویژه آنکه در شرایط فعلی هم حتی مرزهای قفقازحق عبور بدون مانع به مفهوم کاریه تیر وجود دارد .خواست مقام معظم رهبری هم نه مخالفت بلکه همکاری است که با عدم انسداد مرز محقق می شود.و در صورت غفلت و عدم تدبیر بموقع ممکن است با توسعه یافتن مسیرهای جایگزین متضرر شویم.
حسن حبشی
تاریخ : ۲۱ - مهر - ۱۴۰۲در زمان استالین سه استان زنگزور,مغری ونقدوز رااز آذربایجان منفک وبه ارمنستان واگذار کردند که نخجوان از سایر قسمت های آذربایجان جدا شد پس این سخن که مرز ایران با ارمنستان چند هزارساله است دروغی بیش نیست چون ارمنستانی وجود نداشت وآن جزئی از ایران بود.
علی تییریخ
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۲آخه اردوغان عوضی فکر کردی ایران نمی فهمه
بچه گول میزنی؟
ایران باید خودش رو واسه رویارویی با ترکیه آماده کنه و نه اینکه همکاری برای زنگزور
مهدی
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۴۰۲اینکه اسرائیل با کمک آمریکا و غرب کاملاً بر ترکیه و باکو نفوذ شدید دارد و هدفشان قبل از هر برنامهای محاصره کامل ایران است شکی نیست. اما متأسفانه مسئولان ما نیز همیشه به رخ کشیدن قدرت و نفوذ کلام به رقبای داخلی و دشمنان خارجی را بر اقتصاد داخلی و بین المللی ترجیح میدن.مثال بارزش هم وضعیت متلاشی شده اقتصاد کشور است.