انتقاد شدید مجری مشهور از صداوسیمای جبلی و طلاق توافقی هنرمندان!
انتقاد شدید مجری مشهور از صداوسیمای جبلی و طلاق توافقی هنرمندان!

سیاوش صفاریان پور، مجری -تهیه کننده برنامه آسمان شب در گفتگو با عصرایران با اشاره به افت شدید مخاطب تلویزیون در سالهای اخیر، گفت: ما در واقع شاهد دورانی هستیم که ساختار مدیریتی بر مبنای  تصمیمات نامتعارفی است و متاسفانه  تصور می‌شود این تصمیمات عوارض مهمی ندارد. در صورتیکه وقتی نتیجه را ارزیابی کنید  متوجه […]

- انتقاد شدید مجری مشهور از صداوسیمای جبلی و طلاق توافقی هنرمندان!

سیاوش صفاریان پور، مجری -تهیه کننده برنامه آسمان شب در گفتگو با عصرایران با اشاره به افت شدید مخاطب تلویزیون در سالهای اخیر، گفت: ما در واقع شاهد دورانی هستیم که ساختار مدیریتی بر مبنای  تصمیمات نامتعارفی است و متاسفانه  تصور می‌شود این تصمیمات عوارض مهمی ندارد. در صورتیکه وقتی نتیجه را ارزیابی کنید  متوجه می‌شوید که اشکالات اساسی پیش آورده است.  
 
وی افزود: آنچه امروز بر روی آنتن تلویزیون است نتیجه فرایند مدیریتی سیما در سالهای اخیر را نشان می‌دهد. این حقیقت ناگوار و متاسفانه درست است که دیگر تلویزیون مخاطب فراگیر خود را ندارد.  قبلا کم شدن سطح مخاطبان سیما انکار می شد اما امروزه این تقلیل مخاطب، قابل انکار نیست. این در حالی است که گاه  از برخی شنیده می‌شود که ما [تصمیم سازان] فقط برای گروه محدودی از مردم ایران برنامه‌ می‌سازیم. به نظرم چنین نگرشی یک نوع فرار به جلو است! 
 
صفاریان پور افزود: در این رویکرد، مفهوم و ماهیت اصلی «رسانه‌ ملی» به چالش کشیده شده است. در حال حاضر چیزی که مشروعیتش به چالش و خطر کشانده شده، عنوان رسانه‌ی ملی است. نمی‌شود به راحتی از این ماجرا گذشت، زیرا به هر حال این سرمایه‌ی ملی است و از بودجه عمومی کشور برای آن هزینه می‌شود . 
 
وی نقش شبکه نمایش خانگی را در تولید محتوا برای مردم پررنگ و موثر دانست و از رقابت تلویزیون با پلتفرم‌های نمایش خانگی گفت: دکتر ابراهیم داروغه‌زاده‌ [از مدیران سال‌های قبل تلویزیون] ، اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی در خصوص وضعیتی به نام «حذف رقیب» صحبت کرده‌ است.
 
متاسفانه تلویزیون به جای ایجاد بستر رشد درونی ، مایل به توقف سرعت آلترناتیو شده است. همین نظارتی و نگاه بالادستی که صداوسیما بر پلتفرم‌ها ایجاد کرده، حکایت از این دارد که تلویزیون به جای تمرکز بر رشد خود، تلاش برای کاستن سرعت رشد دیگری را پیش گرفته است. اما این یک خیال ناپخته است، زیرا شبکه نمایش خانگی، رقیب اصلی صداوسیما نیست. 
 
تهیه کننده برنامه آسمان شب تاکید کرد: رقیب اصلی تلویزیون، شبکه‌های ماهوره‌ای است که دسترسی عمومی و فراگیری دارند و برای مخاطبان نیازمند محتوا و خبر در ایران، به رسانه موثر بدل شده است. به نظرم «وی او دی‌ها» رقیب تلویزیون نیستند و نخواهند بود. اگر هم در نقاطی رقابتی وجود داشته  باشد می‌تواند سبب رقابتی رشد دهنده شود.
 
مجری سابق تلویزیون به چشم انداز و آینده صداوسیما اشاره کرد و تشریح کرد: اگر صدا و سیما بخواهد با همین روش مسیرش را ادامه بدهد، ما حلقه‌ی آخر مخاطبان تلویزیون را هم از دست خواهیم داد. به این دلیل که همان حلقه آخر هم که تصور می‌شود جامعه هدف امروز سیما  است، از باقی مردم جدا نیستند و تصویر و نیاز رسانه‌ای که این گروه مخاطبان از  تلویزیون نسبت به باقی مردم تفاوت زیادی ندارد. تلویزیون برای همه بیش از هرچیز ابزار سرگرمی و اطلاع رسان است. به همین دلیل شخصیتی مثل عادل فردوسی‌پور برای اغلب مردم مورد توجه است و نقش اثرگذار آن قابل انکار نیست.
 
وی به پیامدهای ریزش مخاطبان تلویزیون اشاره کرد و گفت: تلویزیون در کنار مسائل فرهنگی، با مسائل اقتصادی نیز مواجه است. تلویزیون بی‌مخاطب، برای اسپانسرها هم جذاب نخواهد بود و مساله جذب اسپانسر و آگهی دهنده مساله مهم در کیفیت برنامه‌سازی و تنوع در سیما است. 
 
صفاریان پور همچنین عدم همکاری‌اش با تلویزیون را یک جور طلاق توافقی دانست و از وقوع این جدایی برای خود و بعضی دیگر از همکارانش گفت: گاهی آن قدر شرایط برای شما سخت می‌شود [یا سخت می‌کنند] که کار کردن و خلق اثر مطلوب، ناممکن می‌شود و شما ترجیح می‌دهید دیگر کار نکنید. اصل ماجرای عدم همکاری ما بیش از هر چه همین است. بی‌ارزش شدن نگاه تخصص‌گرایانه به برنامه‌سازی، منجر به بی‌رغبتی و بی‌میلی به کار برای برنامه‌سازان مولف می‌شود. 
 
این چهره فرهنگی، در پایان اظهار داشت: به نظر من تلویزیون، همچنان اثرگذار‌ترین رسانه است و خواهد بود. اکنون تلویزیون بیمار شده است و این بیمار در کما به سر می‌برد. بسیار امیدوار و خوش‌بینم که این بیمار از کما دربیاید و همچنان بودنش را در کنار همه مردم جشن بگیریم.

منبع: اطلاعات انلاین