ال‌نینو کدام نواحی ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟
ال‌نینو کدام نواحی ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟

ال نینو پدیده‌ای است که در یک جایی از دنیا اتفاق می‌افتد و ممکن است اثر خودش را در شرایط آب و هوایی کشور‌های دیگر بگذارد.

ال‌نینو, سازمان هواشناسی, هواشناسی - ال‌نینو کدام نواحی ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: «ال نینو معمولا در اقیانوس شکل می‌گیرد و می‌تواند در کشور ما اثر خود را بگذارد. در واقع اینکه ال نینو اثر خود را در ایران بگذارد، قطعی نیست، اما به احتمال ۶۰ درصد اثر آن را می‌توانیم در کشور ببینیم. اثر آن سبب می‌شود که در پاییز و زمستان با افزایش بارش مواجه شویم و گاهی هم ممکن است منجر به کاهش میزان بارندگی شود.»

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، ال نینو یکی از هزاران پدیده‌ای است که تاثیر خود را در بارش‌ها نشان می‌دهد.

او درباره تاثیر این پدیده در استان‌های کشور عنوان کرد: «در کشور هم اگر با افزایش بارش باران روبه‌رو شویم، به طور قطع نمی‌توانیم بگوییم که تاثیر ال نینو است. مثلا فلان استان امسال بارش باران زیادی داشته و بنابراین، تاثیر ال نینو را مشاهده می‌کنیم.» ضیائیان اضافه کرد: «اگر در فصول سرد با افزایش بارش‌ها روبه‌رو شویم، یکی از دلایل آن می‌تواند تاثیر ال نینو باشد.»

پیش از این، کارشناس هواشناس گفته بود که پدیده ال نینو در صورت اثرگذاری، استان‌های نواحی زاگرس شمالی، شمال غرب و جنوب وشرق ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد که زمینه‌ساز افزایش بارش‌ها می‌شود.

به گفته «امیر حسین نقشینه»، تا اوایل زمستان احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در جنوب شرقی کشور ۳۵ درصد، نیمه غربی خزر و بخش‌های از جنوب وشرق کشور ۵۰ درصد و سایر مناطق کشور بیش از ۶۵ درصد برآورد می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری

+