کودکان را قربانی اخبار جنگ نکنید/جنگ رسانه‌ای علیه کودکان را خنثی کنیم
کودکان را قربانی اخبار جنگ نکنید/جنگ رسانه‌ای علیه کودکان را خنثی کنیم

برای این مهم شاید نیاز باشد تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کنیم تا در این روزها، علاوه بر بمباران صهیونیست بر جسمِ کودکان غزه، اخبار جنگِ آن‌ها ذهن کودکان‌ما را هدف قرار ندهد.

زیرنویس، گروه جامعه- دسترسی به اخبار، اطلاعات و وقایع جهان می‌تواند جذاب باشد؛ اما اندیشیده‌ایم که این تصاویر و صحنه‌های دلخراشی که در تمام ساعات شبانه‌روز از جلوی دیدگان کودکان می‌گذرد، چه تاثیری بر ذهن و روان آن‌ها می‌تواند داشته باشد؟

صداوسیما روانشناسِ دلسوز کودکان نیست

اگرچه از صداوسیما زیاد انتظار نداریم که به مثابه یک روانشناسِ کودک به این موضوع بیاندیشد (که گاهی اوقات ناگزیر به پخش یک برنامه‌ هستند) تا کودک با دیدن این صحنه‌ها دچار اضطراب، ترس و ترومای کودکی نشود، اما انتظار می‌رود ساعاتی را به پخش مشروح اخبار جنگ و تصاویر اختصاص داد که یا کلیت خانواده در کنار کودک بوده یا کودک در وقت فعال خود نیست؛ چرا که اثرات آن در بزرگسالی مشاهده خواهد شد و همچنین در شبکه‌های مخصوص کودک؛ اخبارِ عریانی از جنگ و ویرانی پخش نکنیم. اما…

والدین عزیز!

شما چقدر به کنترل ورودی‌های ذهن کودک خود توجه دارید؟

به گزارش زیرنویس، شاید صداوسیما، مدرسه و محیط بیرون از منزل را نتوانیم مدیریت و کنترل کنیم؛ اما والدین که مسئول رشد ذهنی و روانی فرزندان هستند می‌توانند برای بستن در به روی بعضی از داده‌های مخرب تلاش کنند. برای این مهم شاید نیاز باشد تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کنیم تا در این روزها، علاوه بر بمباران صهیونیست بر جسمِ کودکان غزه، اخبار جنگِ آن‌ها ذهن کودکان‌ما را هدف قرار ندهد.

این ما هستیم که باید به این نکته توجه کنیم هر محتوایی را نباید در کنار کودکانمان ببینیم و برای سلامت روان خانواده به سر خط خبرهای جنگ اکتفا کرده و ۲۴ ساعت شبانه روز از اخبار جنگ مطلع نشویم و از دیدن صحنه‌های دلخراش و انتشار آن نیز بپرهیزیم.

نیازی نیست کودکان تصاویر این جنایات را مشاهده کنند،‌ اما باید به سؤالات کودکمان پیرامون جنگ پاسخ دهیم. والدین بهتر است به صورت خیلی کوتاه، مختصر و در حد درک کودک برای او توضیح دهند و هیچ‌گاه این نکته را از خاطرمان دور نکنیم که کودکمان نیازی به تحلیل‌های سیاسی آنچنانی ندارد.

قرار نیست به عنوان والدین اخبار مرتبط با قضایای «طوفان الاقصی» را سانسور کنیم،‌ چون در عصر ارتباطات امکان پنهان کردن اخبار وجود ندارد. اما کودک نباید به صورت مستقیم تصاویر خشونت و جنایت را مشاهده کند،‌ چون قطعاً هجوم این تصاویر در ذهن کودک ایجاد اضطراب و استرس خواهد کرد.

با بی‌توجهی به این مسائل ساده، ذهن پاک و لطیف کودکانمان را مشوش نکنیم.

 

  • منبع خبر : پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس
  • نویسنده : گروه جامعه زیرنویس
  • نویسنده : گروه جامعه زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس نیوز