قیمت دلار ۳آبان ۱۴۰۲ / فرصت‌سازی از بحران‌ها برای مدیریت ارز
قیمت دلار ۳آبان ۱۴۰۲ / فرصت‌سازی از بحران‌ها برای مدیریت ارز

قیمت دلار روز گذشته افزایش محدود ۱۰۰ تومانی داشت. با وجود روند لاک‌پشتی حرکت دلار، معامله‌گران معتقدند الگوی افت و خیز در بازار ارز همانند ماه‌‌های گذشته است اما این بار در کریدور بالاتر پایداری می‌کند. برخی نیز بحران ایجادشده در منطقه را فرصت سیاست‌گذار برای خیز دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی می‌دانند.

به گزارش زیرنویس، دیروز قیمت دلار به ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. رشد ۱۰۰ تومانی این اسکناس در حالی رخ داد که روند عرضه و تقاضا در تعادل قرار داشت و معامله‌گران همچنان چتر سیاست‌گذار را در بازار ارز گسترده می‌دیدند.

فعالان بازار ارز برگشت قیمت دلار به کریدور پایین‌تر را مستلزم اخبار مساعد سیاسی قوی نظیر پایان بحران منطقه می‌دانند. آنها معتقدند الگوی فعلی دلار همان نقشی است که سیاست‌گذار برای اسکناس آمریکایی در کانال ۴۸ و۴۹ هزار تومانی طراحی کرد؛ یعنی حرکت الاکلنگی با نوسانات محدود.

تحلیلگران بازارها کف فعلی حمایتی دلار را محدوده ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومانی و سقف مقاومت را منطقه ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومانی در نظر می‌گیرند. آنها معتقدند اگر دلار در محدوده ۵۳ هزار تومانی تثبیت شود،‌ این اسکناس در روند صعودی قرار می‌گیرد.

در ماه‌های گذشته موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به سیگنالی جهت مهار قیمت دلار تبدیل شده بود. این ارزها امروز دست سیاست‌گذار را برای کنترل بازار ارز باز نگه داشته است. تحلیلگران اقتصادی می‌گویند در چهار گام، رقمی بالغ بر ۱۸.۱ میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر آزاد شده است که در صورت آزادسازی ۶.۷ میلیارد دلار از منابع ایران در ترکیه و ژاپن این رقم به حدود ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی آثار آزادسازی پول‌های مسدودشده ایران نقش غیرقابل انکاری در تحرکات بازار ارز دارد. به اعتقاد آنها این منابع، فشار وارده بر بازار ارز را پوشش می‌دهد و بازار آرامش نسبی روزهای اخیر را مدیون این دلارهاست.

روز گذشته قیمت دلار در بازارهای همسایه افزایش محدودی داشت. در بازار هرات، دلار با افزایش ۱۰۰ تومانی به قیمت ۵۰ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد.  قیمت دلار سلیمانیه ۳۰۰ تومان افزایش داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز سه‌شنبه ۲ آبان در سایت معاملات الکترونیکی ارز(ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۲۴۶ تومان عرضه شد و ۱۰ تومان افزایش داشت. دلار حواله نیز با همین مقدار افزایش با رقم ۳۷ هزار و ۴۹۶ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز سه‌شنبه اسکناس یورو با رقم ۵۳ هزار و ۸۵۸ تومان معامله شد و کاهش ۵۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۳ هزار و ۹۰۷ تومان تعیین شد و رشد ۲۴۱ تومانی داشت. یوروی حواله نیز با رقم ۳۹ هزار و ۹۱۵ تومان قیمت‌گذاری شد و رشد ۲۱۹ تومانی داشت.

روز گذشته درهم امارات نیز با رشد ۸۰ تومانی با قیمت ۱۳ هزار و ۹۶۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۱۰ تومان و اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۳۱ تومان درج شد و رشد سه تومانی داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

+