حل مسئله به روش تخمه شوری!/از تخمه شکنی تا قانون شکنی
حل مسئله به روش تخمه شوری!/از تخمه شکنی تا قانون شکنی

کمتر از یک ماه از خبر توزیع تخمه شور بین رانندگان می گذرد. خبری که از ابتدا در رسانه‌ها سروصدای زیادی برپا کرد. حالا وزارت بهداشت اعلام کرده: تخمه شور برای سلامتی افراد مضر است و به رانندگان توصیه کرد از تخمه شور در هنگام رانندگی استفاده نکنند.

روایت واقعی مدیریت و حل یک مسئله در کشور

زیرنویس-گروه جامعه: کمتر از یک ماه از خبر توزیع تخمه شور بین رانندگان می گذرد. خبری که از ابتدا در رسانه‌ها سروصدای زیادی برپا کرد. حالا وزارت بهداشت اعلام کرده: تخمه شور برای سلامتی افراد مضر است و به رانندگان توصیه کرد از تخمه شور در هنگام رانندگی استفاده نکنند.

اگر به فرآیند انتشار این خبر و نوع نگاه به مسئله توجه کنیم، به چند نکته جالب خواهیم رسید که تقریبا در بیشتر تصمیم‌گیری‌ها و حل مسئله‌ها در کشور مشترک است:

۱. نقض نص صریح قانون

وقتی در آیین نامه راهنمایی و رانندگی خوردن و آشامیدن ممنوع است مصرف تخمه در هنگام رانندگی و زدن تبصره برای آن چه معنایی می تواند داشته باشد؛ آیا می‌شود قوانین را هرطور که دلمان می‌خواهد تفسیر کنیم؟

۲. ماست مالی کردن مسئله

اگرچه رئیس پلیس راه استان یزد در پاسخ به این انتقاد توضیح داد «به رانندگان از طریق پلیس هرگز توصیه نشده که تنقلات را در حین رانندگی مصرف کنند، زیرا ممکن است موجب حواس پرتی رانندگان و حوادث ناگوار شود بلکه گفته شده صرفا حین استراحت و توقف‌های کوتاه، این خوراکی ها را مصرف کنند». اما این توضیح بیشتر به ماست‌مالی کردن شباهت دارد تا دلیل قانع کننده. چرا که آنچه که در میان رانندگان مرسوم و احتمالا نتیجه بخش است خوردن تخمه هنگام رانندگی است نه هنگام استراحت که خواب از سرش بپرد!

۳. حفظ جان در اولویت است یا سلامت جسم؟

به گزارش زیرنویس، مساله بعدی، صدور بیانیه از سمت بقیه سازمان‌ها یا وزارتخانه‌هاست که آهای ما انتقاد داریم، این چه وضعی است و این طور مسائل!
در این میان، وزارت بهداشت همه وظایف تخصصی خود را فراموش کرده و به این کم‌تر می‌اندیشد فردی که تصادف می کند در عرض چند دقیقه یا ساعت به بیمارستان می‌رسد. آیا مهم نیست تیم پزشکی و کادر درمان بیمارستان برای نجات بیمار تخصص داشته باشد یا نه. اصلا مهم هست که ۴۳ درصد از فوتی‌های تصادفات، در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند و آن هم به این دلیل عدم تجهیز برخی از بیمارستان‌ها به بخش «تروما»!

چقدر مهم هست که اکثر تصادفی‌ها در بیمارستان، به‌دلیل خونریزی داخلی یا ضربه به سر و عدم‌تشخیص این موضوع توسط بیمارستان، جان خود را از دست می‌دهند.

والبته این مساله هم اهمیت چندانی ندارد که وزارت بهداشت سالانه ۱۰هزار میلیارد تومان بابت رسیدگی به مصدومان تصادفات دریافت می‌کند تا بهترین خدمات را بدون دریافت هزینه به آنها ارائه دهد! اما موضوع مهم این است که تخمه شور می‌تواند برای سلامت قلب و تناسب اندام افراد مضر باشد!

فرض کنید در جاده تصادف اتفاق بیفتد. خب با وضعیتی که برخی بیمارستان ها دارند احتمال زنده ماندن حادثه دیده کم است. از طرفی هم احتمال بالایی برای ضربه مغزی وجود دارد! پس آیا به صلاح است که قلب و کلیه و… اهدایی افراد ناسالم باشد؟

این است داستان مضحک حل مسئله در کشور ما و اگر دنبالش را بگیرید تا ثریا می‌رود دیوار کج …

  • نویسنده : گروه اجتماعی زیرنویس
  • منبع خبر : پایگاه خبری-تحلیلی زیرنویس