استقلال در مسیر قهرمانی/ زنگ خطر برای پرسپولیس به صدا درآمده است؟
استقلال در مسیر قهرمانی/ زنگ خطر برای پرسپولیس به صدا درآمده است؟

ده هفته از لیگ برتر فوتبال می‌گذرد و رقابت تنگانگی میان مدعیان قهرمانی وجود دارد و هفته های اخیر را می‌توان روزهای روشن آبی پوشان تعبیر کرد و آن‌ها با پیروزی اخیر برابر تراکتور همچنان صدر جدول را در اختیار دارند و بر خلاف روزهای نخست لیگ حالا این استقلال است که بدون رقیب می‌تازد. […]

ده هفته از لیگ برتر فوتبال می‌گذرد و رقابت تنگانگی میان مدعیان قهرمانی وجود دارد و هفته های اخیر را می‌توان روزهای روشن آبی پوشان تعبیر کرد و آن‌ها با پیروزی اخیر برابر تراکتور همچنان صدر جدول را در اختیار دارند و بر خلاف روزهای نخست لیگ حالا این استقلال است که بدون رقیب می‌تازد. برد استقلال در برابر تراکتور چهارمین برد این تیم در ۵ بازی اخیر بود.

آبی‌‎پوشان این هفته‌ها در بالای جدول در حال افزایش اختلاف‌شان با سایر مدعیان هستند؛ هفت برد، یک مساوی و تنها یک باخت در ۹ بازی گذشته از لیگ، آماری است که استقلال را در بالاترین جای جدول قرار داده است تا هواداران این تیم امیدوار شوند که پس از یک فصل وقفه و ناکامی در فصل مربیگری ریکاردو ساپینتو باز هم می‌توانند جام قهرمانی را در دستان کاپیتان تیم‌شان ببینند.

مظلومی یکی از سرمربیان اسبق آبی پوشان می‌گوید: این تیم عالی است. جواد نکونام با تمام مشکلاتی که تیمش داشت کاری کرده کارستان. آن‌ها می‌توانند قهرمان شوند به شرطی که حمایت شوند. مدیران باشگاه باید از تیمی که بازیکنانش حاضر می‌شوند مبلغ قرارداد خود را کم کنند نهایت حمایت را داشته باشند.

استقلال و تراکتور

اما حال و اوضاع این روزهای  رقیب سنتی‌ استقلال یعنی پرسپولیس مساعد نیست. شاگردان یحیی گل محمدی  در هفته اخیر به میزبان‌شان  سپاهان باختند تا زنگ خطر برای یحیی و تیمش به صدا دربیاید. این اولین باخت پرسپولیس در فصل جدید بود تا تنها تیم بدون شکست لیگ هم این آمار را از دست بدهد. دو تساوی و یک باخت، عملکرد پرسپولیس در سه بازی اخیر لیگ بوده است و نزدیک به یک ماه از آخرین برد قرمزها در لیگ می‌گذرد. نتایجی که سبب شد تا پرسپولیس با صدر فاصله بگیرد و اختلاف این تیم با استقلال صدرنشین به ۵ امتیاز برسد.

هرچند گل‌محمدی، مصدومیت بازیکنان و بسته بودن دستش در فصل نقل و انتقالات را دلیل این بحران عنوان کرده است اما به نظر می‌رسد باید فاصله گرفتن قرمزها از روزهای خوب را در تاکتیک‌های سرمربی و کادر فنی جستجو کرد.

حمید درخشان پیشکسوت پرسپولیس درباره عملکرد این تیم در هفته‌های اخیر لیگ برتر فوتبال گفت: مشکل این روز‌های سرخپوشان عدم شناخت نسبت به نوع بازی در برابر حریفان است که باعث ضعف عملکرد قرمزها در هفته‌های اخیر شده است؛ و شاهد این هستیم که پرسولیس شادابی همیشگی را ندارد و کادر فنی استفاده بهینه‌ای از بازیکنان تیم نمی‌کنند.

این کارشناس فوتبال افزود:­ پرسپولیس هفته به هفته درجا می‌زند تا جایی که در بازی اخیر بازی را به سپاهان واگذار کرد و به نظر می‌رسد که باید هرچه زودتر کادر فنی شرایط تیم را مورد بازبینی قرار دهند چرا که این تیم همان قهرمان فصل قبل است و بازیکنان ارزشمندی در اختیار دارد.

این بازیکن بازنشسته تیم سرخپوشان گفت: اخیرا خط هافبک پرسپولیس عملکرد خوبی ندارد، توپ رسانی به خط فوروارد خوب نیست و بازیکنان عمقی عمل نمی‌کنند و این وظیفه سرمربی و کادر فنی است که این اشکالات مهم که در حال ضربه زدن به پرسپولیس است را مرتفع کنند تا تیم به شرایط ایده آل فصل قبل برگردد.

او درباره عملکرد استقلال رقیب سنتی این تیم در فصل جدید با سرمربیگری نکونام افزود: نکونام در این فصل خوب کار می‌کند و موفق شده تیمش را در بالای جدول رده بندی قرار دهد.

درخشان تاکید کرد: چیزی که پرسپولیس اکنون نیازمند آن است بررسی دیدار‌های قبلی و آنالیز بازی‌های بعد است؛ سرخپوشان هنوز برای موفقیت در لیگ وقت دارند و بازی تمام نشده است. چرا که هنوز در دور رفت هستیم و فرصت جبران خطا‌ها وجود دارد و پرسپولیس می‌تواند این فصل هم قهرمان لیگ شود.

پرسپولیس و سپاهان

سپاهان پس از شکست در هفته نهم برابر ملوان، در هفته دهم دوباره به مسیر پیروزی را پیدا کرد. شاگردان ژوزه مورایس برنده بزرگ هفته بودند و در یک دیدار ۶ امتیازی که به ال‌کلاسیکوی ایران مشهور است، پرسپولیس را شکست دادند تا فاصله‌شان را با سایر مدعیان کمتر کنند.

هرچند سپاهان با توجه به کسر ۴ امتیاز و یک بازی کمتر نسبت به استقلال صدرنشین با ۱۵ امتیاز از ۸ بازی در رده پنجم قرار دارد، اما بی شک یکی از مدعیان قهرمانی است. اخیرا هم کوین یامگا ستاره استقلال در برنامه فوتبال برتر پرسپولیس را رقیب تیمش برای کسب جام ندانست و  زرد پوشان اصفهان را رقیب استقلال تلقی کرد.

در هر حال هفته‌های زیادی تا پایان لیگ برتر فوتبال باقی مانده و با توجه به این که هنوز در دور رفت این رقابت‌ها قرار داریم هنوز برای نتیجه گیری درباره اینکه چه تیمی قهرمان می‌شود کمی زود است و باید منتظر ماند و دید که استقلال و سپاهان می‌توانند مدعیان قهرمانی باشند یا پرسپولیس همه را غافلگیر کرده و تاکتیک خود را برای تکرار قهرمانی تغییر خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران