به گزارش زیرنویس به نقل از ایندیپندنت، «محمد یعقوب عبدالرحمان اکه»، استاندار طالبان در سرپل افغانستان تائید کرد که دولت طالبان روزانه ۶۰۰ هزار دلار از استخراج نفت از چاه‌های قشقری کسب درآمد می‌کند. او گفته است که روزانه ۶۵۰ تا ۹۰۰ تن نفت از این چاه‌ها استخراج می‌شود و بخشی از درآمد این چاه‌ها […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایندیپندنت، «محمد یعقوب عبدالرحمان اکه»، استاندار طالبان در سرپل افغانستان تائید کرد که دولت طالبان روزانه ۶۰۰ هزار دلار از استخراج نفت از چاه‌های قشقری کسب درآمد می‌کند.

او گفته است که روزانه ۶۵۰ تا ۹۰۰ تن نفت از این چاه‌ها استخراج می‌شود و بخشی از درآمد این چاه‌ها در پروژه‌های توسعه‌ای هزینه می‌شود.

او افزوده است که اینک از ۱۵ چاه نفت استخراج می‌شود و در آینده به شمار این چاه‌ها افزوده خواهد شد.

عبدالرحمان اکه ادعا کرده است که هزینه احداث سد آب‌دره سلطان ابراهیم، از پول استخراج نفت تأمین خواهد شد و در فروردین سال آینده روند ساخت این سد آبی آغاز می‌شود.

استاندار طالبان در سرپل، هفته جاری، از میدان نفتی قشقری بازدید کرد و به نیروهای طالبان دستور داده که در راستای تأمین امنیت، با کارکنان شرکت چینی استخراج‌کننده این چاه‌ها همکاری کنند.

طالبان نگران‌اند که شاخه خراسان داعش یا مخالفان نظامی آنان منطقه نفت‌خیز قشقری را ناامن کنند.

طالبان، ژانویه ۲۰۲۳، استخراج میدان نفتی قشقری و سایر میدان‌های نفتی آمودریا در استان‌های جوزجان و فاریاب را طی یک پیمان ۲۵ ساله، به یک شرکت چینی به نام «گاز و پترولیوم شین‌جیانگ در آسیای مرکزی» واگذار کرده‌اند. تخمین زده می‌شود که ظرفیت منطقه نفتی آمودریا ۸۷ میلیون بشکه باشد. ۲۰ درصد منابع استخراج‌شده از این میدان‌های نفتی به طالبان می‌رسد.

روند استخراج نفت از میدان نفتی قشقری در تیرماه سال جاری آغاز شد و در ابتدا ظرفیت استخراج ۵۰ تن نفت خام در یک روز بود که شرکت چینی توانست سطح استخراج نفت را افزایش دهد.

چین بخش زیادی از بازار مصرفی افغانستان را در اختیار دارد و تصور می‌شود که با ادامه حکومت طالبان، نقش چین در اقتصاد افغانستان گسترده‌تر شود.

پیش از این نیز، دولت چین برای کمک به بازسازی کشور افغانستان اعلام آمادگی کرده بود. «چن گانگ»، وزیر امور خارجه وقت چین در بهار امسال گفته بود که چین آماده است تا در موضوع افغانستان، هماهنگی با پاکستان را بیشتر کند و به روند بازسازی صلح آمیز در این کشور را کمک کند. وزارت امور خارجه چین به نقل از وزیر خارجه این کشوراعلام کرد: چین آماده تقویت همکاری با پاکستان بر سر مسئله افغانستان و نیز تسهیل روند بازسازی صلح آمیز در این کشور و همچنین ثبات و پیشرفت در منطقه است.

وزیر امور خارجه چین همچنین تاکید کرد که همکاری میان پکن و اسلام‌آباد همسو با ابتکارات توسعه و امنیت جهانی پیش می‌رود. همچنین نشستی در دوحه قطر با محوریت افغانستان برگزار شده است. چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، نروژ، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، بریتانیا، ایالات متحده، ازبکستان، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی در نشست دو روزه دوحه درباره افغانستان حضور داشتند. هدف این نشست دستیابی به یک تفاهم مشترک در جامعه بین المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان اعلام شد.

پیشتر نیز، وزارت معادن و فلزات دولت موقت طالبان در افغانستان طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مسئولان و نمایندگان شرکت چینی «گوچین» در دیدار با شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و فلزات (طالبان) در کابل علاقه خود را برای سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ذخایر لیتیوم افغانستان ابراز کرده‌اند. بر اساس این بیانیه، سرمایه گذاری مذکور ۱۲۰ هزار شغل مستقیم و یک میلیون شغل غیرمستقیم در این کشور ایجاد می‌کند. این شرکت طی ۷، ماه مسیر سالنگ را بازسازی و یک تونل دیگر را هم حفر خواهد کرد.

منبع: مـهر