تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارد از این رو با انتخاب هوشمندانه مواد غذایی می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داد. در ادامه به نقل از «وب ام دی» به چند مورد از مواد غذایی که برای سلامت قلب مضرند، خواهیم پرداخت. * شکر، نمک، چربی […]

- کدام مواد غذایی برای قلب مضرند؟

تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارد از این رو با انتخاب هوشمندانه مواد غذایی می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داد. در ادامه به نقل از «وب ام دی» به چند مورد از مواد غذایی که برای سلامت قلب مضرند، خواهیم پرداخت.

* شکر، نمک، چربی

با گذشت زمان مصرف مقادیر زیاد نمک، شکر، چربی های اشباع شده و کربوهیدرات های تصفیه شده خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد. اگر نگران قلب خود هستید، بهتر است این خوردنی‌ها را از رژیم غذایی خود دور نگه دارید.

با این حال به جای تمرکز روی یک غذای مضر، عاقلانه‌تر این است که روی رژیم غذایی خود تمرکز کنید. اگر بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات مفید برای قلب، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم‌چرب استفاده می‌کنید، همچنان این مواد غذایی را نیز می‌توانید به میزان متعادل و کنترل‌شده مصرف کنید.

* بیکن

بیش از نیمی از کالری بیکن از چربی اشباع شده است که می تواند لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد را افزایش دهد و احتمال حمله قلبی یا سکته را بیشتر کند. بیکن، پر از نمک است که فشار خون را بالا می برد و باعث می شود قلب سخت تر کار کند. مقادیر زیاد سدیم (بخش اصلی نمک) نیز می تواند منجر به سکته مغزی، بیماری قلبی و نارسایی قلبی شود. نگهدارنده های اضافه شده به بیکن نیز با این مشکلات مرتبط هستند.

* گوشت قرمز

خوردن بیش از حد گوشت گاو و … ممکن است احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را افزایش دهد. ممکن است به این دلیل باشد که این گروه از مواد غذایی دارای چربی اشباع بالایی هستند که می تواند کلسترول را افزایش دهد. بنابر این توصیه می‌شود که مصرف گوشت قرمز خود را محدود و گوشت چرخ کرده بسیار کم چربی مصرف کنید.

* نوشابه

داشتن مقادیر کمی شکر اضافه مضر نیست اما یک قوطی نوشابه بیشتر از آنچه متخصصان برای یک روز کامل توصیه می کنند، قند افزوده دارد. افرادی که نوشابه می نوشند بیشتر وزن اضافه می کنند و احتمال چاقی و دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و بیماری قلبی در آنها بیشتر است. در حالی که داده‌های علمی هنوز در مورد نوشیدنی های رژیمی مبهم است، برخی تحقیقات آنها را با افزایش وزن و سکته مغزی مرتبط می کند.

* شیرینی‌ها

کوکی ها، کیک ها و کلوچه ها را کمتر مصرف کنید. آنها معمولاً مملو از قند اضافه شده هستند که منجر به افزایش وزن می شود. آنها همچنین با سطوح بالاتر تری گلیسیرید مرتبط هستند و این فاکتور می تواند منجر به بیماری قلبی شود. ماده اصلی آنها معمولاً آرد سفید است که ممکن است قند خون را افزایش دهد و شما را بیشتر گرسنه کند.

* گوشت های فرآوری شده

هات داگ، سوسیس و … بدترین نوع گوشت ها برای قلب هستند. آنها مقادیر زیادی نمک دارند و بیشتر آنها حاوی چربی اشباع شده بالایی هستند. به جای گوشت‌های فرآوری شده می‌توانید از گوشت بوقلمون استفاده کنید با این حال در مصرف آن نیز زیاده‌روی نکنید.

* برنج سفید، نان و پاستا

برنج، نان، ماکارونی و تنقلات تهیه شده از آرد سفید فاقد فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی سالم هستند. غلات تصفیه شده به سرعت به قند تبدیل می شوند که بدن شما آن را به عنوان چربی ذخیره می کند. رژیم غذایی سرشار از غلات تصفیه شده می تواند باعث ایجاد چربی شکم شود که مطالعات می‌گویند مرتبط با بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ است. سعی کنید حداقل نیمی از غلات خود را از غلات کامل مانند برنج قهوه ای، جو دوسر و گندم کامل تهیه کنید. هنگام خرید به دنبال عبارت ۱۰۰ درصد غلات کامل باشید.

* پیتزا

اگر پیتزا را به طرز صحیحی درست کنید می‌تواند سالم باشد، اما بیشتر پیتزاها دارای مقادیر زیاد سدیم، چربی و کالری هستند که همگی می‌توانند خطر حمله قلبی را افزایش دهند. در صورت سفارش پیتزا، پنیر کمتری بخواهید و از پپرونی یا سوسیس که پر از نمک هستند صرفنظر کنید. برای مصرف سالم‌ترین پیتزا، خودتان آن را درست کنید.

* الکل

مطالعات تایید می‌کند که نوشیدن الکل منجر به فشار خون بالا، نارسایی قلبی، سکته مغزی و افزایش وزن می‌شود.

* کره

کره، سرشار از چربی اشباع شده است که می تواند کلسترول بد را افزایش دهد و احتمال بیماری قلبی را تشدید کند. بهتر است کره را با روغن زیتون یا روغن های گیاهی جایگزین کنید.

* ماست طعم دار و پرچرب

ماست می تواند یک منبع فوق العاده برای دریافت مواد مغذی باشد و خوردن منظم آن ممکن است از شما در برابر فشار خون بالا محافظت کند اما مراقب نوع خرید خود باشید. ماست‌های طعم‌دار مملو از قند اضافه‌شده هستند که با افزایش وزن، فشار خون بالا، التهاب و بیماری‌های قلبی ارتباط دارد. برای سالم‌ترین انتخاب، ماست کم‌چرب ساده تهیه کنید.

* سیب‌زمینی سرخ‌کرده

سیب زمینی های سرخ شده رستوران ها و فست فودها چربی و نمک زیادی دارند که خبر بدی برای قلب شماست. داده‌های یک مطالعه نشان داد افرادی که دو تا سه بار در هفته سیب زمینی سرخ کرده می خورند، احتمال مرگ زودهنگام بیشتری دارند. اگر قصد مصرف سیب زمینی سرخ کرده دارید، سعی کنید آن را با دیگران سهیم شوید و مقدار کمی از آن مصرف کنید. همچنین سعی کنید خودتان در خانه سیب زمینی سرخ کرده را با استفاده از روغن زیتون تهیه کنید.

* مرغ سوخاری

سرخ کردن مرغ، کالری، چربی و سدیم را به یک غذای سالم اضافه می کند. مطالعات، غذاهای سرخ شده را با دیابت نوع ۲، چاقی و فشار خون بالا مرتبط دانسته‌اند که همگی احتمال نارسایی قلبی را افزایش می‌دهند. می‌توانید به جای سرخ کردن مرغ آن را در فر بپزید.

* سوپ کنسرو شده

سوپ می تواند راهی آسان برای دریافت سبزیجات، پروتئین و فیبر بیشتر باشد. اما مراقب مواد ناسالم باشید. سوپ کنسرو شده اغلب مقدار زیادی سدیم دارد که می تواند باعث فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی شود. هر سوپ خامه ای دارای چربی اشباع شده ناسالم است. اگر سوپ آماده می‌خرید، برچسب آن را برای حداقل نمک و چربی بررسی کنید.

* سس

مواد اصلی سس‌ها، نمک و شکر است. این باعث می شود چربی، سدیم و کالری بالایی داشته باشند. هیچ کدام از اینها برای قلب خوب نیست. سس‌های دست‌ساز خانگی گزینه‌های سالم تری هستند.

* بستنی

بستنی هم سرشار از قند، کالری و چربی اشباع شده است، بنابراین آن را همیشه مصرف نکنید. خوردن غذاهای مملو از چربی و قند منجر به افزایش وزن می شود. همچنین می تواند تری گلیسیرید را افزایش دهد و منجر به حمله قلبی شود. برچسب روی بستنی ها را برای حداقل میزان قند و چربی اشباع بررسی کنید.

* چیپس سیب زمینی

چیپس سیب زمینی یکی از غذاهایی است که بیشتر به افزایش وزن منجر می‌شود. چیپس نه تنها مملو از چربی اشباع شده است بلکه با نمک نیز آغشته شده که با بیماری قلبی مرتبط است. سعی کنید کمتر چیپس مصرف کنید زیرا آنها فقط شما را دوباره گرسنه خواهند کرد.

علائم اولیه بیماریهای قلبی شامل احساس گیجی، خستگی، تنگی نفس، عرق سرد و سردرد است. کارشناسان توصیه می کنند در صورت بروز این علائم ضروری است به پزشک مراجعه کنید چرا که می تواند نشانه های هشدار بیماری قلبی باشد.

کارشناسان سلامت معتقدند که با انتخاب سبک زندگی سالم می توان سلامت قلب را بهبود داد.

از جمله توصیه های مفید برای سلامت قلب می توان به این موارد اشاره کرد:

– رژیم غذایی سالم

رعایت سه وعده غذایی سالم در طول روز اهمیت دارد که شامل مصرف میزان بیشتری از میوه های تازه و سبزیجات است. همچنین لازم است سیر و زنجبیل در رژیم غذایی گنجانده شود.

– تحرک کافی

پیاده روی، ورزشی عالی است و یک روش درمانی نیز به حساب می آید. پیاده روی سریع هنگام صبح برای مدت ۳۰-۴۵ دقیقه برای قلب بسیار مفید است.

– بودن در طبیعت

با تنفس در طبیعت، بدن میزان کافی از اکسیژن را دریافت می کند. علاوه بر این، درختان و پوشش گیاهی با جذب آلاینده‌های هوازی، بدن را از تاثیرات آلودگی ها دور ساخته و سلامت ریه ها را حفظ می کند.

– چکاپ مرتب

در صورت ابتلا به دیابت، فشار خون و کلسترول بالا معاینات به موقع و مراجعه به پزشک بیشتر اهمیت پیدا می کند. همچنین درمان استرس توصیه می شود زیرا واکنش‌های بیوشیمی به استرس موجب افزایش فشار خون و بالا رفتن ضربان قلب می شود که در صورت عدم کنترل استرس و گرفتار شدن در چرخه استرس با پیامدهای جدی برای سلامتی همراه است.

بیشتر بخوانید:

با این کارها به سادگی وزن کم کنید/ ۱۰ چالش آسان و مؤثر برای کاهش وزن

۴۷۲۳۶

منبع: خبـرآنلاین