در این مقاله قرار است به سوالاتی چون نحوه از بین بردن اثر قهوه، یا اینکه بعد قهوه چگونه بخوابیم پاسخ بدهیم. با ما همراه باشید. ترجمه و گرد آوری توسط سایت خرید قهوه اینترنتی باندوینی. قهوه چند ساعت اثر دارد؟ بعد از خوردن قهوه بین ده الی بیست دقیقه طول میکشد تا جذب خون شود […]

 

در این مقاله قرار است به سوالاتی چون نحوه از بین بردن اثر قهوه، یا اینکه بعد قهوه چگونه بخوابیم پاسخ بدهیم. با ما همراه باشید.

ترجمه و گرد آوری توسط سایت خرید قهوه اینترنتی باندوینی.

قهوه چند ساعت اثر دارد؟

بعد از خوردن قهوه بین ده الی بیست دقیقه طول میکشد تا جذب خون شود و اثرات اولیه آن را حس کنید. ولی عمر قهوه نیز حدود ۵ ساعت است یعنی پنج ساعت طول میکشد تا نصف مقدار کافئینی که خوردید از بدنتان دفع شود اما اینکه قهوه چند ساعت اثر دارد به عواملی مثل مقدار و نوع قهوه ای که مصرف کردید و حتی تحمل بدنتان نسبت به کافئین بستگی دارد.

اثر کافئین بین بیست الی ۴۰ دقیقه طول میکشد تا به اوج خود برسد و پس از آن کبد شروع به متابولیزه کردن قهوه میکند و رفته رفته از مقدار و اثر کافئین کم میکند تا اینکه بعد از ۵ ساعت مقدار کافئین خونتان نصف میشود و حدودا بعد از ده ساعت کافئین از بدنتان خارج و دفع میشود.

چقدر طول میکشد قهوه کامل دفع شود؟

همانطور که گفتیم نیمه عمر قهوه  و کافئین در بدن ۵ ساعت است یعنی مقدار کافئین قهوه بعد از ۵ ساعت در بدنتان نصف میشود و پس از آن اثرات قهوه کاهش میابند تا اینکه بعد از حدود ۱۰ الی ۱۲ ساعت قهوه و کافئین کامل از بدنتان دفع میشود.

البته اوج اثرات این ماده محرک مربوط به بیست الی شصت دقیقه اول است و بعد از آن اثرات ارام ارام کمتر میشوند.

پس قهوه بین ۱۰ الی ۱۲ ساعت در بدن میماند ولی اوج اثرات آن بدر یک ساعت اول است و پس از آن به تدریج کمتر میشود.

البته این موضوعات به مقدار و نوع قهوه ای که مصرف کردید نیز بستگی دارد. برای مثال قهوه فول کافئین شما را مدت بیشتری بیدار نگه میدارند.

اما اگر میخواهید اثرات قهوه زودتر از بین برود میتوانید به سراغ خرید قهوه فول عربیکا بروید؛ این قهوه ها از نژاد عربیکا هستند و تقریبا نصف قهوه های روبوستا کافئین دارند و علاوه بر آن طعم یاد ها و عطر و بو بیشتری را میتوانید با آن ها تجربه کنید.

چقدر طول میکشد قهوه کامل دفع شود

چگونه اثرات قهوه را از بین ببریم؟

عده زیادی به جز بیخوابی بعد از خوردن قهوه؛ دچار مواردی مثل استرس، اظطراب و حالت تهوع میشوند. 

اما چگونه اثرات قهوه یا یا کافئین را باید از بین ببریم؟

برای کم کردن اثرات قهوه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱. مصرف آب: آب کمک می‌کند کافئین را از بدن دفع کنید، پس حتما بیش از حد آب بنوشید تا  کلیه‌ ها کمک کنید قهوه را دفع کند.

۲. مصرف شیر: شیر موجود در قهوه یا محصولات دیگر می‌تواند کمک کننده باشد زیرا به عنوان یک ماده خنثی‌ کننده کافئین عمل می‌کند. همچنین میتوانید قهوه را به صورت لاته یا کاپوچینو سفارش دهید.

۳. ورزش یا فعالیت فیزیکی مثل قدم زدن: فعالیت ورزشی باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود و کمک می‌کند کافئین را از بدن دفع کنید. حتی ورزش‌های معتدل هم می‌توانند کمک کننده باشند.

۴. صبر: قهوه حدودا ۱۰ الی ۱۲ ساعت در بدن میماند اما اثرات آن در ساعات اولیه شدید است و بعد از پنج ساعت کمتر میشود.

۵. دمنوش‌های آرام‌بخش: برخی دمنوش‌ها مثل چای نبات ( یا آویشن) می‌توانند به تسکین اعصاب کمک کرده و در دفع کافئین نقش داشته باشند.

۶. مصرف ویتامین C: مرکباتی مانند نارنج، پرتقال و لیمو می‌توانند کافئین را خنثی کرده و فرآیند دفع آن را تسریع کنند همچنین میتوانید از قرص های جوشان ویتامین سی استفاده کنید.

بعد از خوردن قهوه چگونه بخوابیم

بعد از خوردن قهوه چگونه بخوابیم؟

اگر شما هم بعد از خوردن قهوه دچار بیخوابی میشوید لازم است چند کار انجام دهید تا به این مشکل برنخورید.

مصرف قهوه قبل از خواب ممکن است باعث دشواری در خواب شود زیرا قهوه حاوی کافئین است که یک محرک است و می‌تواند ساعات خواب را تحت تأثیر قرار دهد. اگر قصد دارید بعد از خوردن قهوه بخوابید، می‌توانید این نکات را در نظر بگیرید:

۱. زمان مصرف قهوه: برای دفعات بعدی حتما این نکته را به یاد داشته باشید که قهوه را حداقل ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب مصرف نکنید. برخی از افراد حساسیت بیستری به کافئین دارند و با خوردن قهوه هنگام عصر نیز دچار بیخوابی هنگام خواب میشوند پس قهوه کافئین بالا را نهایتا تا ظهر مصرف کنید. همچنین میتوانید قهوه بدون کافئین یا قهوه دی کف را نیز امتحان کنید.

۲. مصرف آب: بعد از خوردن قهوه، مصرف آب کمک می‌کند کافئین را از بدن دفع کنید. سعی کنید دو یا سه لیوان آب بخورید تا قهوه زودتر از بدنتان دفع شود و راحتتر بخوابید.

۳. رفع استرس: قبل از خواب، روش‌های آرامش مانند مدیتیشن، تمرین تنفس یا خواندن کتاب ممکن است به شما کمک کند تا استرس و اضطراب که ممکن است به دلیل مصرف قهوه افزایش یافته باشد، کاهش یابد.

استرس بعد از قهوه برای خیلی از افراد طبیعی است و همین امر موجب جلوگیری از به خواب رفتن شما میشود. مقاله ای که بالاتر معرفی کردیم کمک میکند تا استرس بعد از قهوه را مدیریت کنید.

۴. ایجاد محیط خواب مناسب: تلاش کنید محیط خواب خود را راحت و آرام کنید، مثلا با دور شدن از نور تلویزیون یا دستگاه‌های الکترونیکی و ایجاد محیطی تاریک کمک میکند تا راحتتر بخوابید.

۵. ورزش منظم: ورزش منظم در ساعات آخر روز ممکن است به خواب شما کمک کند، اما قبل از خواب ورزش‌ های شدید را انجام ندهید چرا که ممکن است برعکس، انرژی بیشتری به شما بدهد. اگر اصلا خوابتان نمیبرد دقایقی قدم بزنید.

در نهایت مهم است ویژگی های فیزیکی خود را بشناسید و بدانید کدام قهوه ها کافئین بالایی دارند و از خوردن ان ها در ساعات پایانی شب اجتناب کنید.

قهوه قبل غذا یا بعد غذا:

قهوه یک ماده اسیدی و البته محرک است که فعالیت های معده و انقباضات آن را تشدید میکند. اگر قهوه را با معده خالی(قبل غذا) مصرف کنید ممکن است معده شما اذیت شود و علائمی مثل ناراحتی معده، سوزش معده و غیره را تجربه کنید.

پس توصیه میکنیم قهوه را با معده خالی مصرف نکنید و اگر هم مصرف کردید بعد آن مواد قلیلیی مثل موز بخورید تا از اسیدی شدن زیاد معده جلوگیری کند.

همچنین قهوه را بلافاصله بعد از غذا مصرف نکنید و بگذارید غذایتان در معده کمی هضم شود.

اگر اهل نوشیدن قهوه بعد از بیدار شدن هستید حتما قبل از آن مقداری غذای پروتئینی بخورید تا اثرات قهوه روی معده شما را اذیت نکند.

 

منبع خبر: رکنـا