تشکیل ۱۱۳ شرکت تعاونی های دانش آموزی
تشکیل ۱۱۳ شرکت تعاونی های دانش آموزی

هدف از تشکیل تعاونی های دانش آموزی تقویت فرهنگ کار و تلاش، افزایش مهارت دانش‌آموزان و نهادینه‌سازی فرهنگ تعاون و کارآفرینی است.

مدیرکل دفتر توسعه سرمایه‌گذاری اقتصاد تعاون با تشریح مراحل ثبت و تشکیل تعاونی های دانش آموزی گفت:هدف از تشکیل تعاونی‌های دانش‌آموزی تقویت فرهنگ کار و تلاش، افزایش مهارت دانش‌آموزان و نهادینه‌سازی فرهنگ تعاون و کارآفرینی است.

تشکیل 113 شرکت تعاونی دانش‌آموزی با عضویت 8 هزار دانش‌آموز در کشور

تشکیل ۱۱۳ شرکت تعاونی های دانش‌ آموزی با عضویت ۸ هزار دانش‌آموز در کشور

تعاونی های دانش آموزی با عضویت ۸ هزار دانش‌آموز در کشور

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، اسفند ماه ۱۴۰۱ بود که مهدی مسکنی , معاون وزیرکار در خصوص دیدگاه خود درباره تعاونی های دانش آموزی گفت:در دیدار مقام معظم رهبری با معلمان و فرهنگیان در اردیبهشت ۱۴۰۰ و۱۴۰۱، به این موضوع اشاره کردند که در بحث تعاون ، فرهنگ تعاون را به عنوان یک آموزشِ مهارت محور در بین دانش آموزان گسترش دهیم و این تکلیفِ ایشان برای وزارت آموزش و پرورش بوده است.

وی ادامه داد:لازم به ذکر است، بخش تعاون نیز قصد دارد توجه ویژه ای به تعاونی های دانش آموزی داشته باشد.ما در کشور در حدودِ تعدادِ ۱۰۰تعاونی دانش آموزی داریم؛ که از نظر جغرافیایی بیشتر آن ها در استان تهران و فارس واقع شده اند.

به گفته ی مسکنی۸۰ تعاونی آموزشگاهی در استان فارس واقعا شده و همچنین در استان های تهران، خراسان جنوبی، گلستان و خراسان شمالی تعاونی هایی ایجاد شده است. در سال جاری برنامه های متعددی پیش بینی شده است از جمله، تاسیس ۳۱تعاونی دیگر دانش آموزی که حتما در هر استان، یک تعاونی دانش آموزی داشته باشیم اما در حال حاضر تمرکز بر روی استان فارس و تهران می باشد.

وی بیان کرد: گام اول این است که این پراکندگی را به تناسب در استان های دیگر نیز ایجاد کنیم بخصوص استان هایی که هنوز نمونه ی یک تعاونی دانش آموزی را ندارند‌.تعدادی مسئله در این مسیر وجود دارد که در این راستا با معاون محترم آموزش و پرورش جلسه برگزار شده است تا مسائلِ این تعاونی های دانش آموزی را نیز حل کنیم.اما عزم و اراده ما بر این است که در این بخش از تعاون ، که می تواند به عنوان پیشران صنعت و ورود به بازار کار باشد را جدی بگیریم و نگاه ویژه ای به آن داشته باشیم.

حالا جعفر امیرآبادی زاده,  مدیرکل دفتر توسعه سرمایه‌گذاری اقتصاد تعاون از راه‌اندازی مراحل ثبت و تشکیل تعاونی‌ های دانش‌آموزی در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون خبر داد.

وی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: تشکیل شرکت‌های تعاونی دانش‌آموزی به استناد تبصره (۲) ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۲/۰۱/۰۸ و مواد (۸۷) و (۸۸) و (۸۹) قانون شرکت‌های تعاونی مصوب ۱۳۵۰و دستورالعمل تشکیل تعاونی‌های دانش‌آموزی است.

وی هدف از تشکیل تعاونی‌های دانش‌آموزی را تقویت فرهنگ کار و تلاش، افزایش مهارت دانش‌آموزان و نهادینه‌سازی فرهنگ تعاون و کارآفرینی عنوان کرد و افزود: هوشمندسازی تأسیس تعاونی‌های دانش‌آموزی یکی از دستاوردهای بخش تعاون در دولت مردمی سیزدهم است.

مزایای تشکیل تعاونی‌های دانش آموزی

تعاونی‌ های دانش آموزی

امیرآبادی زاده تشکیل این تعاونی‌ها را نوعی تمرین کار تعاونی در مدارس دانست و گفت: این نوع از شرکت‌های تعاونی تنها تشکل‌ اقتصادی دانش‌آموزی بر پایه قانون است که در مدارس برای توسعه فرهنگ تعاون و کارگروهی ایجاد می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه سرمایه‌گذاری اقتصاد تعاون ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۱۱۳شرکت تعاونی دانش‌آموزی با عضویت بالغ بر ۸هزار دانش‌آموز در سراسر کشور تشکیل شده است که این تعداد در سال گذشته ۶۰تعاونی بوده است. اما این روند به‌صورت دستی و از طریق ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها و به‌شکل غیرمتمرکز و غیرسیستمی انجام می‌شد.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌ العالی) در دیدار با فرهنگیان سراسر کشور در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱مبنی بر ترویج فرهنگ تعاونی در مدارس کشور و همچنین دیدار ریاست محترم جمهور با نمایندگان جمعی از دانش‌آموزان در سال‌جاری و سخنرانی یکی از دانش‌آموزان عضو این تعاونی‌ها و نگاه مثبت ریاست محترم جمهوری به این نوع از تعاونی‌ها، اظهار داشت: به‌منظور اجرای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و در راستای تسهیل، گسترش و شفاف‌سازی تشکیل این تعاونی‌ها در سراسر کشور و دستیابی آسان به اطلاعات آن‌ها و پس از موافقت پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی با تخصیص شناسه ملّی به این تعاونی‌ها، فرآیند ثبت و تشکیل شرکت‌های تعاونی مذکور در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون به آدرس: taavoni.mcls.gov.ir بارگزاری و تشکیل آن‌ها به‌صورت الکترونیکی و هوشمند انجام خواهد شد.

امیرآبادی زاده با اشاره به تعامل مؤثر و مستمر با دبیرخانه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: دستورالعمل نحوه تخصیص، بازبینی و ثبت تغییرات شناسه ملّی تعاونی‌های اشاره شده نیز تدوین و برای تأیید عملیاتی‌شدن به دبیرخانه مذکور ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: تخصیص شناسه ملّی و ایجاد ساختاری هوشمند برای تشکیل و ثبت این تعاونی‌ها پس از بیش از یک دهه، می‌تواند به توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در کشور کمک شایانی کند.

  • منبع خبر : خبرگزاري تسنيم