در ماه‌های اخیر این خبر رسانه ای شده بود که سهام پرسپولیس به شستا و سهام استقلال به هلدینگ خلیج فارس محول می‌شود اما این اتفاق رخ نداده است و به نظر می‌رسد این دو شرکت در برابر این تصمیم دستوری مقاومت کرده اند، بنابراین دولت در تلاش برای واگذاری امتیاز این دو باشگاه به […]

- سهام استقلال و پرسپولیس خریدار ندارد/ همه یا کنار می‌کشند یا تکذیب می‌کنند!

در ماه‌های اخیر این خبر رسانه ای شده بود که سهام پرسپولیس به شستا و سهام استقلال به هلدینگ خلیج فارس محول می‌شود اما این اتفاق رخ نداده است و به نظر می‌رسد این دو شرکت در برابر این تصمیم دستوری مقاومت کرده اند، بنابراین دولت در تلاش برای واگذاری امتیاز این دو باشگاه به دیگر شرکت‌ها، نهادها یا برندها  است.

در تازه ترین فعل و انفعالات دولت تصمیم گرفت، امتیاز تیم استقلال را به دانشگاه آزاد واگذار کند اما دانشگاه آزاد اعلام کرد؛ تمایلی به در اختیار گرفتن امتیاز استقلال ندارد.

سید امیر محجوب مدیر اداره کل روابط عمومی دانشگاه آزاد این خبر را تایید کرد و گفت: « خرید سهام باشگاه استقلال به باشگاه ورزشی دانشگاه آزاد به‌عنوان بزرگ‌ترین باشگاه فرهنگی – ورزشی کشور ارائه شد، اما پس از بررسی در دانشگاه مورد موافقت قرار نگرفت.»

این دردناک است. تیم‌های استقلال و پرسپولیس به عنوان قدیمی‌ترین تیم‌ها در فوتبال کشور و ایضا محبوب ترین تیم‌ها که پتانسیل بالایی در تولید محتوا دارند، این چنین با دست رد شرکت‌ها و نهادهای دولتی مواجه می‌شوند. این در حالی است که اگر این تیم‌ها به بخش خصوصی محول شوند، به دلیل پتانسیل بالایی که دارند، می‌توانند تمام درآمدهای جاری اشان را تامین و حتی به مرحله سوددهی به سهامداران برسند. این همان اتفاقی است که در خارج از کشور رخ می‌دهد. اما متاسفانه در فوتبال ایران امکان واگذاری باشگاه‌ها به بخش خصوصی وجود ندارد، به این خاطر که تیم‌ها حق پخش نمی‌گیرند. قادر به بلیط فروشی نیستند. کپی رایت وجود ندارد و …

در سایه  ی عدم واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی حالا بخش دولتی و خصولتی هم رغبتی به در اختیار گرفتن مالکیت این دو باشگاه ندارند! نتیجه این سیاست‌ها مشکل مالی همیشگی در این دو باشگاه بوده است. مشکلی که موجب شد، تیم استقلال فصل گذشته شانس حضور در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را از دست بدهد. یحیی گل محمدی از سمت خود در تیم پرسپولیس استعفا دهد و به تازگی با اعلام فیفا پنجره هر دو تیم به دلیل بدهی‌های داخلی و خارجی بسته شده است.

بر اساس تاکید کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم‌های استقلال و پرسپولیس باید از مالکیت وزارت ورزش و جوانان خارج شوند، چون تیمداری دولتی در فوتبال برای جلوگیری پولشویی ممنوع شده است و از سویی در فوتبال حرفه ای یک ارگان نمی‌تواند مالک دو تیم باشد. فصل گذشته فدراسیون فوتبال برای اینکه پرسپولیس برای حضور در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا با مشکل مواجه نشود، مالک تیم استقلال را وزارت امور اقتصاد و دارایی معرفی کرد اما بعدها مشخص شد، این جابجایی انجام نشده است و هم چنان وزارت ورزش و جوانان مالک هر دو تیم است.

سیاست‌های غلط در مورد این دو تیم هم چنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد دولت به جای واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی مایل است امتیاز این تیم‌ها را به برندهای دولتی و یا شرکت‌های خصولتی واگذار کند تا هم چنان نسبت به تصمیم گیری‌ها در این دو تیم اعمال نظر کند و نتیجه این شد که همه این دو تیم را پس می‌زنند. نمونه آخرش هم عدم تمایل دانشگاه آزاد برای در اختیار گرفتن امتیاز تیم استقلال است.

منبع: خبـر ورزشی