آیا ماهی‌ها از آگاهی برخوردارند؟
آیا ماهی‌ها از آگاهی برخوردارند؟

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: آگاهی یک معما است. غیرممکن است بتوانیم بفهمیم یک جانور یا حتی یک انسان دیگر چه ادراکاتی را تجربه می‌کند. هرچقدر درباره مغز و رفتارهای جانوران بدانیم، هرگز نمی‌توانیم به درون ذهن آن‌ها نفوذ کنیم و دنیایی را که درک می‌کنند را به شیوه خودشان کشف کنیم. اما برای […]

- آیا ماهی‌ها از آگاهی برخوردارند؟

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: آگاهی یک معما است. غیرممکن است بتوانیم بفهمیم یک جانور یا حتی یک انسان دیگر چه ادراکاتی را تجربه می‌کند. هرچقدر درباره مغز و رفتارهای جانوران بدانیم، هرگز نمی‌توانیم به درون ذهن آن‌ها نفوذ کنیم و دنیایی را که درک می‌کنند را به شیوه خودشان کشف کنیم. اما برای مثال، طوطی خاکستری آفریقایی ازجمله جانورانی است که میزان آگاهی‌اش نزدیک به آگاهی انسان است.

 نمی‌توانیم از یک ماهی بپرسیم چه احساس یا دریافتی دارد؛ فقط می‌توانیم آن را مشاهده کنیم.

ماهی‌ها قدرت یادگیری و حافظه بلندمدت دارند. وقتی در تور ماهیگیری به دام می‌افتند، به آن‌ها استرس وارد می‌شود و تب احساسی از خود نشان می‌دهند، بدین معنی که دمای بدنشان بالا می‌رود.

اما درد چطور؟ آیا ماهی‌ها درد را نیز احساس می‌کنند؟ پاسخ این است که ماهی‌ها دارای ساختارهای مغزی مشابه ساختارهای مغزی ما هستند و نیز از گیرنده‌های اوپیوئید برخوردار هستند. همچنین اگر به آن‌ها داروی بی‌حسی داده شود، کمتر از محرک‌های مضر آسیب می‌بیند.

بااین‌حال، به عقیده برخی از جانورشناسان مغز ماهی‌ها تفاوت‌های زیادی با مغز ما دارد. به همین دلیل، محتمل است که نوع آگاهی ماهی‌ها با آگاهی ما متفاوت باشد، به‌طوری‌که واکنش‌های مشابه واکنش‌های ما به درد ناشی از علل دیگری است.

منبع: اطلاعات انلاین