سولانا بهتر است یا کاردانو؟
سولانا بهتر است یا کاردانو؟

آدا (ADA) ارز بومی شبکه کاردانو و سول (SOL) ارز بومی شبکه سولانا است. هر دوی این بلاک چین‌ها بر اساس مکانیزم اثبات سهام (PoS) کار می‌کنند و کارمزد پایین و سرعت بالایی دارند.

 

با ورود به سال ۲۰۲۴، قیمت سولانا (با رشد ۶۵۸ درصدی طی یک سال) نسبت به کاردانو (با رشد ۱۰۶ درصدی طی یک سال) عملکرد فوق‌العاده بهتری داشته است. از آنجایی که تحلیل فاندامنتال یکی از جنبه‌های مهم بررسی آینده یک پروژه است، ما نیز در این مطلب، تفاوت‌ها و شباهت‌های سولانا و کاردانو را مقایسه می‌کنیم.

بررسی کلی تفاوت‌های سولانا و کاردانو

همانطور که گفتیم، هر دوی ADA و SOL مبتنی بر مکانیزم اثبات سهام هستند و عملکردی مشابه اتریوم پس از مهاجرت آن به الگوی کاری جدید دارند. در جدول زیر، خلاصه‌ای از ویژگی‌های این پلتفرم‌ها را مشاهده می‌کنید:

معیار کاردانو سولانا
فلسفه و اهداف عملکرد علمی، پایداری، امنیت و تعامل‌پذیری کارایی، توان عملیاتی بالا و کارمزدهای پایین
مکانیزم اجماع پروتکل اثبات سهام اوروبوروس (Ouroboros) اثبات تاریخچه (PoH) و اثبات سهام
ارزش بازار (دی ۱۴۰۲) ۱۹.۶ میلیارد دلار (رتبه ۸) ۴۳.۷ میلیارد دلار (رتبه ۵)
ارزش کل قفل‌شده (TVL) در دیفای ۳۲۰ میلیون دلار ۱ میلیارد دلار
زبان برنامه‌نویسی پلوتوس (Plutus – زبان اختصاصی قرارداد هوشمند) راست (Rust)
عملکرد قیمت ۱ ساله: ۱۰۶ درصد رشد ۱ ساله: ۶۵۸ درصد رشد
کارمزد تراکنش‌ها تقریبا ۰.۲۵ دلار تقریبا ۰.۰۰۰۱۵ دلار

شباهت‌های ADA و SOL

  • هر دوی کاردانو و سولانا کارمزدهای بسیار پایین‌تری نسبت به بزرگترین رقیب خود یعنی اتریوم دارند.
  • هر دو غیر متمرکز هستند و مقیاس پذیری بالایی دارند.
  • از اثبات سهام استفاده می‌کنند.
  • در اکوسیستم وب ۳ عملکرد خوبی داشته‌اند.
  • قابلیت استیکینگ ADA و SOL امکان کسب درآمد منفعل را برای کاربران فراهم می‌کند.
  • هر دو شبکه از طریق والت‌های غیر متمرکز خود-حضانتی قابل دسترسی هستند.
  • هر دو برای افزودن بلاک‌های جدید به زنجیره، به اعتبارسنج‌های معتبر نیاز دارند.

سولانا و کاردانو چگونه کار می‌کنند؟

در ادامه این قسمت، بد نیست نگاهی به نحوه کار این دو شبکه داشته باشیم.

کاردانو

این پروژه در سال ۲۰۱۷ توسط چارلز هاسکینسون راه‌اندازی شد و توانست به جایگاه پنجم شبکه‌های برتر از نظر مارکت کپ برسد. البته این پروژه در حال حاضر در سال ۲۰۲۴ در رتبه هشتم قرار دارد. کاردانو با ایجاد یک رویکرد پژوهش‌محور، خودش را از دیگر بلاک چین‌ها متمایز کرده است. در وایت پیپر این پروژه آمده است که:

کاردانو که ریشه در تحقیقات علمی و آکادمیک دقیق دارد، خود را با تاکید بر رویکرد پژوهش‌محور متمایز و عبور هر ویژگی و پروتکل از فرآیندهای دقیق بررسی همتا‌گونه پیش از اجرا را تضمین می‌کند.

برخلاف اکثر بلاک چین‌ها، کاردانو در دو لایه مجزا ساخته شده است: لایه تسویه کاردانو (CSL) و لایه محاسبه کاردانو (CCL). لایه اول بر تراکنش‌های ارزهای دیجیتال تمرکز دارد، در حالی که لایه دوم امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. تقسیم کاردانو به دو لایه، این شبکه را چابک‌تر و سازگارتر کرده است.

سولانا

سولانا که در سال ۲۰۲۰ توسط آناتولی یاکوونکو راه‌اندازی شد، پیشروی دنیای برنامه‌های غیرمتمرکز بوده است. این بلاک چین با توان عملیاتی بالا و کارمزدهای پایین خود توانسته توسعه‌دهندگان را جذب کند. در وایت پیپر این پروژه آمده است که:

لیدر (اعتبارسنج سولانا)، پیام‌های کاربر را توالی‌بندی کرده و آن‌ها را به گونه‌ای مرتب می‌کند که بتوانند به‌شکل کارآمدتری توسط دیگر گره‌ها در سیستم پردازش شوند و توان عملیاتی را به حداکثر برسانند.

متاسفانه قیمت سولانا پس از سقوط صرافی FTX به شدت کاهش یافت. در آن زمان، سم بنکمن-فرید (موسس و مدیرعامل FTX) سهم قابل توجهی در اکوسیستم این شبکه داشت. با این وجود، این اتفاق جلودار پیشرفت سولانا نبود و این ارز دیجیتال توانست با رشد بالای ۶۵۰ درصدی، خود را به‌عنوان یکی از پروژه‌های قدرتمند ثابت کند.

جایگاه کاردانو و سولانا بین عموم مردم

بد نیست در این قسمت نیم‌نگاهی هم به جایگاه این ارزهای دیجیتال در فرهنگ عامه داشته باشیم.

کاردانو

ارز دیجیتال آدا و شبکه آن طی سال‌های گذشته به‌خاطر همکاری‌های هیجان‌انگیز خود و طرفداران معروفی که پیدا کرده‌اند، بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

  • سامسونگ و Veritree از طریق پروژه‌های بازسازی خود، برای بررسی موضوع تغییرات آب و هوا با کاردانو همکاری کرده‌اند.
  • کمپانی تولید کفش New Balance برای اعتبارسنجی نرخ پرمیوم این پروژه در تولید اسنیکرهای ورزشی خود، با کاردانو به توافق رسید.
  • کاردانو برای توسعه یک سیستم بلاکچینی برای اعتبارات دانشجویان دانشگاهی، با دولت اتیوپی همکاری نزدیکی داشته است.
  • شرکت تولید تلویزیون DISH Network برای ارائه خدمات هویت دیجیتال به مشتریان خود، از شبکه کاردانو استفاده کرده است.
  • این پروژه طی همکاری با شرکت Rival، به عرضه و توزیع توکن‌های ان اف تی فرنچایز این کمپانی پرداخته است.
  • جن سیمونز، خواننده گروه Kiss، در سال ۲۰۲۱ از خرید کاردانو خبر داد.

سولانا بهتر است یا کاردانو؟

سولانا

سولانا از زمان آغاز به کار در سال ۲۰۲۰ و با وجودی که یک تازه‌وارد به بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، چندین همکاری جالب‌توجه داشته است:

  • مایکل جردن، اسطوره NBA، اولین مجموعه ان اف تی خود را در پلتفرم HEIR مبتنی بر شبکه سولانا عرضه کرد.
  • در فوریه ۲۰۲۲، این شبکه، پلتفرم موسیقی کاملا غیر متمرکز Audius را معرفی کرد.
    در ژانویه ۲۰۲۲، بانک آمریکا با تحسین سولانا، پیش‌بینی کرد که فناوری بلاک چین به «ویزای اکوسیستم دارایی دیجیتال» تبدیل خواهد شد.
    جیسون درولو، موسیقیدان آمریکایی، نیز نتوانست در برابر جذابیت سولانا مقاومت کند.

سولانا بهتر است یا کاردانو؟

کدام سرمایه گذاری بهتری است؟ SOL یا ADA

پاسخ به این سوال واقعا دشوار است. هر دوی این شبکه‌ها جزو دوست‌داران محیط زیست محسوب می‌شوند و با ارائه راه‌کارهای قرارداد هوشمند و تعامل با برنامه‌های غیر متمرکز، مقیاس پذیری و کارمزد پایین را هدف قرار داده‌اند.

اما به‌خاطر نوسان بازار کریپتو، هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت به شما بگویید کدام ارز آینده بهتری دارد و با خرید آن سودآوری بزرگی خواهید داشت. همین چند روز پیش، یک خبر کوچک در خصوص تعویق تایید ETF اسپات بیت کوین توسط کمیسیون بورس آمریکا باعث سقوط ۷ درصدی قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال شد.

با این حال، یک سری معیار نظیر تایخچه قیمت، عملکرد گذشته، پیش‌بینی متخصصان و میزان کاربردپذیری پروژه وجود دارند که با بررسی آن‌ها می‌توانید پروژه‌های بالقوه را شناسایی کنید. در ادامه، به بررسی این موارد می‌پردازیم.

تاریخچه قیمت سول و آدا

  • کاردانو در ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ با قیمت اولیه ۰۲۴ دلار در صرافی‌ها عرضه شد و در سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) توانست سقف تاریخی ۳.۱ دلاری خود را ثبت کند. این رمز ارز در حال حاضر در دی ماه ۱۴۰۲، در محدوده ۰.۵۵ دلاری معامله می‌شود و حدود ۸۱ درصد با سقف قیمت تاریخی خود فاصله دارد.
  • سولانا در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) با قیمت اولیه ۲۲ دلار عرضه شد و طولی نکشید که در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) به سقف تاریخی ۲۶۰.۰۶ دلاری برسد. این ارز دیجیتال در حال حاضر در دی ماه ۱۴۰۲، در محدوده ۱۰۲ دلاری معامله می‌شود و حدود ۶۰ درصد با سقف تاریخی قیمت خود فاصله دارد.
  • طی یک سال گذشته، کاردانو حدود ۱۰۶ درصد و سولانا حدود ۶۵۸ درصد برای سرمایه گذاران خود سودآوری داشته‌اند.

همانطور که مشخص است، هر دوی SOL و ADA نوسان‌های قیمتی شدیدی را طی چند سال عمر خود تجربه کرده‌اند. بنابراین، پیش از خرید و فروش این رمز ارزها بهتر است تحقیقات کامل‌تری انجام دهید.

منبع: اطلاعات انلاین