بهروز یاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات رنکینگ‌دار کرواسی گفت: تیمی که در مسابقات کرواسی شرکت کرد سرمایه و موجودیت کشتی ایران را نشان داد. از قبل شکست رحمان عموزاد و یونس امامی برای ما قابل پیش‌بینی بود و دور از انتظار نبود. رحمان سنگین وزن شده […]

بهروز یاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات رنکینگ‌دار کرواسی گفت: تیمی که در مسابقات کرواسی شرکت کرد سرمایه و موجودیت کشتی ایران را نشان داد. از قبل شکست رحمان عموزاد و یونس امامی برای ما قابل پیش‌بینی بود و دور از انتظار نبود. رحمان سنگین وزن شده و فکر می‌کنم آخرین سالی است که او می‌تواند در وزن ۶۵ کیلوگرم روی تشک برود. با توجه به شرایط یک سال اخیر قابل پیش‌بینی بود که آن‌ها نتوانند در حد و اندازه خودشان ظاهر شوند.

قاسمپور بازهم به اسنایدر می بازد

وی افزود: با توجه به تاکتیک اسنایدر مقابل کامران قاسم پور بعید می‌دانم در چند مسابقه دیگر کامران بتواند این کشتی‌گیر را شکست دهد. ولی اگر کامران با محمدحسین محمدیان یا آذرپیرا کشتی بگیرد شاید نتیجه دیگری رقم بخورد. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع نشان داد یک سر و گردن از همه دنیا بالاتر است و به راحتی حریفانش را شکست می‌دهد و پرامیدترین نفر برای کسب مدال طلا در المپیک است. امیدوارم فدراسیون قدر این موهبت را بداند و این کشتی‌گیر را تا المپیک به بهترین نحو نگهداری کند.

سرنوشت سوریان در انتظار یزدانی

یاری تأکید کرد: در سایر اوزان کشتی‌گیر مطرح دیگری نداشتیم و متأسفانه وفایی پور هم سر وزن نرسید و همین موضوع باعث شد عیار این کشتی‌گیر مشخص نشود. این اتفاق یک زنگ خطر جدی برای ما بود. اگر بخواهیم برای یزدانی و وفایی پور مسابقه برگزار نکنیم سطح آمادگی حسن یزدانی را متوجه نخواهیم شد. اگر یزدانی از بعد از بازی‌های آسیایی تا المپیک در هیچ میدانی محک نخورد سرنوشت کشتی‌گیرانی مثل سوریان و رضا یزدانی برای او هم رقم خواهد خورد. باید یزدانی را در یک یا دو میدان بین‌المللی محک بزنیم تا این کشتی‌گیر حفظ شود.

اعزام برخی کشتی‌گیران به زاگرب بی‌دلیل بود/ قاسمپور بازهم می‌بازد

کاوه سال‌هاست در کنار تیم است

کارشناس کشتی ایران گفت: برخی می‌گویند این اولین تجربه سرمربیگری کاوه بوده در صورتی که به باور من، او از سال ۲۰۰۱ در کنار تیم بوده، هر چند که محسن کاوه هیچ وقت به عنوان سرمربی در تیم ملی حضور نداشته اما او همیشه در کنار تیم بوده و جز اصلح‌ترین نفرات است که این مسؤولیت را برعهده گرفت، البته که نتیجه هم از الان مشخص است. من مطمئن هستم که در المپیک ۲۰۲۴ قطعاً ۶ مدال طلا نخواهیم گرفت و شاید سه مدال بتوانیم بگیریم که اگر یک مدال هم طلا باشد نتیجه مطلوب خواهد بود.

فاصله قهرمانان با نفرات دیگر زیاد است

وی گفت: اگر زارع در حد و اندازه خودش باشد می‌تواند در المپیک مدال طلا بگیرد و مابقی نفرات هم در اوزان دیگر مدال می‌گیرند. در وزن ۷۴، ۶۵ و ۵۷ کیلوگرم کار بسیار سختی پیش رو داریم و فاصله کشتی‌گیر قهرمان با نفرات دیگر بسیار زیاد است، در وزن ۸۶ کیلوگرم هم احتمال کسب مدال توسط نفر دوم این وزن کم است، امیدوارم مصدومیت یزدانی تا آن زمان برطرف شود. اما به طور کلی در دو وزن قطعاً مدال کسب خواهیم کرد. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم هم کسب مدال قطعی اما رنگ آن مشخص نیست.

مقصر مدال نگرفتن کادر فنی است

یاری خاطرنشان کرد: اگر کشتی آزاد در المپیک بتواند سه مدال کسب کند کارنامه موفقی خواهد داشت و همه در این موفقیت سهیم خواهند شد اما اگر تیم ملی نتواند به این تعداد مدال و یا حتی کمتر برسد، طبیعی است که هر کدام از مسؤولان فدراسیون و تیم ملی تقصیر را گردن دیگری خواهند انداخت.

اعزام برخی کشتی‌گیران به زاگرب بی‌دلیل بود/ قاسمپور بازهم می‌بازد

ورزشکار برای فدراسیون تعیین تکلیف می‌کند

کارشناس کشتی آزاد در مورد عدم حضور رحمان عموزاد در مرحله فینال و انتقاد به این موضوع، خاطرنشان کرد: فدراسیون کشتی در طول ۵۰ سال گذشته قهرمان محور بوده است. البته سایر رشته‌ها هم این شرایط را دارند. وقتی ورزشکار در حاشیه امن قرار می‌گیرد برای فدراسیون تعیین تکلیف می‌کند. در ادوار گذشته در کشتی، قهرمانانی که جای پایشان محکم بود، باعث می‌شد کادر فنی برابر آن‌ها سر تعظیم فرود بیاورد. ولی خانواده کشتی این هزینه‌های اضافه و تمرددها را برنمی‌تابد. به اعتقاد من اعزام برخی کشتی گیران به زاگرب بی مورد بود و باید در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شد.

پیروزی آذرپیرا مقابل اسنایدر دور از ذهن نبود

کارشناس کشتی آزاد در مورد عملکرد آذرپیرا گفت: محمدحسین محمدیان پیش از این، اسنایدر را شکست داده بود. بنابراین پیروزی آذرپیرا برابر اسنایدر دور از ذهن نبود. امیرعلی آذرپیرا نشان داد کشتی در ایران پویاست و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که به صورت ریشه‌ای کشتی‌گیری داریم اما هر چه سطح مسابقات بالاتر برود فشار کادر فنی هم بیشتر می‌شود و شرایط سخت‌تر خواهد شد.

اعزام برخی کشتی‌گیران به زاگرب بی‌دلیل بود/ قاسمپور بازهم می‌بازد

آذرپیرا و اسنایدر در المپیک متفاوت خواهند بود

وی گفت: البته در کشتی ما هیچ سنجشی برای ارزیابی مربیان نداریم و هر کسی هدایت تیم ملی را برعهده می‌گیرد همگی یک کار مشابه انجام می‌دهند. اگر کشتی‌گیر ببازد مقصر اصلی خودش است، اگر هم پیروز شود افتخار آن برای کادر فنی است. امیرعلی آذرپیرا و اسنایدر در المپیک همین کشتی‌گیرانی که می‌بینیم نخواهند بود، هر دو کشتی‌گیر در میدان المپیک تغییر خواهند کرد. متأسفانه الان شرایط به گونه‌ای است که هر چقدر اردو گذاشته شود به جای اینکه کشتی‌گیر قوی‌تر و تاکتیکی‌تر شود ضعیف‌تر خواهد شد.

منبع: مـهر