ماجرای سکه های حباب کش
ماجرای سکه های حباب کش

در دوران ولی الله سیف، رئیس کل اسبق بانک‌ مرکزی در سال ۹۷ و با افزایش حجم تقاضای خرید طلا، بانک مرکزی دست به حراج ذخایر ارزشمند طلا زد؛ اما باید دید که سکه های تازه وارد بانک مرکزی می توانند حباب سکه را بترکانند.

- ماجرای سکه های حباب کش

قیمت‌ها در بازارهای دارایی در هفته‌های گذشته، مجدد روند افزایشی پیدا کرده و به خصوص بعد از تجاوز نظامی نیروهای ائتلاف به یمن، حالا بازار طلا و ارز کشور هم شرایط پرنوسانی را سپری می‌کند؛ به نحوی که با آغاز هفته جدید، هر قطعه سکه امامی طرح جدید به دلیل افزایش سنگین تقاضا حباب قیمتی کم‌سابقه حدود ۷ میلیون تومانی به خود گرفته است.

در بازار ارز هم، نرخ دلار آمریکا در حال نزدیک شدن به سقف‌های قیمتی ابتدای سال است و به همین دلیل برخی تحلیلگران اعتقاد دارند تحولات سیاسی و بالاماندن نرخ تورم، موتور انتظارات تورمی را روشن کرده و افزایش تقاضا برای خرید طلا و ارز به همین علت است.

بر اساس این گزارش، بانک‌ مرکزی هم در روزهای اخیر با انتشار اخبار و گزارش‌های مختلف تلاش کرده سیگنال‌های امیدبخشی درباره ذخایر طلا و ارز و همچنین متغیرهای پولی به جامعه ارسال کند، اقدامی که البته در روزهای آغازین جنگ غزه جواب داد و توانست نوسانات بازار را تا حدودی مهار کند؛ اما این بار تاکنون سیاست‌های بانک مرکزی که عمدتا پمپاژ اخبار مثبت محسوب می‌شود، نتوانسته عطش خریداران را مهار کند.

برای مثال، امروز هم با ادامه افزایش نرخ طلا و ارز بانک مرکزی، دست به کار شده و فرزین سیاست‌هایی را اعلام کرده که به نوعی تداعی‌کننده تحولات سالهای ۹۱ و ۹۷ است؛ ایامی که محمود بهمنی و ولی الله سیف در مقام روسای وقت بانک مرکزی اقدام به عرضه و پیش فروش سنگین سکه کردند؛ اما تنها به صورت کوتاه مدت قیمت‌ها مهار شد و در ادامه قیمت سکه افزایش چندبرابری پیدا کرد. در همان ایام هم کارشناسان هشدار دادند چنین سیاست‌هایی تنها حراج ذخایر ارزشمند طلای کشور است و بدلیل تحریم و رشد شتابان نقدینگی نمی‌توان در بلندمدت قیمت‌ها را کنترل کرد.

سکه جدید بانک مرکزی در راه بازار

در همین ارتباط، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی امروز اعلام کرد: ضرب سکه جدیدی در دستور کار است که به بازار عرضه می‌شود؛ سکه‌های جدید بدون تاریخ و به صورت تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است؛ از امروز عرضه طلا به بازار افزایش می‌یابد و این افزایش عرضه از طریق ضرب سکه‌های جدید و عرضه سکه‌های قبلی انجام می‌شود.هر چند که لحظاتی قبل تصویر سکه های بدون تاریخ بانک مرکزی هم منتشر شد.

بر همین مبنا، گفته‌های جدید فرزین نشان می‌دهد که واکنش اولیه بانک مرکزی به رشد شدید قیمت‌ها در روزهای اخیر، افزایش تزریق طلا به بازار است. البته در ساعتهای میانی امروز هم بازار به این خبر واکنش نشان داد و قیمت سکه نسبت به ساعات ابتدایی روز کاهش پیدا کرد.

واکنش بازار به خبر جدید فرزین

مشاهدات میدانی از سطح بازار نشان می‌دهد که سایه ترس شدید بر روی معاملات حس می‌شود؛ به نحوی که بسیاری از صرافان دست از خرید و فروش کشیده‌اند و خریداران و صاحبان پس‌انداز هم منتظر آرام شدن بازار هستند.

یکی از سکه فروشان با اعلام اینکه تا زمانیکه بازار ثبات پیدا نکند، خرید یا فروش انجام نخواهد داد، گفت: مشخص نیست حتی یک دقیقه دیگر چه اتفاقی می‌افتد، به همین خاطر برای زیان ندیدن تنها تماشاگر بازار شده‌ایم؛ چون هر لحظه ممکن است یک خبر جدید بازار را بهم بریزد.

نکته دیگر که در مشاهدات میدانی از سطح بازار نمود دارد، اختلاف بالای قیمت خرید و فروش سکه‌در بازار است. یکی از صرافان در همین خصوص با اعتقاد بر اینکه ریسک فعالیت در چنین بازاری بالا است، به خبرنگارا قتصاد آنلاین گفت: پایین بودن قیمت خرید به این دلیل است که ممکن است به صورت مقطعی نرخ‌ها ریزش کند؛ به همین علت همکاران ما احتیاط می‌کنند، البته با این اوضاع اقتصادی و آینده تورم در کل روند قیمت‌ها کاهشی نخواهد بود.

همچنین در رابطه با خبر عرضه سکه جدید، محمد کشتی آرای، فعال قدیمی بازار سکه و طلا در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: اقدام بانک مرکزی در عرضه سکه‌های جدید تنها حباب شکل گرفته در قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.

وی افزود: قیمت سکه طلا به صورت جهانی محاسبه می‌شود و با افزایش عرضه سکه به بازار قیمت کاهش پیدا نخواهد کرد، اما اینکه در روزهای اخیر حباب سکه بالا رفته با این حرکت انتظار می‌رود وضعیت بهبود پیدا کند.

کشتی آرای همچنین درباره حذف سال ضرب سکه و تاثیر آن بر روی قیمت‌ها، گفت: این اقدام بانک مرکزی سفته‌بازی بر روی خرید و فروش سکه را کاهش می‌دهد؛ چون برای مثال سکه زیر سال ۸۶ با سکه سال ۸۶ اختلاف قیمتی بالایی دارد که البته توجیهی هم ندارد؛ چون در وزن و عیار تفاوتی نیست؛ بنابراین در آینده اختلاف قیمتی بین سال های ضرب مختلف کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: واگذاری سکه‌های جدید اقدام مثبتی است اما تنها حباب کاهش پیدا میکند و قیمت‌ها تابع نرخ ارز و اونس جهانی است.

در شرایط تحریمی ارزپاشی خیانت به کشور است

همچنین، برزو حق شناس، تحلیلگر بازارهای مالی درباره پیامدهای عرضه سکه جدید به بازار در گفتگو با اقتصادآنلاین، بیان کرد: حرف‌درمانی تا یکجایی و بصورت کوتاه مدت می‌تواند نرخ را کنترل کند. وقتی سیاست حرف‌درمانی اثر خود را از دست بدهد بازار دیگر اهمیتی نمیدهد و بی‌اعتمادی ایجاد می‌شود. برای مثال در بحث واردات خودرو با اعلام اخبار مثبت بازار کاهشی شد اما وقتی مشخص شد خبری از واردات بصورت واقعی نیست، قیمت‌ها دوباره به شکل حبابی افزایشی شد.

این تحلیلگر بازارهای مالی ادامه داد: سال ۹۱ محمود بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی اعلام کرد حساب ارزی دیگر وجود ندارد و فقط بر مبنای ریال سپرده مردم تسویه می‌شود، همین یک‌نمونه سیاست کاری کرده که دیگر کسی اعتماد نکند و میبینیم سپرده‌گذاری ارزی متقاضی ندارد.

حق‌شناس افزود: با بازی کردن با آمارها و کلمات نمی‌شود بازار طلا و ارز را کنترل کرد. در همین آمارهای مربوط به میران نقدینگی و پایه پولی با آمارها بازی می‌شود و البته بسیار دیر هم آمار منتشر می‌شود. برخلاف بازی با آمار، به شکل واضح بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده که همین یک بمب ساعتی است. رشد نقدینگی به شکل مطلوب مهار نشده و در نهایت بانک مرکزی مجبور می‌شود پول پرقدرت چاپ کند و پایه پولی افزایش می‌یابد.

حق شناس با بیان اینکه نمی‌توان واقعیت‌های بنیادین اقتصاد را تغییر داد، گفت: بی انضباطی مالی دولت و کنترل نکردن ترازنامه بانک‌ها این وضعیت را رقم زده است. درکوتاه مدت شاید حرف درمانی جواب بدهد اما در بلندمدت اینطور نیست. از اسفندماه گذشته تا شهریور امسال ۱۹۵ همت از میزان ذخایر خارجی بانک مرکزی کم شده و همین نشان‌دهنده ارز پاشی است و در شرایط تحریمی چنین حرکتی خیانت به کشور محسوب می‌شود. فراموش نکنیم سیف رئیس کل اسبق بانک‌مرکزی هم در سال ۹۷ و با افزایش حجم تقاضای خرید طلا، دست به حراج ذخایر ارزشمند طلا زد و حالا در مراجع قضایی پاسخگوی عملکرد خود است.

۲۲۰

منبع: خبـرآنلاین