حجاب استایل آتش زیر خاکستر
حجاب استایل آتش زیر خاکستر

همزمان با دوره‌ای که دغدغه لباس مناسب برای قشر محجبه افزایش یافت، با پدیده‌ای به نام «حجاب استایل» مواجه شدیم. گروهی که هدف آن‌ها ترویج و تبلیغ حجاب و سبک زندگی اسلامی بود، اما حالا آن روی سکه حجاب استایل‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد. در واقع حجاب استایلی ابتدا با انواع چادر‌های مدل‌دار و […]

- حجاب استایل آتش زیر خاکستر

همزمان با دوره‌ای که دغدغه لباس مناسب برای قشر محجبه افزایش یافت، با پدیده‌ای به نام «حجاب استایل» مواجه شدیم. گروهی که هدف آن‌ها ترویج و تبلیغ حجاب و سبک زندگی اسلامی بود، اما حالا آن روی سکه حجاب استایل‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد. در واقع حجاب استایلی ابتدا با انواع چادر‌های مدل‌دار و زینت‌شده آغاز شد بعد از آن عبا و پیراهن بلند جایگزین شد، اما اندکی بعد و در کمال تعجب شاهد هستیم که بلاگر‌های به اصطلاح محجبه و مذهبی، با بلوز و شلوار، دامن یا پیراهن‌های کوتاه‌تر ظاهر و درحال فعالیت هستند و دقیقاً این همان هدفی بود که از ابتدا به دنبال آن بودند.

سبک زندگی حجاب استایلی شباهتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارد. در واقع حجاب استایل، کلمه‌ای با تعبیری وارونه و درجهت منافع شخصی است. باید گفت حجابی که همراه با «خودنمایی» باشد، نقطه مقابل «حجاب شرعی» است. بلاگر‌ها با نشان دادن جذابیت‌های زیاد کاربر را مجذوب می‌کنند و او خواسته یا ناخواسته وادار به همذات‌پنداری و همانندسازی می‌شود. همچنین کاربر برای یافتن جایگاه خود شروع به تقلید از نوع پوشش، آرایش و تغذیه می‌کند. همه این عوامل به تدریج باعث تغییر ذائقه و سبک‌زندگی دنبال‌کننده‌ها می‌شود.

حجاب استایل‌ها حجاب را «مد اسلامی» و به شکل یک صفت و برند درآوردند تا برای مخاطب «مدل‌سازی» کنند. حجاب استایل با وجود اینکه اعضایی از بدن یک زن مسلمان را که باید پوشیده‌باشد، می‌پوشاند، اما سازگاری با روح حجاب اسلامی ندارد، زیرا حجاب به عنوان یک مانع از دیده‌شدن عمل می‌کند، این در حالی ا‌ست که حجاب استایل ابزاری است که باعث دیده شدن می‌شود و این دو با یکدیگر در تضاد هستند. «حجاب استایل» مترادف «تبرج» واژه قرآنی است که به معنای خودنمایی و آشکار کردن زینت‌های زنانه در انظار عمومی است.

پس آن‌ها برای جذب مخاطب از هر روشی، اما با پوشش دین وحجاب استفاده می‌کنند. اصل کار بلاگر‌ها بر جذاب دیده‌شدن است، هر چقدر بیشتر دیده‌شوند، موفق‌تر خواهند‌بود. پوشش بیشتر زن سبب می‌گردد تا ارزش زن در برابر مرد بالا رود. حریم نگهداشتن زن میان خود و مرد، یکی از وسایل مرموزی بوده‌است که زن برای حفظ مقام و موقعیت خود در برابر مرد از آن استفاده کرده‌است. اسلام زن را تشویق کرده‌است که از این وسیله استفاده کند. اگر اسلام تأکید کرده‌است که زن متین‌تر و با‌وقارتر و عفیف‌تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مردان نگذارد، برای آن است که بر احترام زن افزوده شود و مانند کالای بی‌ارزشی تلقی نگردد که به راحتی در اختیار همگان است. بی‌شک پدیده حجاب استایل در ظاهر پوشش است، اما از درون به حجاب مدنظر اسلام ضربه وارد می‌کند و با ایجاد تبرج و خود‌نمایی بیشتر و معدوم‌کردن فلسفه حجاب به عادی‌سازی حجابی که شرعاً حجاب نیست، کمک کرده‌است و از طرفی باعث تشریفاتی و تجملاتی شدن حجاب می‌شود. همچنین از جنبه خانوادگی، حجاب سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زن و مرد می‌گردد و در جنبه اجتماعی خود، حجاب موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت‌های اجتماعی شده‌است؛ به عبارتی اسلام می‌خواهد انواع لذت‌های جنسی، نگاه ابزاری به زن را در محیط خانوادگی و تنها در کادر ازدواج قانونی اختصاص دهد.

از طرفی نهاد‌های مسئول نیز موظف هستند با ساماندهی قوانین مد و سبک پوشش ایرانی اسلامی و نظارت هر چه بیشتر در عرصه پوشاک شرایطی را در جامعه ایجاد کنند که لباس‌های مناسب عرضه شود تا زنان و دختران جامعه بتوانند پوششی زیبا و اسلامی داشته‌باشند. در خلأ این موارد، ترویج حجاب استایل در جامعه عواقب مخرب و جبران‌ناپذیری خواهد داشت و سود و منفعت آن تنها برای مخالفان اسلام و کاسبان بازاری خواهد‌بود.

منبع: روزنامه جوان

+