چرا زنان بیش از مردان به آرتریت روماتوئید دچار می‌شوند؟
چرا زنان بیش از مردان به آرتریت روماتوئید دچار می‌شوند؟

مهر نوشت: آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت خود از جمله مفاصل حمله می‌کند. آسیب می‌تواند به سایر اندام‌ها پیشرفت کند.مدت‌ها است که مشخص شده است که زنان نسبت به مردان با خطرات بیشتری برای ابتلاء به این بیماری روبرو هستند، و تیمی به رهبری دکتر «های […]

- چرا زنان بیش از مردان به آرتریت روماتوئید دچار می‌شوند؟

مهر نوشت: آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت خود از جمله مفاصل حمله می‌کند. آسیب می‌تواند به سایر اندام‌ها پیشرفت کند.
مدت‌ها است که مشخص شده است که زنان نسبت به مردان با خطرات بیشتری برای ابتلاء به این بیماری روبرو هستند، و تیمی به رهبری دکتر «های فنگ پان» در دانشگاه پزشکی آنهویی در چین، به دنبال یافتن علت آن بودند.

آن‌ها داده‌های بریتانیا را در مورد بیش از ۲۲۳۵۰۰ شرکت کننده در انگلستان که سلامت آن‌ها به طور متوسط ۱۲ سال پیگیری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. در طی آن دوره، ۳۳۱۳ زن (۱.۵ درصد) به آرتریت روماتوئید مبتلا شدند.

شروع دیرتر عادت ماهانه (اولین عادت ماهانه در ۱۴ سالگی به جای ۱۳ سالگی) با ۱۷٪ بیشتر خطر ابتلاء به آرتریت روماتوئید مرتبط بود، همانطور که شروع زودتر یائسگی (قبل از ۴۵ سالگی) با خطر ابتلاء به این بیماری ارتباط داشت.

محققان دریافتند زنانی که قبل از ۴۵ سالگی وارد یائسگی شده‌اند، ۴۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به آرتریت روماتوئید در مقایسه با زنانی که یائسگی شأن در ۵۰ یا ۵۱ سالگی آغاز شده است، بودند.

این تیم افزود: اگر «سال‌های باروری» یک زن- زمان بین اولین عادت ماهانه و شروع یائسگی- ۳۳ سال یا کمتر باشد، در مقایسه با زنانی که سال‌های باروری بیشتری دارند، ۳۹ درصد بیشتر با خطر ابتلاء به آرتریت روماتوئید مواجه می‌شوند.

هیسترکتومی (برداشتن رحم) یا اوفورکتومی (برداشتن تخمدان‌ها) نیز باعث افزایش خطر می‌شود.

همچنین استفاده از هورمون درمانی هم این احتمال را تا ۴۶ درصد افزایش داد.

پان گفت: «یافته‌های این مطالعه قابل توجه هستند و مبنایی را تشکیل می‌دهند که بر اساس آن اقدامات مداخله‌ای جدید و خاص برای مهار خطر آرتریت روماتوئید در زنان ممکن است ایجاد شود.»

منبع: اطلاعات انلاین