عدالت آموزشی از حرف تا عمل
عدالت آموزشی از حرف تا عمل

در مدارس برخوردار تعهدی برای رشد و ارتقای رفتار اجتماعی وجود ندارد. مدارس عشایری و روستایی محیط آموزشی، معلم و دانش‌آموز، آن تعریف استاندارد را ندارد. مدارس حاشیه شهرها هم از تفاوت‌های اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی و فیزیکی رنج می‌برند.

 زیرنویس، گروه جامعه: آموزش سه رکن اساسی دارد معلم، محیط آموزشی، دانش‌آموز. عدالت آموزشی یعنی جامعه هدف و همهٔ کسانی که آموزش می‌بینند به طور یکسان از این امکانات بهره‌مند شوند، به‌عبارت‌دیگر فراهم بودن بستر و زمینهٔ آموزش رایگان و یکسان جهت بهره‌برداری همه فرزندان ایران.

 اما واقعیت کمی تلخ‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، در حوزه ستادی، معلم و نیروی انسانی، مبنای سازماندهی معلمان پر کردن کلاس درس به هر نحو ممکن است نه کیفیت آموزشی؛ بنابراین معلم خوب و کارآمد در مدارس خاص درس می‌دهد و معلم تازه‌کار یا سربازمعلم حتی با مدرک و تحصیلات غیرمرتبط به مناطق صعب‌العبور و دورافتاده فرستاده می‌شود.

کتاب و محتوای آموزشی برای همه یکی است؛ اما با بیان‌های متفاوتی تدریس می‌شود. امکانات علمی، مکمل کتاب‌های درسی مانند آزمایشگاه، کتابخانه و فرهنگسرا همه‌جا در دسترس نیست. وسایل کمک‌آموزشی در همهٔ مدارس نواقص زیادی دارد.

یکی از اهداف دانش‌آموزانی که در یک کلاس و مدرسه قرار می‌گیرند این است تا در کنار درس‌خواندن، رشد همه‌جانبه آنها شکل بگیرد. اما با شرایط پیش‌آمده این نقش تأمین نشده است. در مدارس برخوردار تعهدی برای رشد و ارتقای رفتار اجتماعی وجود ندارد. مدارس عشایری و روستایی محیط آموزشی، معلم و دانش‌آموز، آن تعریف استاندارد را ندارد. مدارس حاشیه شهرها هم از تفاوت‌های اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی و فیزیکی رنج می‌برند.

بار همهٔ این آسیب‌ها، نبود امکانات و… را معلم باید به دوش بکشد اگر توانمند باشد!

به گزارش پایگاه خبری زیرنویس، دوره پیش‌دبستانی شکاف اول را ایجاد می‌کند؛ کودکی که به دلیل نپرداختن شهریه بدون گذراندن این مرحله وارد مرحله رسمی آموزش می‌شود. دوره اول و دوم ابتدایی که به دلیل کمبود فضای آموزشی بدون تفکیک معلم و با فضای مشترک طی می‌شود. دوره متوسطه اول و دوم و… هرچه بالاتر می‌رویم تفاوت‌ها و نبود عدالت آموزشی بیشتر نمایان می‌شود.

 دانش‌آموز با امید فرصت برابر وارد گروه تحصیلی مورد علاقهٔ خود می‌شود تا بتواند در رشتهٔ مورد علاقه‌اش در دانشگاه پذیرش بگیرد، ولی با واقعیت و سدی به نام کنکور روبرو می‌شود که با درس‌خواندن در مدارس دولتی نمی‌تواند آن را بشکند. میزان قبولی مدارس دولتی در کنکور خصوصاً رشته‌های خاص دلیل و شاهدی بر این مدعاست.

 کنکور مافیا گونه بر آینده فرزندان این سرزمین به کمین نشسته است و قشر ضعیف یا متوسط جامعه که مدارس دولتی را برای تحصیل فرزندان خود انتخاب می‌کنند قدرتی برای مقابله با مافیای کنکور ندارند. نه در هزینه کلاس و تست و نه قدرت خرید سؤالات کنکور! نه خرید صندلی دانشگاه!
کنکور این روزها به‌تنهایی هم نماد اختلاف طبقاتی شده و هم باعث سرخوردگی دانش‌آموزانی که سه سال دوران دبیرستان را با معدل عالی پشت سر گذاشته‌اند.
و ما اما مفتخریم، بر خود می‌بالیم و هنوز هم می‌خواهیم از عدالت آموزشی دم بزنیم، سرفصل بنویسیم و سند تحول تنظیم کنیم و فقط بنویسیم و بنویسیم و بنویسیم؛ چرا که ترسیم‌کردن آرمان‌شهر، آسان است!

  • نویسنده : گروه اجتماعی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس نیوز