به گزارش زیرنویس، گروهی از وکلای آفریقای جنوبی به رهبری ویکوس فان رنزبورگ از کارشناسان حقوقی این کشور خواستار محاکمه دولت‌ های آمریکا و انگلیس در دادگاه‌ های غیرنظامی هستند. رنزبورگ در این زمینه به آناتولی گفت: آمریکا باید مسوول جرایمی که مرتکب شده، شناخته شود. شمار زیادی از وکلا پس از انجام تحقیقات در […]

به گزارش زیرنویس، گروهی از وکلای آفریقای جنوبی به رهبری ویکوس فان رنزبورگ از کارشناسان حقوقی این کشور خواستار محاکمه دولت‌ های آمریکا و انگلیس در دادگاه‌ های غیرنظامی هستند.

رنزبورگ در این زمینه به آناتولی گفت: آمریکا باید مسوول جرایمی که مرتکب شده، شناخته شود. شمار زیادی از وکلا پس از انجام تحقیقات در این زمینه به ما پیوسته اند.

وی ادامه داد: تاکنون کسی به جرایمی که آمریکا مرتکب شده توجهی نکرده است. اتفاقات عراق از نمونه‌ های این موضوع هستند. آمریکا در موضوع فلسطین نیز به دلیل ادامه جرایم (اسرائیل) مقصر است.

به گفته ویکوس فان رنزبورگ، ادامه روند شکایت «نسل کشی» آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌ المللی دادگستری، تعیین کننده نقشه راه این اقدام خواهد بود.

دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه هلند روز پنج شنبه (۲۱ دی) نخستین جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی را به اتهام نسل کشی مردم فلسطین در نوار غزه آغاز کرد؛ جلسه‌ای که به روز جمعه هم کشیده شد.

اواخر ماه دسامبر بود که آفریقای جنوبی این پرونده را به دیوان بین‌المللی دادگستری تسلیم و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی در طول جنگ اعلام‌شده خود علیه حماس در غزه «اقدام به نسل‌کشی» کرده‌است و از این مرجع قانونی خواست تا تمهیداتی اتخاذ کند که نیروهای ارتش رژیم به طور موقت هم که شده از ادامه عملیات مرگبار خود در منطقه دست بردارند.

به گفته مقام‌های این کشور آفریقایی، رژیم صهیونیستی از تعهدهای خود نسبت به معاهده بین‌المللی «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی» یا به اختصار «کنوانسیون نسل‌کشی» تخطی کرده‌است.

در شکایت ۸۴ صفحه‌ای آفریقای جنوبی از تل‌آویو استدلال شده که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ناقض الزام‌ها و تعهدها بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ است. این کنوانسیون نسل‌کشی را اقدامی با هدف تخریب به صورت کلی یا جزئی، در سطح ملی، نژادی، قومی یا مذهبی معنا کرده‌است. آفریقای جنوبی همانند دیگر کشورهای جهان، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را نسل‌کشی می‌داند چون با هدف تخریب بخش قابل توجهی از جمعیت این باریکه است.

منبع: مـهر