«پیشرو دیزایی» که در حمله ایران به شمال عراق کشته شد، کیست؟
«پیشرو دیزایی» که در حمله ایران به شمال عراق کشته شد، کیست؟

 – منابع خبری اطلاعاتی درمورد «پیشرو دیزایی » که در حملات نیمه شب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به مقر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» در شمال عراق کشته شد، منتشر کردند.

به گزارش زیرنویس، به نقل از خبرگزاری المطلع عراق، برخی رسانه‌های کردی اعلام کردند که پیشرو دیزایی ، تاجر بزرگ کُرد در حملات موشکی امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شده و پسرش نیز زخمی شده است.

در این گزارش آمده است که دیزایی ، رئیس شرکت حفاظت و امنیت «فالکون» بوده و او در واقع پوشش موساد و مسئول محافظت از (عناصر) آن‌ها در اربیل و همچنین مسئول حمایت‌های لجستیکی از آن‌ها نیز بوده است.

به نوشته المطلع، منابع خبری اعلام کردند که مقر رسمی شرکت فالکون در مصر است و این شرکت، شریک شرکت‌های دیگر برای مشخص کردن اهداف و محل ها از طریق شماره‌های خودرو و فناوری‌های دیگر را است.

برپایه این گزارش، یکی دیگر از مهم‌ترین این شرکت‌ها، شرکت «EIA» است که یک آژانس اصلی وابسته به سیستم آمار فدرال آمریکا به شمار می رود و مسئول جمع‌آوری، تحلیل و نشر اطلاعات است.

این شرکت، شریک اساسی شرکت فالکون است که رئیس آن در حمله موشکی به مقر موساد در اربیل کشته شد.

پیش از این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از انهدام مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی در منطقه با موشک‌های بالستیک در نیمه شب گذشته خبر داد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه شمارۀ ۳ خود اعلام کرد که مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق را با موشک‌های بالستیک هدف قرار داده و منهدم کرده است.

بر اساس اعلام برخی رسانه ها پیشرو دیزائی مهره موساد و عامل رژیم صهیونیستی بوده که در فعالیت‌های ضدایرانی علیه کشورمان داشته است.

بیوگرافی پیشرو دیزایی

پیشرو دیزایی در سال ۱۹۶۵ در خانواده‌ای کرد در شهر سلیمانیه عراق متولد شد. او تحصیلات خود را در رشته مهندسی عمران در دانشگاه بغداد به پایان رساند و سپس وارد عرصه تجارت شد.

در سال ۲۰۰۳، پس از سقوط رژیم صدام حسین، دیزایی شرکت ساختمان‌سازی فالکون را تأسیس کرد. این شرکت در زمینه ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری فعالیت می‌کرد.

دیزایی در سال ۲۰۰۷ شرکت امپایر ورلد را نیز تأسیس کرد. این شرکت در زمینه توسعه املاک و مستغلات فعالیت می‌کرد و در سال ۲۰۲۲ جایزه «سریع‌ترین توسعه‌دهنده املاک تجاری عراق» را دریافت کرد.

دیزایی در طول دوران فعالیت خود، به یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین تجار کردستان عراق تبدیل شد. او در زمینه‌های مختلف از جمله ساختمان‌سازی، توسعه املاک و مستغلات، نفت و گاز، و گردشگری فعالیت داشت.

دیزایی همچنین در زمینه تجارت با اسرائیل نیز فعال بود. برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که دیزایی نقش مهمی در صادرات نفت از اقلیم کردستان به اسرائیل داشت.

پیشرو دیزایی

دیزایی در زمینه سیاست نیز فعال بود. او از حامیان حزب دموکرات کردستان بود و در سال ۲۰۱۷ به عنوان عضو پارلمان اقلیم کردستان انتخاب شد.

دیزایی همچنین از نزدیک با مسعود بارزانی، رئیس‌جمهور پیشین اقلیم کردستان، در ارتباط بود.

منبع:ایرنا