به گزارش زیرنویس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، با خانم تانیا فایون وزیر خارجه اسلوونی دیدار و گفتگو کرد. امیرعبداللهیان ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، مراتب تأسف خود را از جاری شدن سیل در مناطقی از اسلوونی ابراز کرد. همچنین عضویت اسلوونی را بعنوان […]

به گزارش زیرنویس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، با خانم تانیا فایون وزیر خارجه اسلوونی دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، مراتب تأسف خود را از جاری شدن سیل در مناطقی از اسلوونی ابراز کرد. همچنین عضویت اسلوونی را بعنوان عضو غیر دائم شورای امنیت تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این عضویت به تحقق اهداف شورای امنیت در تحقق صلح و ثبات در جهان کمک کند.

امیرعبداللهیان با اشاره به آخرین دیدار دوجانبه دو وزیر در نیویورک گفت از آن زمان تاکنون شاهد تحولات زیادی در منطقه و جهان هستیم.

وی افزود چارچوب‌های مختلفی از جمله فرمت مشورت‌های سیاسی و همکاری‌های کنسولی میان دو کشور وجود دارد که مایل هستیم فعال‌تر شوند. همچنین بر اهمیت همکاری‌های پارلمانی میان دو کشور تأکید و فعال شدن گروه‌های دوستی پارلمانی را خواستار شد.

وزیر امور خارجه کشورمان تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور را خواستار شد و بر لزوم افزایش همکاری‌های تجاری بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد.

همچنین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را یکی از مهمترین چارچوب‌های همکاری میان دو کشور دانست و با ابراز خرسندی از افزایش همکاری‌های دوجانبه تجاری، اظهار امیدواری کرد که با برگزاری نشست آتی کمیسیون مشترک، شاهد افزایش همکاری‌های تجاری باشیم.

امیرعبداللهیان به تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص فلسطین و بحران غزه پرداخت و افزود قطعاً جنگ راه حل نبوده و نیست و اگر نسل کشی در غزه متوقف شود، دامنه توسعه یافتگی جنگ و بی ثباتی در منطقه نیز کنترل خواهد شد و ثبات به منطقه و دریای سرخ نیز بازخواهد گشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود آمریکا نمی‌تواند به جای مردم فلسطین تصمیم بگیرد و اگر طرح‌های سیاسی تحمیلی آمریکا مؤثر بود، شاهد بحران کنونی در غزه نبودیم.

امیرعبداللهیان بر اهمیت امنیت کشتیرانی و دریانوردی در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد و افزود جمهوری اسلامی ایران از امنیت دریانوردی حمایت می‌کند و آن را برای تجارت خارجی خود مهم می‌داند، اما می‌بایست به ریشه بحران در دریای سرخ که مربوط به جنگ علیه غزه است، توجه کرد و ما به تلاش‌های خود برای رسیدن به امنیت پایدار در منطقه ادامه می‌دهیم.

خانم تانیا فایون وزیر امور خارجه اسلوونی نیز با اظهار خرسندی از این دیدار، موضع کشورش در محکومیت اقدام تروریستی در کرمان را تجدید و مراتب تسلیت و همدردی کشورش را با دولت و ملت ایران تکرار کرد.

وی بر تمایل و خواست کشورش برای تقویت روابط با ایران تاکید کرد و با تأیید زمینه‌های مختلف همکاری دوجانبه، تمایل کشورش را به تداوم مشورتها بمنظور تحقق اهداف مشترک در زمینه‌های مورد علاقه ابراز داشت.

خانم فایون همچنین نسبت به تحولات در غزه اظهار نگرانی کرد و با ابراز مخالفت کشورش با جنگ در غزه، ضرورت پایان دادن به خشونت‌ها در غزه را بعنوان موضع کشورش اعلام کرد.

وی با تبیین دیدگاه اسلوونی در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای از جمله فلسطین، بر آمادگی کشورش برای تداوم مشورتها و همکاری برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

منبع: مـهر