آدم‌هایی که دوست داریم در کنارشان وقت بگذرانیم خصوصیات متفاوتی دارند. اما اشتراکات زیادی نیز در نوع رفتارشان دارند. این خصلت‌ها و عادات رفتاری نقطه مشترک همه آن آدم‌هایی هستند که بیشتر از هر کسی «دلچسب» و «خواستنی» می‌شناسیم. در این مقاله با راهنماتو همراه باشید تا برخی از این رفتارها را با هم مرور […]

 آدم‌هایی که دوست داریم در کنارشان وقت بگذرانیم خصوصیات متفاوتی دارند. اما اشتراکات زیادی نیز در نوع رفتارشان دارند.

آدم‌های «دلچسب» این ۱۲ ویژگی را دارند

این خصلت‌ها و عادات رفتاری نقطه مشترک همه آن آدم‌هایی هستند که بیشتر از هر کسی «دلچسب» و «خواستنی» می‌شناسیم. در این مقاله با راهنماتو همراه باشید تا برخی از این رفتارها را با هم مرور کنیم:

۱.دوستانه رفتار می‌کنند

آدم‌های دیگر حقیقتا در چشم‌شان ارزشمند هستند و ارتباطات‌شان برایشان مهم است. حتی وقت‌هایی که خیلی حال اجتماعی بودن ندارند، آغوش‌شان به روی تجربه‌ها و آدم‌های جدید باز است. اگر واقعا آنقدر بی‌حوصله باشند که نتوانند در جمعی حضور داشته باشند حتما مودبانه عذرخواهی می‌کنند و قراری برای بعد می‌گذارند.

۲.بامزه‌اند

آدم‌های بامزه نمک زندگی‌اند و به لحظات کسالت‌بار طعم و شوخ‌طبعی اضافه می‌کنند. آدم‌های بانمک محبوب‌ترین آدم‌هایی هستند که دوست داریم در کنارشان باشیم و با آن‌ها کار کنیم. نگاه منحصربه‌فرد و شوخ‌طبعانه آن‌ها به زندگی فقط سرگرم‌کننده نیست بلکه شفابخش است. برخی از تجربه‌های زندگی صرفا تراژدی‌های غم‌انگیزند و شوخ‌طبعی و خنده گاهی تنها راه برای کنار آمدن با دردسرها و فقدان‌های زندگی است.

۳.ارتباط‌گرند

آن‌ها می‌توانند بین سکوت و گفت‌وگو تعادل برقرار کنند. آن‌ها تماس برقرار و با شما گفت‌وگو می‌کنند تا شما را در جریان وقایع بگذارند و واقعا نشان می‌دهند که به شما علاقه دارند. آن‌ها شفاف و جذاب حرف می‌زنند اما نمی‌خواهند قانع‌ یا مجبورتان کنند که با آن‌ها موافق باشید یا تأییدشان کنید.

۴.محترم‌اند

کسانی که به دیگران احترام می‌گذارند به خودشان احترام می‌گذارند. مهربانند اما مهربانی و احترام را طوری نشان نمی‌دهند که گویی منبعی تمام‌نشدنی و نامحدود است. آن‌ها استانداردهای خودشان را دارند و می‌دانید که در رابطه‌تان با آن‌ها کجا ایستاده‌اید که اطمینان‌بخش است و احترام را نیز بیشتر می‌کند. آن‌ها برای آنچه از دیگران انتظار دارند نیز مرز و محدوده قائلند که باعث می‌شود دیگران برایشان احترام بیشتری قائل شوند.

۵.همدلی دارند

کسی که واقعا می‌تواند با دیگران همدلی کند هیچ قیمتی ندارد. دلیلش آن است که مهربانی و اصالتی که در درون‌شان دارند با هیچ چیزی خریدنی نیست. آن‌ها به صورت طبیعی حس همدلی دارند و می‌توانند خودشان را به جای دیگران بگذارند. دروااقع نه تظاهر می‌کنند که مراقب احساس دیگران هستند و نه برای شهرت، پول یا دلبری همدلی می‌کنند. آن‌ها صرفا به خاطر همدلی، همدلی می‌کنند.

۶.دست‌ودلبازند

دست‌ودلبازی ویژگی دیگری است که ما را به شخصی جذب می‌کند و باعث می‌شود حقیقتا دلمان بخواهد در کنارش باشیم. دست‌ودلبازی صرفا جنبه مادی ندارد، بلکه منظور از سخاوتمندی در نشان دادن عواطف، در هزینه کردن زمان و در توجه کردن به دیگران است. بودن در کنار آدم سخاوتمند انرژی‌بخش است. آن‌ها نشان می‌دهند که می‌شود بدون تضعیف خود یا بخشندگی افراطی، در کنار دیگران بود و به آن‌ها اهمیت داد. آن‌ها با رعایت این تعادل نشان می‌دهند که دست‌ودلبازی یک ویژگی نیروبخش و زندگی‌دهنده است.

۷.یاری‌رسانند

در جهانی که همه می‌خواهند اول به خودشان برسند، آدم مهربانی که وقت تلاطم‌های زندگی گوشی برای شنیدن دارد یا آدمی که وقتی نیازمند کمک هستیم، دست یاری به سویمان دراز می‌کند، نعمت بزرگی است. منظور فقط آن بخش عملی کمک نیست بلکه اینکه انرژی می‌گذارند و اشتیاق نشان می‌دهند که می‌خواهند احترام و توجه بیشتری برای ما قائل باشند است که اهمیت دارد.  

۸.روشنفکرند

ملاقات با آدم‌هایی که به روی تجربه‌ها و ایده‌های تازه گشوده‌اند جذاب است. آن‌ها با این رفتارشان به دیگران می‌گویند که برای دانسته‌های بیشتر هنوز ظرفیت دارند و اینکه کتاب معانی زندگی برایشان بسته نشده است. حتی اگر با شما موافق نباشند برای شنیدن نقطه‌نظرات شما گوشی شنوا دارند.

۹.گرم‌اند

آدم‌هایی گرم که میزبانانی عالی هستند و باعث می‌شوند دیگران در کنارشان احساس راحتی کنند، بهترین آدم‌هایی هستند که می‌توان در کنارشان بود. در بسیاری از فرهنگ‌ها گرم بودن بخشی از ارزش‌های اصلی است. آن‌ها مکان زندگی را به فضایی گیرا و مهمان‌نواز تبدیل می‌کنند که می‌تواند نیازها و راحتی دیگران را تأمین کند. چه کسی دوست ندارد در کنار فردی در فضایی آرامش‌بخش و گرم باشد؟

۱۰.تاب‌آوری‌شان بالاست

همه کسانی که کنارشان به آدم خوش می‌گذرد، تاب‌آوری بالایی دارند. آن‌ها مشکلات، نقص‌ها و کمبودها و کلافگی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. آن‌ها گاهی غمگین و ناامید شده‌اند. اما هرگز ذهنیت قربانی نداشته‌اند و همیشه می‌توانند سرشان را بالا بگیرند. آن‌ها از خطاها و مشکلات‌شان یاد می‌گیرند و تمام تلاش‌شان را برای ادامه دادن زندگی می‌کنند. آن‌ها مثالی برای همه‌مان هستند و کمک‌مان می‌کنند احساس کنیم ما هم با اینکه شکست خورده‌ایم، هنوز می‌توانیم ادامه دهیم.

۱۱.انگیزه‌بخش هستند

هم ما نیاز داریم که کسی گاهی نیشگونمان بگیرد تا یادمان بیاورد که باید رو به جلو حرکت کنیم. برای همین است کسانی که جملات انگیزه‌بخش می‌گویند همیشه دوستان مورد علاقه ما هستند. ما می‌دانیم بعد از ساعتی وقت‌گذرانی در کنار این آدم‌ها تغییر می‌کنیم و به جای آنکه همان منِ قدیمی باشیم، با سوختی بیشتر به زندگی ادامه می‌دهیم.

۱۲.خوش‌بین هستند

از آدم‌های غیرواقع‌بینی که پر از مثبت‌گرایی سمی هستند گریزانیم. اما  آدم‌هایی که در کل مثبت‌اندیش‌اند ما را به خودشان جذب می‌کنند. در کنار آن‌ها بودن شگفت‌انگیز است زیرا در جهانی که همه درباره وحشتناکی و دیوانه‌وار بودن چیزها صحبت می‌کنند؛ آن‌ها دیدگاهی متفاوت دارند که می‌گوید: «اوضاع خوب می‌شود. درواقع قرار است اوضاع خیلی بهتر از خوب شود!»

راهنماتو

+