امروزه با بالا رفتن آمار بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی ناشی از خوردن فست فودها و غذاهای بیش از حد سرخ شده مردم به سمت تغذیه سالم‌تر و شیوه‌های بهداشتی‌تر پخت و سرخ کردن مواد غذایی گرایش پیدا کرده‌اند. امروزه با بالا رفتن آمار بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی ناشی از […]

امروزه با بالا رفتن آمار بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی ناشی از خوردن فست فودها و غذاهای بیش از حد سرخ شده مردم به سمت تغذیه سالم‌تر و شیوه‌های بهداشتی‌تر پخت و سرخ کردن مواد غذایی گرایش پیدا کرده‌اند.

امروزه با بالا رفتن آمار بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی ناشی از خوردن فست فودها و غذاهای بیش از حد سرخ شده مردم به سمت تغذیه سالم‌تر و شیوه‌های بهداشتی‌تر پخت و سرخ کردن مواد غذایی گرایش پیدا کرده‌اند.

۵ روش عالی برای سرخ کردن سالم غذا

سرخ کردن عمیق (فرو بردن مواد غذایی در روغن داغ)، اگرچه خوشمزه است، اما می‌تواند به معنای استفاده از روغن زیاد و افزایش نگرانی‌ها برای سلامتی مردم علاقه مند به غذاهای سرخ کردنی باشد. در این مطلب، ما به پنج روش عالی برای جایگزینی با سرخ کردن عمیق، از استفاده از هواپز گرفته تا پخت در فر، خواهیم پرداخت. این روش‌ها نه تنها غذا را سالم‌تر می کنند، بلکه با ذائقه‌های مختلف نیز تطابق دارند. این شیوه‌های سرخ کردن نشان می‌دهند که در آشپزخانه، می‌توانید غذاهای لذیذی را بدون به خطر انداختن طعم یا سلامتی میل کنید. این جایگزین‌ها در عین حفظ سلامتی شما، دنیایی از گزینه‌های خوشمزه را به ارمغان می‌آورند.

هواپز (سرخ کردن با هوا)

سرخ کردن با هواپز یک جایگزین فوق العاده برای سرخ کردن عمیق است که از هوای گرم برای پختن غذا استفاده می‌کند. این شیوه فقط به مقدار کمی روغن نیاز دارد و به طور قابل توجهی محتوای چربی در ظروف شما را کاهش می‌دهد. استفاده از هواپزها آسان است و می‌تواند همان بافت ترد سرخ کردنی را بدون غوطه ور شدن غذا در روغن ارائه دهد. استفاده از هواپز برای پختن غذاهای مورد علاقه بسیاری از مردم مانند سیب زمینی سرخ شده، بال مرغ و حتی سبزیجات مناسب است. در نتیجه گزینه سالم‌تری با همان تردی لذت بخش فراهم می‌شود. البته باید توجه داشت که نمی‌توان هر نوع غذایی را با هواپز طبخ کرد.

پخت در فر

پخت در فر روشی ساده و موثر برای جایگزینی سرخ کردن عمیق است. در این شیوه غذا با هوای خشک و گرم درون فر احاطه می‌شود و طبخ انجام می‌گیرد که در نتیجه بافتی ترد و بدون نیاز به روغن زیاد ایجاد می‌کند. از مرغ پخته گرفته تا مرغ بریان و سیب زمینی، فر در تهیه طیف وسیعی از غذاها بدون به خطر انداختن طعم، تطبیق پذیر است. این یک روش راحت برای کسانی است که در عین ترویج سبک زندگی سالم‌تر، به آشپزی نیز علاقه دارند.

کباب کردن

کباب کردن یک انتخاب عالی برای دستیابی به طعم دودی بدون غوطه ور کردن غذا در روغن است. این روش چه از یک کباب پز در فضای باز یا یک تابه گریل اجاق گاز استفاده کنید، طعم منحصر به فردی به گوشت‌ها، سبزیجات و حتی میوه‌ها می‌دهد. کباب کردن همچنین باعث می‌شود چربی‌های اضافی از بین بروند و در نتیجه غذاهای سالم‌تری داشته باشید. این یک گزینه ارجح برای کسانی است که از طعم متمایز زغالی لذت می برند و می‌خواهند چربی‌های اضافی را کاهش دهند.

در تابه پختن

پختن در تابه شامل پخت سریع غذا روی حرارت متوسط رو به بالا با مقدار کمی روغن است. این روش اجازه می‌دهد تا پوسته قهوه‌ای طلایی در قسمت بیرونی ایجاد شود و در عین حال طعم طبیعی مواد غذایی حفظ شود. این شیوه برای پروتئین‌هایی مانند ماهی، مرغ یا پنیر توفو، یک جایگزین سریع و سالم است که به حداقل روغن نیاز دارد. این تکنیک آبدار بودن غذا را حفظ می‌کند و در عین حال بافت رضایت بخشی را ایجاد می‌کند.

بخارپز کردن

بخارپز کردن یک روش پخت ملایم است که با حفظ ارزش غذایی از بخار برای پختن غذا استفاده می‌کند. این شیوه برای سبزیجات، کوفته‌ها و غذاهای دریایی، مناسب است. بخارپز کردن ظرف‌های غذا را مرطوب نگه می دارد. بخار پز کردن همچنین نیاز به روغن های پخت و پز را از بین می برد و آن را به گزینه‌ای ایده آل برای کسانی که به دنبال جایگزین‌های کم چرب هستند تبدیل می‌کند. غذاهای بخارپز نه تنها سالم هستند، بلکه رنگ‌ و بافت طبیعی مواد غذایی را نیز حفظ می‌کنند.

همشهری

+