به گزارش گاردین، تحقیقات علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ایجاد عادات سالم در طول ۳۰سال‌اول زندگی، در زمانی که بدن همچنان به عملکرد طبیعی خود و جا به جایی سریع سلول‌های پیر با سلول‌های جوان ادامه می‌دهد بهتر از این است که منتظر بمانیم و زمانی به فکر سلامت خود باشیم که عملکرد […]

 به گزارش گاردین، تحقیقات علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ایجاد عادات سالم در طول ۳۰سال‌اول زندگی، در زمانی که بدن همچنان به عملکرد طبیعی خود و جا به جایی سریع سلول‌های پیر با سلول‌های جوان ادامه می‌دهد بهتر از این است که منتظر بمانیم و زمانی به فکر سلامت خود باشیم که عملکرد رو به جلوی بدن متوقف شده باشد. دکتر هلن هارتلی، دستیار مدیر پزشکی در «آویوا هلت» (Aviva Health) می‌گوید: عادات سبک زندگی ما بر خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف تأثیر می‌گذارد؛ برای مثال هر چه مدت طولانی‌تری سیگار بکشیم، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان‌های متعدد بیشتر می‌شود.

 

با این حال، تنها حذف عادت‌های بد نیست که می‌تواند در ۳۰سالگی ما تفاوت ایجاد کند، بلکه مهم این است که ما اضافه کردن عادات خوب را در اولویت قرار دهیم. هلن هارتلی اصرار می‌ورزد: عادات خوب می‌توانند زندگی ما را طوری تنظیم کنند که با افزایش سن، بتوانیم همچنان از زندگی خود لذت ببریم و کهولت، باعث بروز موجی از بیماری‌ها و ناتوانی در ما نشود.

 

اما چرا ۳۰سالگی برای سلامت طولانی‌مدت اینقدر اهمیت دارد؟ هارتلی در این ‌باره می‌گوید: عملکرد و توان بدن ما پس از اواسط دهه ۲۰یا سال‌های ابتدایی دهه ۳۰زندگی شروع به کاهش می‌کند، در این دوران عارضه کاهش طبیعی توده بدون چربی بدن یا ماهیچه پیش می‌آید که به کند شدن متابولیسم (سوخت‌وساز) کمک می‌کند؛ بنابراین ما را مستعد افزایش وزن می‌کند.

 

برای زنان سی و چند ساله که ممکن است در این دهه به بچه‌دار شدن، بارداری و زایمان فکر کنند، زمان به سرعت در حال سپری شدن است. هارتلی می‌گوید: باروری زنان در دهه ۲۰سالگی به اوج خود رسیده است و برای برخی از زنان بعد از ۳۵سالگی باردار شدن سخت‌تر است. علاوه بر این، درحالی‌که یائسگی معمولا در سنین ۴۰سالگی شروع می‌شود، برخی از زنان ممکن است یائسگی زودهنگام را تجربه کنند. هر کسی که علائمی مانند گرگرفتگی، اختلال خواب، اضطراب و مشکلات حافظه را تجربه می‌کند، باید از پزشک خود مشاوره بگیرد.

 

هارتلی می‌گوید: دهه ۳۰زندگی با ترکیبی از موارد متعدد نظیر شغل، مسئولیت‌های مراقبت و مشارکت‌های اجتماعی بسیار پرمشغله است، در این دهه از زندگی اغلب، زمان کمی برای رفع نیازهای خودمان باقی می‌ماند؛ بنابراین مهم است که در این دوران نه‌تنها سلامت جسمی بلکه سلامت روانی خود را نیز در اولویت قرار دهیم.

همشهری

+