تاثیر مثبت قلعه‌نویی و اشکال مهم تیم ملی از نگاه کارشناس فوتبال
تاثیر مثبت قلعه‌نویی و اشکال مهم تیم ملی از نگاه کارشناس فوتبال

علی لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس، در خصوص شرایط تیم ملی فوتبال کشورمان پس از برد پرگل در بازی اول و در آستانه بازی دوم مقابل هنگ کنگ، اظهار داشت: همیشه در همه تورنمنت‌ها شروع کار به خصوص برای تیم های مدعی، سخت است. درو اقع بازی اول همیشه برای تیم‌هایی که می‌خواهند […]

علی لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس، در خصوص شرایط تیم ملی فوتبال کشورمان پس از برد پرگل در بازی اول و در آستانه بازی دوم مقابل هنگ کنگ، اظهار داشت: همیشه در همه تورنمنت‌ها شروع کار به خصوص برای تیم های مدعی، سخت است. درو اقع بازی اول همیشه برای تیم‌هایی که می‌خواهند به عنوان برسند خیلی مهم است.

وی افزود: نکته‌ای که خیلی به تیم ما در بازی با فلسطین کمک کرد، گل زود هنگامی بود که فشار روی کادرفنی و بازیکنان را کم کرد. به این ترتیب بازیکنان توانستند با آرامش بیشتری در زمین برنامه‌های کادرفنی را پیاده کنند. تیم ایران به زعم همه کارشناسان باید فلسطین را شکست می‌داد اما اهمیت این برد و این نتیجه به خاطر این است که بازی اول بود.

معضل تیم ملی همچنان باقیست

کارشناس فوتبال تصریح کرد: بااینحال نباید فراموش کنیم که معضل تیم ملی یعنی مشکل ساختار دفاعی، همچنان باقیست. این مساله با وجود یک پیروزی پرگل، مقابل یک تیم درجه ۳ دیده شد. بارها در مورد این مشکل صحبت کردم و حتی وظیفه خودم دانستم که این مساله را مستقیما با خود امیر قلعه نویی هم مطرح کنم. از شروع کار تیم ملی تا بازی با فلسطین مشکل را در ساختار دفاعی تیم دیدیم. یک بازی نسبتا قوی با ازبکستان داشتیم اما به خاطر مشکل دفاعی ممکن بود با اختلاف بالا بازنده شویم.

لطیفی گفت: بحث من بازیکنی خاص یا فقط خط دفاعی نیست. در ساختار دفاعی یک تیم ۳ زمینه دفاع فردی، دفاع گروهی و دفاع تیمی دخیل هستند که ما در آن‌ها دچار مشکل هستیم. به همین خاطر الان شاهد بالانس لازم بین بخش هجومی و دفاعی تیم نیستیم که البته این موضوع، مشکل فوتبال ما طی یک دهه گذشته است. عملکرد مربیان قبلی را هم در نظر بگیرید می‌بینید که این بالانس در دوره‌های قبل هم وجود نداشته است.

مرگ خلاقیت، بهای سنگینی که فوتبال ایران در زمان کی‌روش داد

مهاجم اسبق تیم ملی با اشاره به دوران حضور کارلوس کی‌روش، عنوان کرد: کی روش نزدیک به ۱۰ سال سرمربی تیم ملی بود و خیلی وقت داشت. در دوران کی روش ساختار دفاعی تیم ما خوب بود اما نباید فراموش کنیم آسیا ما را به فوتبالی می‌شناسد که با خلاقیت بازیکنانش نتیجه می‌گیرد. کی روش این خلاقیت را به بهانه ساختن ساختار دفاعی از فوتبال ما گرفت. بهای سنگینی دادیم که روی فوتبال داخلی و باشگاهی هم تاثیر گذاشت.

لطیفی افزود: او فوتبال تهاجمی و تماشاگر پسند را کاملا از ما کاملا گرفت و نتیجه این شد که استادیوم‌ها خالی شدند. چه در فوتبال باشگاهی چه در فوتبال ملی با فقر نبوغ و خلاقیت روبرو شدیم. ضمن اینکه هیچ بالانسی هم بین دو بخش تیم، نتوانستیم ایجاد کنیم. با آمدن اسکوچیچ بازیکنان رهاتر شدند، خلاقیت‌شان مقداری بهتر شد و او نتایج خوبی گرفت. سپس دوباره کی روش آمد و زمانیکه در جام جهانی فرصت صعود داشتیم، همان نبود بالانس تیمی مانع ما شد. 

تفکر قلعه نویی بر خلاف کی‌روش است

وی با بیان اینکه قلعه نویی بین مربیان داخلی بهترین گزینه بود و من هم جای تاج بودم او را انتخاب می‌کردم، گفت: قلعه نویی همیشه به دنبال فوتبال تهاجمی است. دو نوع فوتبال هجومی داریم؛ یک نوع فوتبال انگلیسی که رسیدن به ۱۸ قدم حریف در کمترین زمان ممکن و استفاده از جناحین است. قلعه نویی در این بازی تخصص دارد. یک سبک دیگر هم، بازی تیم‌های گواردیولاست که با مالکیت توپ، استفاده از بازیکنان خلاق و ایجاد فشار روی حریف به ویژه از عمق انجام می‌شود. 

کارشناس فوتبال درمورد اینکه بهتر شدن شرایط حمله‌ای تیم ملی باعث دیده شدن نفراتی مانند سامان قدوس برخلاف دوره‌های گذشته شده، گفت: قلعه‌نویی برعکس کی‌روش به دنبال فوتبال تهاجمی است اما بازهم بالانس خوبی بین دفاع و حمله تیم ملی وجود ندارد. درتورنمنت های بزرگ تیم‌هایی قهرمان می‌شوند که در هردو بخش ساختار خوبی داشته باشند. 

قدوس می‌تواند به بازی ریتم بدهد

وی افزود: اگر سردار آزمون و طارمی را جدا کنیم، کلاس بازی سامان قدوس با بقیه تیم متفاوت است. او می تواند در تیم ملی نقش محوریت داشته باشد اما باید ببینیم که آیا تیم می‌پذیرد کار تیمی با او تنظیم شود یا خیر؟ مثل آرژانتین یا بارسا که بر اساس بازی مسی تنظیم می‌شد. با این تفاوت که وقتی تیمی درخدمت مسی است او هم تمام قد در خدمت تیم کار می‌کند. بازیکنی مثل قدوس سال‌ها در تیم ملی بود اما توجه زیادی به او نمی‌شد با اینکه شاید در گذشته شرایط خیلی بهتری هم نسبت به الان داشت. توانایی‌های هجومی او نسبت به ویژگی‌های دفاعی‌اش بیشتر است و خلاقیت بالایی دارد. در کنار قابلیت شوتزنی، او هم به خوبی پاس عمقی می‌دهد، هم می‌تواند به بازی ریتم بدهد. استفاده از قدوس در تیم ملی اتفاق خوبی است.

قلعه نویی خلاقیت را در تیم ملی شکوفا کرد

لطیفی درمورد اینکه آیا فوتبال هجومی در این جام ملت‌ها تیم ملی ایران را به سمت فینال و قهرمانی می‌برد، اظهار داشت: در فوتبال کار تیمی مهم است اما فوتبال ما برعکس تیم‌هایی مثل ژاپن، فرد محور است. بااینحال چیزی که ما را امیدوار می‌کند، شکوفا شدن خلاقیت و نبوغ بازیکنان است. باید در این زمینه باید به قلعه‌نویی دست مریزاد بگوییم. کی روش یک نوع فوتبال بلد بود و به همین خاطر در هر تیمی رفت موفق نبود. باید به قلعه نویی تبریک بگوییم که خلاقیت را در تیم ملی شکوفا کرد و این فوتبال هجومی مورد پسند هواداران نیز هست.

وقتی توپ را از دست می‌دهیم مشکل پیدا می‌کنیم

وی افزود: اما مهم است که کارهجومی و دفاعی بالانس شوند. اگر صرفا به کار هجومی بپردازیم و از کار دفاعی غافل شویم شانسی برای بالا رفتن نخواهیم داشت مگر اینکه در مدت کوتاهی این بالانس شکل بگیرد. زمانیکه درفاز حمله هستیم شرایط خوبی داریم ولی وقتی توپ از دست می‌رود مشکل پیدا می‌کنیم. بازیکنان قدرت دفاعی ندارند و ما باید بلافاصله پرسینگ را اجرا کنیم. علیرغم اینکه در فاز هجومی و ضربات ایستگاهی در زمین حریف خوب هستیم اما در فاز دفاعی و یارگیری عملکرد خوبی نداریم.

درضدحملات و ضربات ایستگاهی حریفان آسیب پذیر هستیم

لطیفی تصریح کرد: در ضربات ایستگاهی که حریفان به دست می‌آورند آسیب پذیر هستیم. قلعه نویی باید مسئولیت پذیر بودن را به بازیکنان را تاکید کند. این تنها راهی است که می تواند جواب بگیرد و باید از بازیکن بخواهد مسئولیتش را در زمین کامل انجام بدهد. در ضربات ایستگاهی حریف، بازیکنان ما یار خودشان را گم می‌کنند. در ضدحملات هم معمولا آسیب پذیریم چون فاصله مدافعان و هافبک‌ها زیاد است.البته این مسائل با تمرین و حتی کارهای تئوری قابل حل هستند. 

پایان پیام/





منبع: فارس