مردم عصبانی هستند و نمی‌خواهند پای صندوق بروند
مردم عصبانی هستند و نمی‌خواهند پای صندوق بروند

  به گزارش «اطلاعات آنلاین»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار با جمعی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای گفت: راه‌حل مشکلات امروز بازگشت به قانون اساسی و حفظ نظام است. مبنا، شعار و گفتمان ما باید احیای قانون اساسی باشد. ملت باید به صحنه بیاید و بگوید من می‌خواهم این قانون اساسی اجرا شود. راهی […]

روایت عجیب حسن روحانی از تماس با رئیسی و اتفاقی که نیافتاد!

 

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار با جمعی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای گفت: راه‌حل مشکلات امروز بازگشت به قانون اساسی و حفظ نظام است. مبنا، شعار و گفتمان ما باید احیای قانون اساسی باشد. ملت باید به صحنه بیاید و بگوید من می‌خواهم این قانون اساسی اجرا شود. راهی جز حفظ و تقویت این نظام نداریم؛ نظام ما مبتنی بر قانون اساسی است، نه آنچه که امروز رفتار می‌کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اصل ۵۶ قانون اساسی اظهار داشت: این اصل بسیار مترقی است، حاکمیت جهان و انسان را از آن خدا می‌داند و تصریح می‌کند خداوند سرنوشت جامعه را به خود آن‌ها واگذار کرده است. طبق این اصل حاکمیت از آن مردم است که به مسئولین به امانت می‌دهند. ممکن است این اصل را برخی افراد به گونه دیگری تفسیر کنند اما نظر امام این بود. امام فرمود ولی فقیه باید منتخب مردم باشد. استدلال امام این بود که چون خبرگان را مردم انتخاب می‌کنند و خبرگان به ولی فقیه رأی می‌دهند، او ولایت پیدا می‌کند و حکمش نافذ می‌شود. حتی در قانون اساسی آمده برای انتخاب رهبری اگر یکی از فقها بر دیگری برتری نداشته باشد، خبرگان منتخب ملت با رأی یکی را برمی‌گزینند. ولی فقیه با همه اختیارات و قدرت و تقدسی که دارد با رأی خبرگان منتخب ملت انتخاب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید بین نظام و اقلیت حاکم تفکیک قائل شویم، افزود: برای این نظام تلاش زیادی شده و مردم فداکاری فراوانی کردند. اما نظام با اقلیت حاکم یکی نیست. به دولت نقدهای زیادی وجود دارد. حداقل کارآمدی دولت زیر سؤال است. در انتخابات ۱۴۰۰ حدود ۴۸ درصد واجدان شرایط شرکت کردند که ۱۳ درصد آن آرای باطله بود. دولتی که از ۳۵ درصد آرای غیرباطله انتخاب شده، معلوم است دارای چه شرایطی خواهد بود. درحالی که اگر در انتخابات ۱۴۰۰ اجازه رقابت می‌دادند، می‌توانست مشارکت ۷۳ درصدی دو انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی تکرار شود. مردم کمتر رأی دادند چون انتخابات بدون رقابت بود. انتخابات بدون رقابت معنی ندارد.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در ادامه گفت: من اوایل دولت سیزدهم با آقای رئیسی تماس می‌گرفتم و مایل بودم کمک کنم اما دیدم هیچ فایده‌ای ندارد. هرچه گفتم تأثیری نداشت و به آن عمل نمی‌شد. درباره برجام و مباحث اقتصادی و طرح‌های نیمه‌تمام کار خودشان را کردند. من امیدوار بودم در سال ۱۴۰۰ هر هفته بتوانند طرح‌ها را افتتاح کنند. وقتی دولت را واگذار کردیم، برخی طرح‌های بزرگ بیشتر از ۹۰ درصد تکمیل شده بود و باید در ماه‌های بعد افتتاح می‌شد اما افتتاح نشد. ۱۳ هزار تخت بیمارستانی در مجموع ۹۰ درصد آماده بود و باید تا آخر سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شد اما نکردند، یا نتوانستند یا نخواستند انجام دهند.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم لوایح بسیار مهم دولت دوازدهم را اعلام وصول نکرد، اظهار داشت: مجلس یازدهم به انقلاب دیجیتال که در دولت اعتدال بوجود آمد ضربه سهمگینی وارد کرد. این مجلس به برجام ضربات غیرقابل جبرانی وارد کرد و تا مرز نابودی کامل برجام پیش رفت. تمام لوایح مهمی که به مجلس یازدهم فرستادیم از قبیل لایحه شفافیت و تعارض منافع را برخلاف قانون اساسی و آئین‌نامه‌های مجلس اعلام وصول نکردند. مجلس حق ندارد لایحه دولت را اعلام وصول نکند اما در مجلس یازدهم برای اولین بار این بدعت خطرناک اتفاق افتاد.

دکتر روحانی گفت: بعد از سال ۹۲ در هر راهپیمایی رفتم جمعی را فرستادند تا علیه دولت شعار دهند. در آن ۸ سال در همه سخنرانی‌های ۲۲ بهمن وقتی پشت تریبون می‌رفتم جمع کوچکی از افراطیون علیه دولت شعار می‌دادند. در حرم امام خمینی شلوغ کردند تا نگذارند سخنرانی کنم. من همه این‌ها را تحمل کردم. می‌دانستم چه کسانی هستند، از کجا می‌آیند و از کجا دستور می‌گیرند. این در دولت یازدهم بود که بنا بود ما را تحمل کنند. در دولت دوازدهم که از اول بنا بود نگذارند دولت موفق شود.

وی درباره فضای فعلی انتخابات تأکید کرد: اولین بار است می‌بینیم درباره انتخابات، اقلیت حاکم با اکثریت مردم نظر واحد دارند. اقلیت حاکم می‌خواهد انتخابات خلوت باشد و کسی پای صندوق رأی نرود. اکثریت مردم هم نمی‌خواهند پای صندوق بروند. اقلیت حاکم می‌داند بقای آن در خلوتی صندوق است. به این نتیجه رسیدند که انتخابات پررونق پایان قدرت این اقلیت است. مردم هم دلسرد، ناامید و عصبانی هستند. امروز ما در شرایط بحرانی هستیم و حداقل ۴ یا ۵ بحران داریم، از قبیل بحران کارآمدی و بحران سرمایه اجتماعی. شکاف بین حاکمیت و مردم به عمیق‌ترین حد ممکن رسیده است.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: ما جماعت میانه و وسط هستیم که از دو طرف سنگ می‌خوریم. یک طرف جمعی که از انتخابات فاصله گرفته‌اند، از طرف دیگر اقلیتی هستند که نمی‌خواهند مردم بیشتر از ۲۰ یا ۳۰ درصد پای صندوق رأی بیایند. عده زیادی ممکن است بگویند من زیادی خوش‌بین هستم که ثبت‌نام کردم اما احساس کردم به عنوان یک تکلیف ملی و شرعی و قانونی باید در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام‌ کنم. حالا که به مردم می‌گوییم باید صندوق رأی را احیا کنیم، به سهم خودم هم باید تلاش کنم.

دکتر روحانی گفت: در این چند ماه همواره شعار من این بوده که باید صندوق رأی را احیا کنیم. باید تلاش کنیم نظام را حفظ و اقلیت را افشا کنیم. در انتخابات هم به هر کس به وضع موجود معترض است رأی بدهیم. این رأی اعتراضی به جای رأی سفید است. باید ناامید نشویم و مردم را از یأس خارج کنیم.

منبع: اطلاعات انلاین