به گزارش زیرنویس، فضاپیمای اسپس ایکس، حامل ۴ فضانورد از جمله آلپر گزرآوجی اولین مسافر فضایی ترکیه از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا در ساعت ۱۶:۴۹ به وقت محلی آمریکا (۰۰.۴۹ ترکیه) با موفقیت پرتاب شد. بر اساس گزارش آناتولی، سفر فضایی گزرآوجی، یکی از اعضای ماموریت Ax-۳، با پرتاب از مجتمع پرتاب ۳۹A […]

- اولین فضانورد ترکیه‌ای با موشک فالکون به فضا رفت

به گزارش زیرنویس، فضاپیمای اسپس ایکس، حامل ۴ فضانورد از جمله آلپر گزرآوجی اولین مسافر فضایی ترکیه از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا در ساعت ۱۶:۴۹ به وقت محلی آمریکا (۰۰.۴۹ ترکیه) با موفقیت پرتاب شد.

بر اساس گزارش آناتولی، سفر فضایی گزرآوجی، یکی از اعضای ماموریت Ax-۳، با پرتاب از مجتمع پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی در فلوریدا، ایالات متحده آغاز شد.

موشک فالکون ۹ که کپسول دراگون اسپیس ایکس را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) خواهد برد، در ساعت ۱۶:۴۹ به وقت محلی ایالات متحده (۰۰:۴۹ به وقت ترکیه) پس از یک شمارش معکوس زنده به فضا پرتاب شد.

بیشتر بخوانید:

موشک فالکون ۹ با طول ۷۰ متر، قطر ۳.۷ متر و وزن تقریبی ۵۵۰ تن، ظرفیت حمل ۲۲ هزار کیلوگرم محموله در مدار پایین زمین، ۸ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در مدار انتقال زمین ثابت و ۴ هزار کیلوگرم در مریخ را دارد.

کپسول دراگون به طول ۸.۱ متر که می‌تواند ۷ نفر یا مقدار مساوی محموله را در منطقه تحت فشار خود با جریان هوا حمل کند، به عنوان فضاپیمایی طراحی شده است که می‌تواند بار را در قسمت عقب بدون فشار خود نیز حمل کند.

آلپر گزرآوجی برای انجام ماموریت‌های علمی مختلف در ایستگاه فضایی بین‌المللی به مدت ۱۴ روز در فضا خدمت خواهد کرد.

ماموریت Ax-۳ همچنین شامل مایکل لوپز-الگریا رهبر ماموریت به نمایندگی از ایالات متحده آمریکا و اسپانیا، خلبان والتر ویلادی از نیروی هوایی ایتالیا و مارکوس وانت سوئدی که به نمایندگی از آژانس فضایی اروپا شرکت کرد، است.

این پرتاب که قبلاً در ۱۷ ژانویه به وقت محلی ایالات متحده برنامه ریزی شده بود، توسط اسپیس ایکس برای تکمیل بررسی های نهایی یک روز به تعویق افتاد.

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین