آیا نوازش کردن حیوانات خانگی برایشان فایده‌ای دارد؟
آیا نوازش کردن حیوانات خانگی برایشان فایده‌ای دارد؟

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: نوازش کردن حیوانات خانگی برابر با تیمار کردن است و تیمار کردن نیز شیوه‌ای است که گربه‌ها، سگ‌ها، میمون‌ها و بسیاری از جانوران دیگر با آن روابط خود را حفظ کرده، به یکدیگر توجه و از هم مراقبت می‌کنند. آن‌ها از این کار لذت می‌برند و علاوه بر این، با […]

- آیا نوازش کردن حیوانات خانگی برایشان فایده‌ای دارد؟

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: نوازش کردن حیوانات خانگی برابر با تیمار کردن است و تیمار کردن نیز شیوه‌ای است که گربه‌ها، سگ‌ها، میمون‌ها و بسیاری از جانوران دیگر با آن روابط خود را حفظ کرده، به یکدیگر توجه و از هم مراقبت می‌کنند. آن‌ها از این کار لذت می‌برند و علاوه بر این، با این کار یکدیگر را نظافت کرده و همیشه تمیز می‌مانند.

اما بسیار مهم است که تیمار کردن با رضایتمندی هر دو جانور نسبت به هم همراه باشد. جانوران با احتیاط به یکدیگر نزدیک می‌شوند و محتاطانه از هم اجازه می‌گیرند تا طرف مقابل را تیمار کنند یا از دیگری بخواهند تا آن‌را تیمار کند. ما نیز باید به همین شیوه عمل کنیم.

برای مثال، گربه‌ها از این‌که به طرز نامناسب و ناگهانی نوازش شوند یا غریبه‌ای یا فردی که از آن‌ها خوششان نمی‌آید آن‌را نوازش کنند بسیار بدشان می‌آید.

طبق مطالعاتی که میزان ترشح هورمون‌های استرس را در گربه‌ها اندازه‌گیری می‌کنند، به گربه‌هایی بیشترین میزان استرس وارد می‌شود که تمایل به نوازش شدن ندارند، بااین‌حال آن را تحمل می‌کنند.

این نتیجه‌گیری موجب شده است عده‌ای برداشت اشتباه داشته‌باشند و تصور کنند نباید گربه‌یشان را مورد نوازش قرار دهند. اما این برداشت نادرست است.

بیشتر گربه‌ها عاشق نوازش هستند. نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد این است که نوازش کردن حیوانات خانگی یک رفتار مأنوسانه و صمیمانه است و دارندگان حیوانات خانگی باید این نیاز آن‌را در کنار نیازهای دیگرشان به شیوه‌ای درست تأمین کنند.

منبع: اطلاعات انلاین