به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، میثم پورطلوعی که در کارگروه پرورش طیور و تشریح پرورش شترمرغ در استان همدان سخن می گفت با اعلام خبر فوق افزود: توسعه پرورش شترمرغ به ویژه در روستاهای استان در دستور کار است چرا که علاوه بر صرفه اقتصادی، سوددهی بیشتری نسبت به دام سبک و […]

- 21 واحد پرورش شترمرغ در روستاهای همدان فعال است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، میثم پورطلوعی که در کارگروه پرورش طیور و تشریح پرورش شترمرغ در استان همدان سخن می گفت با اعلام خبر فوق افزود: توسعه پرورش شترمرغ به ویژه در روستاهای استان در دستور کار است چرا که علاوه بر صرفه اقتصادی، سوددهی بیشتری نسبت به دام سبک و سنگین دارد.

وی خاطرنشان کرد: شترمرغ به عنوان بزرگترین پرنده در دنیا با محصولاتی چون تخم نطفه‌دار، گوشت، پر و چرم بسیار مورد توجه پرورش‌دهندگان طیور قرار دارد.

وی با بیان اینکه این پرنده مقاومت بالایی نسبت به بیماری‌ها همچنین به تنش‌های گرمایی، سرمایی و کم‌آبی دارد، گفت: از همین رو شترمرغ در دمای منفی ۲۰ و مثبت ۳۰ درجه سانتیگراد مقاومت می‌کند.

پورطلوعی با اشاره به اینکه پرورش شترمرغ یک صنعت سودآور با ضریب تبدیل سه و نیم و میانگین وزن ۸۰ کیلوگرم طی ۶ ماه است تصریح کرد: تمام اعضاء و جوارح این پرنده قابلیت فروش و ارزش افزوده دارد.

وی در ادامه به دیگر مزایای این پرنده اشاره کرد و گفت: نیاز به گردشگاه و عدم نیاز به چراگاه از مزیت‌های پرورش این پرنده به شمار می‌رود همچنین خوراک شترمرغ علوفه و کنستانتره است به طوری که نیاز به واردات خوراک خارجی کاهش می‌یابد.

این کارشناس دام و طیور، گوشت شترمرغ را با خواص بی‌شمارش جایگزین خوبی برای گوشت قرمز دانست و یادآور شد: مصرف گوشت شترمرغ در حفظ سلامت تاثیر بسزایی دارد.

سرپرست مدیریت امور طیور و پرورش زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، تاکید کرد: توسعه پرورش شترمرغ به ویژه در روستاهای استان در دستور کار است چراکه علاوه بر صرفه اقتصادی، سوددهی بیشتری حدودا ۱.۶ نسبت به دام سنگین و ۴.۸ نسبت به دام سبک را دارد.

۴۶

منبع: خبـرآنلاین