با اطلاعات هک شده چه می‌کنند؟
با اطلاعات هک شده چه می‌کنند؟

اطلاعات شخصی یکی از مهمترین و امنیتی‌ترین داده‌هایی است که باید محرمانه باقی بماند، اما متاسفانه گاهی براثر اختلال سیستمی اطلاعات مهم ما در کف مجازی توسط هکر‌ها پخش می‌شود، شاید ساده و عادی به نظر برسد و با خودمان فکر کنیم که مگر اطلاعات لو رفته ما به درد کسی هم می‌خورد؟ و در […]

اطلاعات شخصی یکی از مهمترین و امنیتی‌ترین داده‌هایی است که باید محرمانه باقی بماند، اما متاسفانه گاهی براثر اختلال سیستمی اطلاعات مهم ما در کف مجازی توسط هکر‌ها پخش می‌شود، شاید ساده و عادی به نظر برسد و با خودمان فکر کنیم که مگر اطلاعات لو رفته ما به درد کسی هم می‌خورد؟ و در جواب به این که حسابت را خالی می‌کنند بگویند:” من که پولی در حسابم ندارم بذار خالی‌اش کنن! “

کلاهبرداری‌های پیشرفته

نکته اول که باید به آن حساسیت نشان داد این است که با اطلاعات لو رفته کلاهبرداری‌ها هم پیشرفته‌تر می‌شود و ناخواسته بسیاری از آدم‌ها که فکر میکردند هرگز دم به تله این افراد نمی‌دهند، در دام کلاهبرداران بیفتند و هر انچه در حسابشان بوده خالی شود! نکته دوم شناخت کامل از شخصیت شماست، در کنار هم قراردادن این اطلاعات جزئیات کاملی از شما در اختیار افراد قرار می‌دهد؛ از مقاصد کلاهبرداری تا اینکه ممکن است شما یک دشمن نادیده در فضای مجازی یا مریض روانی داشته باشید که از این به بعد می‌تواند به لیست سفرها، سفارش غذا‌ها و آدرس‌های شما هم دسترسی داشته باشد و کلی مثال دیگر.

فیشینگ در مهندسی اجتماعی

در ترفند فیشینگ (اشاره به ماهی‌گیری که در آن از طعمه برای گیرانداختن صید استفاده می‌شود)، فرد کلاهبردار خود را جای فرد یا نهاد قابل اعتمادی جا می‌زند و با نقش بازی کردن سعی دارد به داده‌های حساس نظیر نام کاربری، رمز عبور یا اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری دسترسی پیدا کند. ایمیل‌هایی که ادعا می‌کنند از طرف وب‌سایت‌های معروف، بانک‌ها، حراجی‌ها یا بخش IT سازمان‌ها فرستاده شدند تا از گیرنده، اطلاعات شخصی آن‌ها را بپرسند، مهندسی اجتماعی از نوع فیشینگ (phishing) هستند.

هک شدن اطلاعات

شما برنده میلیونی ما شده‌اید

برای مثال با شما تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند برنده چندصد میلیون تومان جایزه شدید تا اینجا احتمالا خیلی از ما اعتماد نکنیم، اما اینبار تمام اطلاعاتتان را که شامل نام، نام خانوادگی، کدملی، محل سکونت و… پشت تلفن بازگو می‌شود و می‌گویند کد ارسالی خوانده شود! در پایان کد حساب خالی شده! شاید پول زیادی هم در حساب وجود نداشته باشد، اما به این فکر کنید که شما تنها کسی نیستید که از او کلاهبرداری شده و این مبلغ را ضربدر یک میلیون کاربر کنید و…

کاربران باید بدانند اگر از این به بعد تلفنی داشتند که فرد اطلاعات دقیقی از آن‌ها داشت فریب نخورند، ممکن است کسی با شما تماس بگیرد و تمام اطلاعات شما را داشته باشد، خیلی راحت می‌تواند شما را فریب دهد. مثلا با اطلاعات دقیقی که از خرید اینترنتی در یک رستوران و در یک بازه زمانی مشخص داشتید با شما تماس می‌گیرند و مدعی میشوند که شما برنده شده‌اید. این را در نظر بگیرید که اطلاعاتی مثل نسخه اپلیکیشن، مدل گوشی و برخی اطلاعات دیگر هم لو رفته است.

چه باید کرد؟

کاری از دست کاربرانی که اطلاعاتشان لو رفته و هک شدند، ساخته نیست. قانونی باید وجود داشته باشد تا جلوی این اتفاقات را بگیرد، با متخلفان برخورد کند و زمان بگذرد تا اطلاعات به مرور از بین برود. مورد دیگر که حق کاربران است امکان حذف اطلاعات شخصی‌شان از برنامه‌های اینترنتی است. این حذف اطلاعات باعث می‌شود کاربری که دو سال پیش از پلتفرمی استفاده می‌کرده و حالا ندارد اطلاعاتش فاش نشود. متاسفانه این کسب و کار‌ها با هدف مارکتینگی و نشان دادن تعداد کاربران زیاد، جلوی این حذف اطلاعات را می‌گیرند.

در حال حاضر عدم اعتماد به هر تماسی بابت برنده شدن، تغییر رمز ایمیل و برنامه‌ها و عضو نشدن در هر وبسایت و برنامه‌ای می‌تواند کمتر به اطلاعات شخصی‌تان آسیب برساند.

منبع: تبیان

+