۲۰ سال پیش مقام ارشد یکی از کشورهای اروپایی در ایران دچار حمله قلبی شد و خروجش از کشور به تاخیر افتاد.   دنیای سیاست کم اتفاقات غیرمنتظره و عجیب به خود ندیده است؛ اتفاقاتی که برخی اوقات فارغ از فضای سیاسی رنگ و بوی حوادث به خود گرفته و به نوعی حاشیه غالب بر […]

۲۰ سال پیش مقام ارشد یکی از کشورهای اروپایی در ایران دچار حمله قلبی شد و خروجش از کشور به تاخیر افتاد.

 

دنیای سیاست کم اتفاقات غیرمنتظره و عجیب به خود ندیده است؛ اتفاقاتی که برخی اوقات فارغ از فضای سیاسی رنگ و بوی حوادث به خود گرفته و به نوعی حاشیه غالب بر متن شده‌اند. مانند حدود ۲۰ سال پیش که در یک اتفاق نادر، حادثه‌ای برای یک مقام خارجی در ایران رخ داد.

 

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

 

ماجرا از این قرار است که در دی ماه سال ۱۳۸۳ خبری درباره حضور یک هیئت ایتالیایی به تهران در رسانه‌ها مخابره شد. خبری که خبرگزاری ایرنا هم در اول دی ماه منتشر کرد و درباره آن نوشت: «آنتونیو مارتزانو، وزیر فعالیت‌های تولیدی ایتالیا، ماه جاری راهی تهران می‌شود تا در هفتمین کمیسیون اقتصادی دو کشور، راه‌های گسترش همکاریهای بیشتر ایران و ایتالیا را با همتای ایرانی خود بررسی کند.»

 

حدود ۲۷ روز بعد روزنامه اطلاعات شماره دوشنبه ۲۸ دی ماه سال ۱۳۸۳، از عزیمت این هیئت ایتالیایی به تهران خبر داد و به نقل از سفیر ایران در رم نوشت: «نمایندگان ۵۰ شرکت ایتالیا با شعار گسترش همه جانبه روابط راهی تهران شدند. ایتالیا تنها شریک اقتصادی ایران است که کمیسیون مشترک اقتصادی با این کشور در سطح وزیر برگزار شده است. ریاست هیات اقتصادی ایتالیا در تهران را وزیر فعالیت‌های تولیدی این کشور برعهده دارد.»

 

آنتونیو مارزانو، وزیر فعالیت‌های تولیدی ایتالیا که یک هیئت اقتصادی در برگیرنده نمایندگان صنایع متوسط و بزرگ ایتالیا را همراهی داشت، در بدو سفر به تهران گفت: «قرار است ما در حاشیه نشست کمیسیون اقتصادی مشترک سه قرارداد بسیار مهم را نیز به امضا برسانیم.»

 

بدون شک حضور مقامات ایتالیا در ایران اتفاقی ثمربخش در زمینه توسعه روابط کشورمان با اروپا محسوب می‌شد و تاثیرات مهمی هم در این زمینه ایفا می‌کرد. اما آنچه این حضور را بیش از همه در کانون توجهات قرار داد، موضوع دیگری بود که به وزیر ایتالیایی اختصاص داشت.

 

آنتونیو مارتزانو در آخرین لحظات حضورش در کشور دچار حمله قلبی شد تا کمی بیشتر مهمان ایران باشد. خبر مهمی که در روزنامه اطلاعات همان سال هم منتشر شد.

 

این روزنامه در شماره روز سه‌شنبه ۲۹ دی سال ۱۳۸۳ با تیتر «وزیر ایتالیایی در تهران سکته کرد»، در این باره نوشت: «وزیر فعالیت‌های تولیدی کشور ایتالیا نیمه شب گذشته به علت سکته قلبی در بیمارستان کسری تهران بستری شد. به گزارش خبرنگار ما وزیر ایتالیایی که در راس یک هیات متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ایتالیایی به تهران سفر کرده، هم اکنون در بیمارستان کسری تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.»

 

اطلاعات در ادامه آورده است: «همین گزارش حاکیست، حال عمومی وزیر ایتالیایی رضایت بخش است، اما پزشکان هنوز زمان ترخیص وی را اعلام نکرده اند. اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن صبح امروز با حضور در بیمارستان از وزیر فعالیت‌های تولیدی ایتالیا عیادت کرد.»

 

وزیر ایتالیایی در تهران سکته کرد!

+