بر اساس آمارهای جهانی قیمت مسکن طی ۲۰ سال گذشته در کشور کانادا بیش از هر کشور توسعه یافته دیگری گران شده است. مسکن در کانادا در حالی رشد سه برابری را تجربه کرده که در استرالیا دو و نیم برابر و آمریکا، انگلیس و آلمان کمی کمتر از دو برابر شده است. در همین […]

- در ۲۰ سال اخیر خانه در ایران چقدر گران شد؟

بر اساس آمارهای جهانی قیمت مسکن طی ۲۰ سال گذشته در کشور کانادا بیش از هر کشور توسعه یافته دیگری گران شده است. مسکن در کانادا در حالی رشد سه برابری را تجربه کرده که در استرالیا دو و نیم برابر و آمریکا، انگلیس و آلمان کمی کمتر از دو برابر شده است.

در همین بازه زمانی طبق آمار مرکز آمار ایران، قیمت مسکن در تهران از ۶۹۰ دلار به ازای هر متر به حدود ۱۵۰۰ دلار رسیده است. در واقع قیمت مسکن در تهران به دلار از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۲ حدود ۲.۳ برابر شده است که این حاکی از رشد بیشتر قیمت مسکن در تهران به نسبت کسورهای پیشرفته‌ای مانند انگلیس، آمریکا و آلمان است.

هشدار سنگین یک کارشناس درباره آینده بازار مسکن/ ایلاتی: این خانه‌ها باعث جهش قیمت مسکن می‌شود

بررسی میزان رشد قیمت مسکن در تهران نشان می‌دهد قیمت مسکن ریالی در ۲۰ سال اخیر تقریباً ۱۴۵ شده است اما با توجه به افزایش حدود ۶۰ برابری نرخ دلار، میزان رشد دلاری قیمت مسکن در تهران ۲.۳ برابر است. این آمارها نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن کمتر از بورس و طلا بوده و در واقع بازدهی مسکن به اندازه‌ای که گمان می‌رود بالا نبوده است.

گفتنی است براساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در شهریور ۱۴۰۲ به ۷۷ میلیون تومان در مترمربع رسیده که ۷۹ درصد نسبت به شهریور پارسال، افزایش از خود نشان می‌دهد.

۲۲۰

منبع: خبـرآنلاین