به گزارش زیرنویس به نقل از تسنیم، رئیس قرارگاه نفس در کشور گفت: بیش از ۸۰ درصد مردم دو فرزند، تک فرزند، بدون فرزند و یا مجرد هستند، سن ازدواج در دختران به حدود ۲۵ سال و مردان ۲۹.۵ سال رسیده است. محسن ذاکریان عصر امروز در شورای اداری استان مرکزی اظهار داشت: سقط جنین […]

به گزارش زیرنویس به نقل از تسنیم، رئیس قرارگاه نفس در کشور گفت: بیش از ۸۰ درصد مردم دو فرزند، تک فرزند، بدون فرزند و یا مجرد هستند، سن ازدواج در دختران به حدود ۲۵ سال و مردان ۲۹.۵ سال رسیده است.

محسن ذاکریان عصر امروز در شورای اداری استان مرکزی اظهار داشت: سقط جنین یکی از چالش‌های پیش‌روی کشور است، در یک سال بین ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار مورد سقط جنین انجام می‌شود که بر اساس مطالعات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۹۰ تا ۹۳ درصد سقط‌ها از سوی زوجینی است که ازدواج رسمی، دائمی، قانونی و شرعی دارند و روزانه در کشور حدود یک هزار سقط انجام می‌شود که حفظ بارداری برای مادر خطری ندارد.

وی افزود: از اواخر دهه ۶۰ با سقوط نرخ باروری در کشور روبه‌رو هستیم و پایین‌ترین نرخ باروری را در بین کشورهای اسلامی کسب کرده‌ایم و نرخ رشد جمعیت از ۳.۹ درصد در سال ۱۳۶۵ به کمتر از یک درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده و موالید از سال ۹۴ تا ۹۹ از یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر به حدود یک میلیون رسیده است و عملا به سمت سالمندی در حال حرکت هستیم این در حالیست که جمعیت ایران در سال ۲۱۰۰ به ۳۲ میلیون نفر می‌رسد.

رئیس قرارگاه نفس در کشور تصریح کرد: میانه سنی کشور در ۷۰ سال اخیر دو برابر شده است، بیش از ۸۰ درصد مردم دو فرزند، تک فرزند، بدون فرزند و یا مجرد هستند، سن ازدواج در دختران به حدود ۲۵ سال و مردان ۲۹.۵ سال رسیده است، آمار ناباروری بسیار بالاست و با میانگین جهانی فاصله محسوسی دارد. موسسه نفس پس از نجات یک هزار کودک از سقط، بررسی کرد که موضوع سقط باید فرامرزی دنبال شود و باید در قبال حتی یک مورد سقط در هر جای جهان واکنش نشان داد و می‌توان همه اقشار را با خود همراه کرد.

ذاکریان عنوان کرد: مسئله سقط یک مسئله شبکه‌ای است، مسائل اقتصادی، فرهنگی، قانونی، روحی و روانی، اجتماعی و اعتقادی در واقع شبکه‌ای از مسائل منتهی به سقط جنین است. امروز مخاطب از سقط، اعتقاد و استنباطی به مانند برداشتن یک لیوان آب دارد. از فاصله تصمیم تا سقط جنین، چند ساعت است و افراد به راحتی به امکان سقط و ابزارهای سقط دسترسی دارند.

وی ادامه داد: در دنیا بیش از یک میلیارد زوج نابارور وجود دارد و در مقابل زوجینی هستند که به راحتی دست به سقط می زنند، هر بار که مسائل نظام به مردم واگذار شد به نتیجه مثبت رسیدیم بنابراین باید مسئله سقط را به خود مردم بسپاریم و مسلما با اقناع نسبت به رزاقیت خداوند، تسریع وام ازدواج، بسته‌های معیشتی، کمک به اشتغالزایی، کاهش هزینه‌های درمانی و زایمان، تسهیلات و غیره می‌توانیم از سقط جلوگیری کرد.

رئیس قرارگاه نفس در کشور با اشاره به آغاز فعالیت مرکز نفس از اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ گفت: مرکز نفس در دو سال اخیر در ۱۶۰ شهرستان و ۳۱ استان فعال شده است و تا امروز بیش از ۲۷۰۰ مورد موفقیت در انصراف از سقط ثبت شده است، به منظور جلوگیری از سقط باید فعالیت‌های فرهنگ سازی و آموزشی شناسایی اقشار مختلف از جمله پزشک، ماما، داروساز و غیره و حمایت همه جانبه با هدف تامین خانواده برای انصراف از سقط و نجات فرزند دنبال شود و باید منع از سقط به عنوان یکی از برترین نهی از منکر در دستور کار قرار گیرد.