چرا غرب از «ثریا» ترسیده است؟
چرا غرب از «ثریا» ترسیده است؟

در چنین شرایطی هم بود که پایگاه «نشنال ورد» (nationalworld) در تحلیلی دراین زمینه اذعان کرد که پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا نگرانی‌هایی را برای غربی‌ها به‌دنبال داشته‌است. «بنجامین جکسون» تحلیلگر حوزه فناوری این رسانه در گزارش خود درباره دستاورد تازه فضایی ایران، تاکید کرده‌است که این اقدام ازسوی ایران نشان‌دهنده دستیابی ایران به پیشرفت‌های قابل‌توجه […]

- چرا غرب از «ثریا» ترسیده است؟

در چنین شرایطی هم بود که پایگاه «نشنال ورد» (nationalworld) در تحلیلی دراین زمینه اذعان کرد که پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا نگرانی‌هایی را برای غربی‌ها به‌دنبال داشته‌است. «بنجامین جکسون» تحلیلگر حوزه فناوری این رسانه در گزارش خود درباره دستاورد تازه فضایی ایران، تاکید کرده‌است که این اقدام ازسوی ایران نشان‌دهنده دستیابی ایران به پیشرفت‌های قابل‌توجه در این حوزه‌است.

نشنال ورد در گزارش خود با اشاره به پرتاب ماهواره «ثریا» ازسوی ایران، این اقدام را نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل‌توجه جمهوری‌اسلامی در برنامه‌های فضایی خود ارزیابی کرد؛ «اقدامی که نگرانی‌های غرب را درباره پیشرفت‌های بالقوه در قابلیت‌های موشک‌های بالستیک تهران افزایش می‌دهد».

دراین گزارش با اشاره به اینکه «پرتاب این ماهواره در چارچوب برنامه فضایی سپاه پاسداران انجام شده‌است»، ادعا شده‌است که «غرب و به‌ویژه ایالات‌متحده، ابراز نگرانی کرده و مدعی است پرتاب ماهواره‌های ایران ناقض قطعنامه شورای‌امنیت سازمان‌ملل محسوب می‌شود. ایالات متحده از تهران خواسته از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای خودداری کند».

بنجامین جکسون در گزارش خود همچنین با اشاره به اینکه تحریم‌های سازمان‌ملل مرتبط با برنامه موشکی بالستیک ایران در اکتبرسال‌گذشته میلادی منقضی شد، عنوان کرده‌است که «در ارزیابی تهدید جهانی ۲۰۲۳ ازسوی جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده تاکید شده که توسعه وسایل پرتاب ماهواره ازسوی ایران به‌طور بالقوه می‌تواند با توجه به فناوری مشابه، جدول زمانی این کشور را برای توسعه یک موشک بالستیک قاره‌پیما تسریع کند».

پیگیری فعالانه برنامه فضایی

نشنال ورد در گزارش خود با اشاره به اینکه جمهوری‌اسلامی چند سال است به‌صورت فعال برنامه فضایی خود را دنبال می‌کند، تصریح کرده که «این کشور به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای توسعه فناوری فضایی، پرتاب‌های ماهواره‌ای متعددی را انجام داده‌است».

این گزارش در ادامه می‌افزاید: «غرب، به‌ویژه ایالات‌متحده، نسبت به پرتاب‌های ماهواره‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌است، چراکه می‌ترسد فناوری و زیرساخت مورد استفاده دراین پرتاب‌ها کاربرد‌های دوگانه داشته باشد، از جمله در زمینه پیشرفت در قابلیت‌های موشک‌های بالستیک. ایالات‌متحده و سایر کشور‌های غربی اعتراض‌هایی را مطرح و ادعا کرده‌اند چنین فعالیت‌هایی می‌تواند توافقنامه‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط با بالستیک را نقض کند».

نشنال ورد در پایان اضافه کرده‌است که «ایران به‌دلیل وجود نگرانی‌هایی درباره ماهیت استفاده دوگانه این فناوری که به‌طور بالقوه می‌تواند هم برای اهداف غیرنظامی و هم برای اهداف نظامی استفاده شود، با تحریم‌هایی مواجه شده‌است. این تحریم‌ها تحت تأثیر سوءظن، به‌ویژه ایالات‌متحده و برخی کشور‌های غربی، مبنی بر اینکه توسعه موشک‌های بالستیک ایران ممکن است در ساخت موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نقش داشته باشد، اعمال شده‌است».

منبع: همشهری آنلاین

+