به گزارش زیرنویس، امروز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲، نشست خبری سخنگوی صنعت آب ایران همزمان با برپایی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و انرژی‌ های تجدیدپذیر در غرفه شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد. عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حالی که بر اساس آمار بلند مدت […]

به گزارش زیرنویس، امروز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲، نشست خبری سخنگوی صنعت آب ایران همزمان با برپایی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و انرژی‌ های تجدیدپذیر در غرفه شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حالی که بر اساس آمار بلند مدت توقع بر این بود که تاکنون متوسط بارش کشور حدود صد میلیمتر باشد، متاسفانه حدود ۵۵ میلیمتر بارش صورت گرفته است؛ این بدان معناست که در سال آبی جاری از نظر حجم بارش، کشور ۴۴ درصد نسبت به بلند مدت ۵۵ ساله عقب است و حتی در مقایسه با گذشته، حدود ۴۰ کاهش بارندگی صورت گرفته است.

وی افزود: استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، قم، خراسان رضوی، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، سمنان، تهران، لرستان، البرز، همدان و خوزستان جزو استان‌هایی هستند که بارش‌های کمتری دریافت کرده‌اند؛ به طوری که حدود ۳۶ تا ۷۶ درصد نسبت به بلندمدت عقب هستند.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: این در حالیست که کشور تاکنون باید حدود ۴۰ درصد از سهمیه‌ بارش سالانه خود را از ابتدای سال آبی دریافت می‌کرد اما تنها حدود ۲۲ درصد دریافت کرده است.

وی همچنین با اشاره به حجم مخازن سدهای تهران بیان داشت: حجم مخازن سدهای تهران در حال حاضر حدود ۲۶۵ میلیون مترمعکب است که در مقایسه با سال گذشته پنج درصد وضعیت بهتری دارد ولی درصد پرشدگی سدها حدود ۱۴ درصد است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه وضعیت سامانه‌ سه سد شرق تهران یعنی لار، لتیان و ماملو نسبت به سال قبل افت داشته است، گفت: سدهای طالقان و امیرکبیر کرج وضعیت مناسب‌تری دارد.

وی افزود: سامانه آبرسانی غرب تهران از دو سد طالقان و کرج آب می‌گیرد و سامانه‌ شرق تهران از سه سد شرق تهران و ما مجبور هستیم که انعطاف پذیری‌های لازم را بین سامانه‌های شرق و غرب تهران برای مدیریت تهران به کار گیریم.

بزرگ‌زاده اضافه کرد: برای اینکه از پیامدهای منفی کم بارشی به ویژه در تهران عبور کنیم، لازم است شهروندان تهرانی حدود ۱۵ درصد در مدیریت مصرف آب مشارکت کنند.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون نه تنها جیره‌بندی آب در دستور کار نیست که حتی سهمیه‌بندی آب نیز مطرح نیست؛ بلکه آنچه مطرح است، مدیریت مصرف بوده و اساس آن نیز آگاهی‌رسانی به شهروندان و طلب همراهی مردم است.

۲۸ استان کشور دچار کم بارشی هستند

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه قریب به ۲۸ استان کشور دچار کم بارشی هستند، اظهار داشت: البته در این میان، ۱۶ استان و نزدیک به ۳۰ شهر از جمله سیستان و بلوچستان، مشهد، تهران و گلستان شرایط حساس‌تری دارند که وزارت نیرو واکنش‌ها و پاسخ‌های لازم را برای مدیریت اضطراری آب همه‌ این شهرها طرح‌ریزی کرده است.

بزرگ‌زاده گفت: طرح‌ها آماده شده و مشاوران و پیمانکاران نیز انتخاب شدند. در خصوص مشکلات کم بارشی جلسات سطح بالایی با مدیران ارشد کشور نیز برگزار شده و اطلاع‌رسانی خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

وی ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور نیز تأکیدات لازم را به سازمان برنامه و بودجه انجام داده است تا تامین مالی این طرح‌ها به موقع انجام شود و امیدواریم با کاری که در بخش مدیریت تامین و مدیریت مصرف انجام می‌شود، بتوانیم از مشکلات کم بارشی عبور بکنیم.

منبع خبر: رکنـا