ساخت بلندترین سد ایران دوباره کلید خورد
ساخت بلندترین سد ایران دوباره کلید خورد

اطلاعات نوشت: این مطلب را علی اکبر محرابیان وزیر نیرو دیروز در مراسم افتتاح نوزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب و سیزدهمین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد. در نمایشگاه تخصصی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به مدت ۴ روز برپا شده، […]

ساخت بلندترین سد ایران دوباره کلید خورد

اطلاعات نوشت: این مطلب را علی اکبر محرابیان وزیر نیرو دیروز در مراسم افتتاح نوزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب و سیزدهمین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد.

در نمایشگاه تخصصی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به مدت ۴ روز برپا شده، محصولاتی در بخش‌های لوله اتصالات فلزی، شیرآلات صنعتی، شیرآلات خانگی، پمپ و ماشین‌آلات دوار، تصفیه آب صنعتی، لوله و اتصالات پلیمری، مواد شیمیایی، رنگ و پوشش و خدماتی همچون مهندسی مشاور، سد و نیروگاه‌های برق‌آبی، آموزش، آبیاری و زهکشی، خطوط انتقال آب، تصفیه آب خانگی، نشت‌یابی، پیمانکار، بلوئر و وکیوم، سیستم‌های اندازه‌گیری و کنتور عرضه شده است.

وزیر نیرو در مراسم افتتاح این نمایشگاه از آغاز تامین اعتبار برای تکمیل بلندترین سد کشور خبر داد و به تشریح وضعیت صنعت آب کشور پرداخت و افزود: سرانه آب تجدیدپذیر طی ۴۰سال گذشته برای هر ایرانی سالانه ۶۵۰۰مترمکعب بود، اما این عدد در حال حاضر به دلایلی چون رشد جمعیت و شرایط اقلیمی و کاهش بارش‌ها به حدود ۱۳۰۰مترمکعب رسیده است.وزیر نیرو با بیان اینکه طی سال‌های اخیر نیازهای مردم به تامین آب به مراتب افزایش یافته است،اظهار داشت: مصرف آب در همه بخش‌ها از جمله صنعت و کشاورزی رشد چشمگیر و فزاینده‌ای داشته به طوری که تولیدات کشاورزی از ۳۰تا ۴۰میلیون تن به بیش از ۱۳۰میلیون تن در سال رسیده است.

وی همچنین با توجه به ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: به واسطه توسعه تجدید پذیرها، در کنار پاسخگویی و رفع ناترازی انرژی برق در کشور می‌توانیم در مسیر حفظ محیط زیست و برطرف کردن ناترازی در منابع آب کشور گام‌های موثری را برداریم.

محرابیان یادآور شد: در نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق در یک واحد باید تا ۱۰چاه آب حفر و منابع آن صرف تولید برق کشور ‌شود که با در نظر گرفتن راندمان نیروگاه‌های حرارتی بخش قابل توجهی از این منابع اتلاف می‌شوند.

وی ضمن اشاره به برقراری خطوط پایدار و مطلوب بین ایران و سایر کشورها ادامه داد: تولید کنندگان بخش خصوصی می‌توانند از این امکان استفاده کنند و چهار ماه در سال که کشور با ناترازی برق روبروست، از طریق بورس انرژی و تابلوی سبز که قیمت‌های آن مشابه قیمت‌های صادراتی است، اقدام به مبادله برق در داخل کشور کرده و در ۸ماه دیگر برق تولیدی را به سایر کشورها صادر کنند.

وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون خطوط پایدار مناسب تبادل برق بین ایران و پاکستان و ایران و ترکیه احداث شده است، اضافه کرد: بستر مناسب برای اتصال شبکه برق ایران به ترکیه و در ادامه به اتحادیه اروپا به بهره‌برداری رسیده و بر این اساس امروز در بازار اتحادیه اروپا و ترکیه امکان مبادله روزانه و ساعتی برق برای تولیدکنندگان فراهم شده است.

وی تاکید کرد: هدف ما از ایجاد این خطوط، مبادله انرژی برق است که در زمان نیاز، برق و انرژی را وارد می‌کنیم و البته تقریباً در ۸۰درصد ایام سال امکان صادرات برق فراهم است.

محرابیان با بیان اینکه هم اکنون عملیات اجرایی احداث بیش از ۱۰هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر آغاز شده است، به ماده ۱۶قانون جهش تولید دانش بنیان در صنعت برق مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: در این قانون پیش بینی شده تا ۵درصد برق صنایع طی ۵سال توسط انرژی‌های تجدید پذیر تامین شود و بر این اساس همراه با رشد صنعت، شاهد رشد تجدیدپذیرها هم خواهیم بود .

وزیر نیرو در این زمینه تصریح کرد: همچنین بر اساس این قانون باید ۲۰درصد انرژی مورد نیاز دستگاه‌های دولتی توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود و اگر امکان ساخت نیروگاه در این دستگاه‌ها وجود ندارد، می‌توانند از طریق بورس انرژی اقدام به خرید برق کنند.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) هم در این مراسم با اشاره به اینکه بخش اداری کشور از ابتدای سال آینده ملزم به تامین بخشی از برق خود با اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود، گفت: مصوبه این موضوع اخذ شده و به‌زودی ابلاغ می‌شود.

منبع: اطلاعات انلاین