به گزارش زیرنویس، بهروز ایران نژاد رئیس اورژانس‌ پیش بیمارستانی استان مرکزی، افزود: یکی از عوامل مهم ایجاد مسمومیت با مونواکسیدکربن، احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری و یا نقص در مسیر خروجی گاز ناشی از احتراق وسائل گازسوز است. وی بیان کرد: فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب این وسائل، وجود موانع در […]

به گزارش زیرنویس، بهروز ایران نژاد رئیس اورژانس‌ پیش بیمارستانی استان مرکزی، افزود: یکی از عوامل مهم ایجاد مسمومیت با مونواکسیدکربن، احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری و یا نقص در مسیر خروجی گاز ناشی از احتراق وسائل گازسوز است.

وی بیان کرد: فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب این وسائل، وجود موانع در مسیر لوله خروجی دود و گاز ناشی از احتراق وسایل گرمایشی و یا استفاده از دودکش‌های غیراستاندارد، یا لوله های آکاردئونی با طول غیراستاندارد و به ویژه استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، عوامل اصلی ایجاد مسمومیت با گاز منوکسید کربن هستند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی استان مرکزی گفت: پخش گاز مونواکسیدکربن به میزان کم در محیط، باعث ایجاد خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی‌حالی، تهوع و گاهی استفراغ و در غلظت‌های زیاد این گاز در محیط تنفسی، خفگی و مرگ را در پی دارد.

ایران نژاد افزود: مهمترین اقدام در هنگام مواجهه با فرد دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باز کردن در و پنجره ها، خروج افراد از محل حادثه، استفاده از کپسول اکسیژن جهت افراد (در صورت وجود)، خاموش کردن وسایل گرمایشی و خوراک پزی و تماس فوری با اورژانس ۱۱۵ است.

۱۶ واحد بیمارستانی استان مرکزی با مدیریت دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان خصوصی در اراک و ساوه به مردم ارایه خدمت دارند.

۶۹۸ پزشک عمومی، ۴۸۵ پزشک متخصص و فوق‌تخصص و یک‌هزار و ۷۲۶ کارشناس رشته‌های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت دارند.

استان مرکزی دارای ۳۱ پایگاه اورژانس ۱۱۵ شهری، ۳۷ پایگاه اورژانس ۱۱۵ جاده‌ای، یک پایگاه اورژانس هوایی و پنج پایگاه اورژانس موتوری و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس است.

منبع خبر: رکنـا