به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا، طی سالیان اخیر آلودگی هوا از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های ساکنان کلانشهرها به‌ویژه تهران است که هر چند وقت یکبار یک مسئله از زباله سوزی گرفته تا مازوت‌سوزی و خودروهای فرسوده به عنوان متهم ماجرا مطرح می‌شود. این روزها بحث فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار مطرح است […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا، طی سالیان اخیر آلودگی هوا از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های ساکنان کلانشهرها به‌ویژه تهران است که هر چند وقت یکبار یک مسئله از زباله سوزی گرفته تا مازوت‌سوزی و خودروهای فرسوده به عنوان متهم ماجرا مطرح می‌شود. این روزها بحث فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار مطرح است و به گفته داریوش گلعلیزاده – رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست – بیش از ۸۵ درصد اتوبوس‌های درون‌شهری تهران به سن فرسودگی رسیده‌اند. چندی پیش شهرداری تهران از رونمایی و به‌کارگیری ۱۹۸ خودروی برقی در میادین و مراکز اصلی شهر خبر داد و به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران این کار تنها در شهرداری تهران پیگیری نمی‌شود و بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به دنبال برقی‌سازی وسایل نقلیه هستد و بر این اساس برنامه‌ریزی شده است تا از سال ۲۰۳۰ ممنوعیت تردد خودروهای فسیلی را اعمال کنند.

سید محمدمهدی میرزایی قمی درباره تاثیر واردات خودروهای برقی برکاهش آلودگی هوا اظهار کرد: واردات خودروهای برقی بر کاهش آلودگی هوا تاثیرات انکارناپذیری دارند و تنها شهرداری تهران به دنبال این کار نیست و تمام کشورهای توسعه‌یافته دنیا در راستای تحقق این امر در تلاش هستند. علاوه بر موضوع آلودگی هوا مسئله انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش گرمایش جهانی زمین نیز یکی از موضوعاتی است که هرساله کشورهای مختلف در قالب اجلاس کاپ به آن می‌پردازند. در کاپ سال جاری نیز بر موضوعات اصلی همچون گذر از سوخت‌های فسیلی طی برنامه‌ریزی مناسب تاکید شد که استفاده از خودروهای برقی یکی از راهکارهای اصلی آن است.

وی افزود: بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به دنبال برقی‌سازی وسایل نقلیه هستد و بر این اساس برنامه‌ریزی شده است تا از سال ۲۰۳۰ ممنوعیت تردد خودروهای فسیلی را اعمال کنند. این موضوع در کشور ما که نسبت به آن‌ها بیشتر درگیر آلودگی هوا است باید به عنوان یکی از راهکارهای اصلی مدیریت و کاهش آلودگی هوا مورد توجه قرارگیرد. به‌طور مثال بیشتر وسایل نقلیه‌ای که در حال حاضر در  سطح شهر تهران تردد می‌کنند، فرسوده و قدیمی هستتند و به اصطلاح آلاینده محسوب می‌شوند و چندین برابر خودروهای مشابه آلاینده تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: فارغ از اینکه با برقی‌سازی خودروها آلایندگی صفر می‌شود و به خودی خود اگزوزی ندارند که از آن آلاینده‌ای منتشر شود، این خودروهای برقی آلودگی صوتی نیز ایجاد نمی‌کنند و فضای شهری را نیز تغییر می‌دهند و موجب جذابیت و افزایش استفاده مردم از سیستم حمل و نقل عمومی و تاکسی می‌شوند. این وضعیت موجب کاهش تقاضا برای سیستم حمل و نقل شخصی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از آلودگی هوا و راهکارهای آن مربوط به بخش‌های دولتی و متولیان است، اظهار کرد: بخش اندکی از این مسئله که مردم می‌توانند از طریق آن در جهت مدیریت و کاهش آلودگی هوا نقش ایفا کنند، انجام دوره‌ای و منظم معاینه فنی است که حداقل سالی یک بار به مراکز معاینه فنی معتبر در سطح شهر تهران مراجعه کنند.

میرزایی قمی در پایان تاکید کرد: معاینه فنی نیز تنها به بحث آلودگی هوا و محیط زیست مربوط نیست و در جهت حفظ ایمنی اهمیت بسیار بالایی دارد؛ به‌خصوص که در ماه‌های پایانی سال قرار داریم و سفرهای نوروزی پیش‌ رو هستند بنابراین در این روزها مسئله معاینه فنی اهمیت بسیار بالایی دارد. امیدواریم شهروندان بازبینی خودروهای خود را در قالب معیانه فنی انجام دهند.

 

 

منبع خبر: رکنـا