به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان،محمدمهدی مجذوبی، امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان گفت: مردم به‌علت تیرگی رنگ نان سبوسدار از مصرف آن اجتناب می‌کنند، اما باید بدانند که بهترین نان، نان کامل سبوسدار است که رنگ تیره دارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به گرایش مردم نسبت به مصرف […]

- مردم نان کامل و سبوسدار مصرف کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان،محمدمهدی مجذوبی، امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان گفت: مردم به‌علت تیرگی رنگ نان سبوسدار از مصرف آن اجتناب می‌کنند، اما باید بدانند که بهترین نان، نان کامل سبوسدار است که رنگ تیره دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به گرایش مردم نسبت به مصرف نان سفید اشاره کرد و افزود: باید در این خصوص با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما فرهنگ‌سازی صورت گیرد و تغییر نگرش را به‌سمتی ببریم که نان کامل سبوس‌دار که رنگ تیره دارد، وارد سفره‌های مردم شود.

مجذوبی با بیان اینکه رویکردی که امروز کشور به حوزه سلامت دارد رویکرد پیشگیرانه است که به‌لطف نگاه نکته‌سنج مقام معظم رهبری حاصل شده است، خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان در تلاش بوده است که همواره بدون حاشیه و در آرامش به رسالت خود عمل کند.

وی یادآور شد: یکی از نمودهای آن بررسی آرسنیک آب است که با تلاش کارشناسان، پایش و ارزیابی و حتی راهکار استانداردسازی و سالم‌سازی آب به مسئولان استان و اداره کل آبفا اعلام شده است‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در حوزه غذا هم باید تمرکز بر چند موضوع باشد و تداوم پیگیری و نظارت بر اجرای این امور مدنظر قرار گیرد از جمله تولید محصولات کشاورزی سالم و نان کامل که هر یک از این موارد در سلامت مردم نقش مهم و مؤثری دارند.

مجذوبی با تأکید بر لزوم نظارت و پایش محصولات کشاورزی و مواد غذایی در داخل استان، اظهار داشت: در خصوص محصولاتی که از خارج از استان وارد می‌شوند اگر از استانداردهای سلامت برخوردار نباشند باید بتوانیم جلوی توزیع آن‌ها را در استان بگیریم و تولیدات آلوده چه در داخل و چه خارج از استان به سطح عرضه نرسد.

حبیب معصومی، رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان نیز در این نشست با تصریح به اینکه، سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است ما را ملزم به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و پیگیری مهمترین موضوعات مختلف حوزه سلامت به‌ویژه امنیت غذایی مردم کرده است، افزود: شش کمیسیون تخصصی در این راستا شکل گرفته است و ابلاغ ریاست هر کمیسیون صادر شده است.

وی گفت: در این سند به مواردی نظیر تولید نان کامل، فرهنگ‌سازی در خصوص ابعاد مختلف امنیت غذایی، افزایش سواد سلامت مردم، همکاری رسانه ملی در ترویج سند غذایی مطلوب، پایش تغذیه در همکاری‌های مرتبط و غیره اشاره شده است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان خواستار اجرای کامل طرح عرضه شیر در مدارس استان شد و اشاره کرد: اجرای برنامه نان کامل در برخی استان‌ها آغاز شده است و مصوب شده تا پایان سال، ۱۵ نانوایی هم در همدان در تولید نان کامل اقدام کنند و یکی از کارخانجات تولید نان نیز به تولید آرد کامل اقدام کنند.

معصومی گفت: مصرف قند و نمک و چربی در کشور بسیار بالاست و پویش ملی تغذیه در راستای فرهنگ‌سازی کاهش و کنترل مصرف از ابتدای بهمن‌ماه شکل گرفته است تا در این خصوص نیز فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

۴۶

منبع: خبـرآنلاین