به گزارش خبرنگار زیرنویس از یزد؛ دکتر حمیده مزیدی، یک متخصص داخلی گفت: کنترل دقیق قندخون و مراقبت روزانه پاها، کلید اصلی پیشگیری از مشکلات نوروپاتی دیابتی(درگیری عصب ها) است. وی افزود: بیش از یک میلیون و نیم در ایران مبتلا به دیابت هستند و نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض شایع این بیماری است که […]

به گزارش خبرنگار زیرنویس از یزد؛ دکتر حمیده مزیدی، یک متخصص داخلی گفت: کنترل دقیق قندخون و مراقبت روزانه پاها، کلید اصلی پیشگیری از مشکلات نوروپاتی دیابتی(درگیری عصب ها) است.

وی افزود: بیش از یک میلیون و نیم در ایران مبتلا به دیابت هستند و نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض شایع این بیماری است که در ۵۰درصد مبتلایان دیده می شود و در نهایت ممکن است به زخم و آمپوتاسیونپا (قطع عضو) منجر شود.

این متخصص داخلی ادامه داد: نوروپاتی در بیماران دیابتی نوع یک، عارضه ای دیررس است و برعکس در افراد دیابتی نوع دو،عارضه ای زودرس است که نوروپاتی قرینه شایع ترین آنهاست..

دکتر مزیدی خاطر نشان کرد: نوروپاتی دیابتی می تواند به صورت اختلال حرکتی، ایسکمی قلبی پنهان، افت فشارخون وضعیتی، اختلال وازوموتور، افزایش تعریق، اختلال عملکرد مثانه و اختلالات جنسی ظهور یابد.

وی در خصوص راه های پیشگیری از نوروپاتی تصریح کرد: قند خون بالا تنها عامل خطرزا اما قابل کنترل برای نوروپاتی دیابتی است که پیشگیری از آن، میزان بروز و سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داده و کیفیت زندگی مبتلایان را بهبود می بخشد.

این متخصص اظهار داشت: همه بیماران بخصوص بیماران مسن, بیماران مرد و بیماران با کنترل بد دیابت باید از نظر معاینه پاها و دریافت آموزش های عملی مورد توجه ویژه قرار گیرند.

یزد/سمیه گلابگیریان

 

منبع خبر: رکنـا