وزیر آموزش و پرورش در حالی ادعا می‌کند که فضای فیزیکی مدارس دولتی بهتر از مدارس غیردولتی است و استثنائات را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد که تسنیم در گزارشی با تیتر «وضعیت نگران‌کننده مدارس فرسوده ادامه دارد» نوشت: «حدود ۱۹ درصد مدارس کشور نیازمند مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی هستند و هم‌اکنون حدود ۳ میلیون دانش‌آموز […]

- انتقاد تند از وزیر آموزش و پرورش: هم حرفهای عجیب و غریب می زنید، هم اقداماتتان بازی سیاسی است

وزیر آموزش و پرورش در حالی ادعا می‌کند که فضای فیزیکی مدارس دولتی بهتر از مدارس غیردولتی است و استثنائات را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد که تسنیم در گزارشی با تیتر «وضعیت نگران‌کننده مدارس فرسوده ادامه دارد» نوشت: «حدود ۱۹ درصد مدارس کشور نیازمند مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی هستند و هم‌اکنون حدود ۳ میلیون دانش‌آموز در مدارس تخریبی در حال تحصیل هستند. طبق آمار رسمی اعلام‌شده در سال ۱۴۰۱، در مجموع ۱۰۶.۴۹۱ مدرسه دولتی در کل کشور چنین وضعیتی را شاهد هستیم: ۷۰۱۷ مدرسه (۱۹/۱۱درصد) فاقد آب آشامیدنی لوله‌کشی شهری یا روستایی، ۱۵۲۶۵ مدرسه (۳۵/۲۴درصد) فاقد آبخوری مجزا از روشویی، ۵۲۶۸ مدرسه (۴/۸درصد) فاقد چشمه توالت و کمترین میزان تخصیص هم مربوط به تخریب و بازسازی مدارس فرسوده است.»

در گذشته نیز زنگ هشدار فرسودگی مدارس به صدا درآمده بود و علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خرداد سال ۱۴۰۱ گفته بود: «تقریباً ۴۰ درصد مدارس دولتی شهر تهران دچار فرسودگی است، فضاهای آموزشی تهران به‌لحاظ فرسودگی در شرایط خوبی قرار ندارند و نیازمند بازسازی، نوسازی و اقدامات مؤثر در این زمینه‌اند.»

رضامراد صحرایی به صراحت اعلام کرده است: «بهترین معلمان را از طریق آزمون‌های سفت و سخت استخدامی به مدارس دولتی می‌فرستیم. بهترین‌ها را مدیر مدرسه دولتی می‌کنیم اما چگونه است که عملکرد مدرسه غیردولتی در مواردی بهتر از مدرسه دولتی است؟ طبق آنچه شواهد نشان می‌دهد باید گفت این امر به دو مورد برمی‌گردد؛ یکی اختیارات مدرسه و ایجاد یک نظام انگیزشی که درون مدارس غیردولتی ایجاد شده و دیگری مشارکت خانواده در مدرسه است. البته مورد دوم مهمتر است.» او افزود: «امروز مدارس در نبردی با آموزه‌هایی نه‌تنها غیردینی بلکه غیرانسانی هستند،. مدرسه قوی تضمین‌کننده ایران قوی است. هر پیشرفتی در هر ساحتی مگر با آموزش و پرورش قوی ممکن نیست. امروز ما ۳۰۰۰ معلم داریم که با ایل کوچ می‌کنند و جاهایی می‌روند که امواج رادیو و نور برق نرفته است. برای این معلم و فهم این مطلب که معلم بداند بدون خانواده نمی‌تواند ماموریت خود را تمام کند، باید اقداماتی انجام داد. از این رو نیاز به برخورد غیرسیاسی با پدیده‌های تعلیم و تربیت داریم.»

این در حالی است که کلاس‌های بسیاری بودند که چند ماه ابتدایی سال تحصیلی را بدون معلم سپری کردند و دانش‌آموزان مجبور بودند در زمان کمتری خود را به دیگر دانش‌آموزان برسانند. ضمن آنکه ضرب و شتم برخی از دانش‌آموزان توسط معلمان‌شان شاید انگشت‌شمار باشد اما در مدارس دولتی رخ داده است. نظام انگیزشی که صحرایی به‌عنوان یک امتیاز مثبت در مدارس غیرانتفاعی یاد می‌کند چرا در مدارس دولتی پایه‌گذاری نمی‌شود؟ معلمان تا زمانی که شرایط معیشتی سختی دست به گریبانند و فکرشان از «غم نان» رها نشده، نمی‌توانند انگیزه‌ کافی برای تدریس داشته باشند. از سوی دیگر تغییر ۲۰هزار مدیر مدرسه در سال جاری و ورود طلبه‌ها به مدارس نیز با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده است.

با آنکه وزیر آموزش و پرورش از «برخورد غیرسیاسی با پدیده‌های تعلیم و تربیت» خبر می‌دهد، کارشناسان حوزه آموزش اقدامات او را به مسائل سیاسی گره‌ می‌زنند و ادغام رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی و تغییر بسیار در محتوای کتاب‌های درسی را به نفع سیاست توصیف کرده‌اند. اقدامات دو سال اخیر گردشگران تحصیلی کشورهای ترکیه و امارات را افزایش داده و خانواده‌هایی که متمول هستند فرزندان خود را برای تحصیل به این کشورها می‌فرستند. در حقیقت مهاجرت از متخصصان، کارگران حرفه‌ای و نخبگان به دانش‌آموزان رسیده است.

۲۳۳۰۲

منبع: خبـرآنلاین