تعرفه بالای واردات به ضرر صادرات
تعرفه بالای واردات به ضرر صادرات

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تصریح بر اینکه زیاد بودن تعرفه واردات نشان‌دهنده ضعیف‌بودن تولید در داخل کشور است گفت: مجبور هستیم از کالای داخلی با دیوار بلند تعرفه حمایت کنیم و نتیجه کار این است که در حوزه صادرات بسیار آسیب‌پذیر شده‌ایم

 

به گزارش زیر نویس، مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تصریح بر اینکه رفتاری که با واردات انجام شده بر اساس روابط سالم تجاری نبوده است گفت: در زمان‌هایی همچون امروز، بیش از دو هزار و ۵۰۰ قلم کالا به کشور وارد کشور میکنیم و زمان‌هایی که واردات کالا آزاد میشود، تعرفه‌هایی گذاشته میشود که کالا به طور متوسط با بیش از ۴۰ درصد افزایش به دست مصرف‌کننده میرسد.

وی زیاد بودن تعرفه را نشان‌دهنده ضعیف‌بودن تولید در داخل نسبت به واردات دانست و گفت: در حقیقت مجبور هستیم از کالای داخلی با دیوار بلند تعرفه در مقابل کالای خارجی حمایت کنیم. نتیجه کار این است که در حوزه صادرات بسیار آسیب‌پذیر شده‌ایم و کالاهای خام را در رأس صادرات قرار داده‌ایم. بیش از ۷۸ درصد از کالاهایی که صادر میکنیم بر مبنای محصولات معدنی است و یا کالایی است که نقش انرژی در قیمت تمام شده آن بسیار بالا است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تصریح بر اینکه در اقتصاد هیچ‌چیز مقدسی وجود ندارد، اظهار کرد: هر فعالیت اقتصادی که منجر به تولید ثروت در جامعه شود مورداحترام است و صادرات و واردات بخشی از تجارت محسوب میشوند و اساساً فعالیت اقتصادی یک جاده دوطرفه محسوب میشود.

وی با اشاره به سازمان تجارت جهانی تصریح کرد: این سازمان جایگاه گذشته خود را ازدست‌داده است و در پنج سال گذشته هیچ اقدام خاصی از سوی این سازمان مشاهده نکرده‌ایم و کشورها در حال حرکت به سمت پیمان‌های منطقه‌ای، دوجانبه یا چندجانبه در حال حرکت هستند.

منبع :تسنیم