ایران از جمله تیم‌های پرافتخار جام ملت‌های آسیاست. رکورد سه قهرمانی متوالی ما هنوز دست نخورده باقی مانده و در هر دوره ایران یکی از مدعیان اصلی قهرمانی شناخته می‌شود. هجدهمین دوره جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ در قطر، پانزدهمین حضور ما در این تورنمنت است و ایران برای ششمین بار موفق شد از مرحله اول […]

- رکورد تازه برای ایران/ ۴ دوره صعود متوالی با ۹ امتیاز

ایران از جمله تیم‌های پرافتخار جام ملت‌های آسیاست. رکورد سه قهرمانی متوالی ما هنوز دست نخورده باقی مانده و در هر دوره ایران یکی از مدعیان اصلی قهرمانی شناخته می‌شود. هجدهمین دوره جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ در قطر، پانزدهمین حضور ما در این تورنمنت است و ایران برای ششمین بار موفق شد از مرحله اول گروهی با کسب حداکثر امتیازات به عنوان صدرنشین به دور بعد صعود کند.

نخستین تجربه حضور ما در جام ملت‌ها به ۱۹۶۸ در تهران برمی‌گردد. در آن دوره ۵ تیم برتر قاره به صورت دوره‌ای با یکدیگر بازی کردند و ایران با چهار پیروزی از چهار بازی قهرمان شد. از ۱۹۷۲ نخستین تجربه ما در بازی‌های دور گروهی شکل گرفت و از همین دوره ایران این رکورد را کلید زد. سه بازی و سه پیروزی تیم ما را با حداکثر امتیاز راهی مرحله نیمه نهایی کرد. در ۱۹۷۶ این اتفاق تکرار شد. یک تیم نیامد و گروه ایران سه تیمی بود و ایران با دو پیروزی به عنوان صدر نشین راهی نیمه نهایی شد.

برای سومین تجربه اما تا جام ملت‌های ۲۰۱۱ قطر صبر کردیم. در این حد فاصل ایران تنها در ۱۹۹۲ نتوانست از گروه مقدماتی صعود کند و در سایر ادوار همیشه حاضر و همیشه به مرحله حذفی رسید اما نه با حداکثر امتیازات؛ در این سال‌ها در گروه‌های سه تیمی یا چهار تیمی مسابقات، همیشه ایران یک یا دو بازی را با مساوی از دست می‌داد تا به صد درصد امتیازات ممکن در گروه نرسد. اما این طلسم در ۲۰۱۱ قطر شکست و در ۲۰۱۵ استرالیا و ۲۰۱۹ امارات هم تکرار شد. در سه دوره اخیر جام ملت‌های آسیا ایران همواره با سه پیروزی از سه دیدار مرحله اول گروهی با حداکثر امتیاز به عنوان صدرنشین مقتدر به مرحله حذفی صعود کرده بود و حالا این توالی به عدد ۴ رسیده است.

تیم ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر برای ششمین بار با کسب حداکثر امتیازات ممکن از گروه خود به عنوان صدرنشین بالا رفت و امیدواریم این بار مثل دو دوره اول این تجربه در نهایت با جام قهرمانی خاطره خوش در حافظه تاریخ فوتبال ایران به جا بماند.

منبع: خبـر ورزشی