محیط اطراف دریاچه یخ زده تینی (Tigns) با وجود فضانوردان با لباس‌های نورانی و ماشینی شبیه به بشقاب پرنده این روزها به یک آزمایشگاه فضای باز برای سنجش مدلی از زیستگاه فضایی تبدیل شده‌ است. پیتر وایس، مدیر شرکت فضایی اسپارتان این پروژه را «شبیه سازی یک ماموریت به ماه» می‌داند، که از نظر زمین‌شناسی […]

- شبیه‌سازی فضا در دریاچه‌ای یخ زده

محیط اطراف دریاچه یخ زده تینی (Tigns) با وجود فضانوردان با لباس‌های نورانی و ماشینی شبیه به بشقاب پرنده این روزها به یک آزمایشگاه فضای باز برای سنجش مدلی از زیستگاه فضایی تبدیل شده‌ است.

پیتر وایس، مدیر شرکت فضایی اسپارتان این پروژه را «شبیه سازی یک ماموریت به ماه» می‌داند، که از نظر زمین‌شناسی «وجود برف و سرما شرایط ایده آلی را برای انجام آن ایجاد کرده است.»

ایده این زیستگاه که سه سال پیش در مارسی متولد شد، در عین آن‌که آزمایش‌های علمی را در شرایط سخت همچون ایسلند یا گرینلند در آینده‌ای نزدیک محقق می‌کند، به آموزش فضانوردان در استفاده از تجهیزات در حین کار نیز می پردازد.

آقای وایس می‌گوید: «هدف ما مشارکت اروپایی یا فرانسوی در مأموریت‌های آرتمیس ناسا است. در عرض دو یا سه سال، آمریکایی‌ها و پس از آن چینی‌ها روی ماه قدم خواهند گذاشت. ما فکر می‌کنیم که اروپا نیز می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.»

«هدف ما مشارکت اروپایی یا فرانسوی در مأموریت‌های آرتمیس ناسا است. در عرض دو یا سه سال، آمریکایی‌ها و پس از آن چینی‌ها روی ماه قدم خواهند گذاشت. ما فکر می‌کنیم که اروپا نیز می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.»

در حال حاضر، این پروژه هنوز تنها مدلی از نمونه اولیه آینده است که برای اولین بار در محیطی خارج از آزمایشگاه آزموده شده‌ است، اما جاه طلبی درباره این زیستگاه می‌تواند به هدف شرکت در ماموریت‌های روی ماه تا سال ۲۰۳۰ بیانجامد.

آقای وایس تأیید می‌کند که این پروژه اجازه «سنجش زیرسیستم‌ها» شامل تجهیزات مورد نیاز حیاتی در داخل کپسول‌ها را داده است. تعیین اینکه «چه چیزی می‌توانیم درون آن‌ها قرار دهیم تا دو فضانورد بتوانند در داخل آن بخوابند، کار کنند و پیاده‌روی فضایی انجام دهند» در صبح روز آزمایش انجام گرفته است.

منظور از کپسول‌ها همان فضاهای کپسول مانند و شبیه سازی شده برای ارسال به فضا است.

با این حال هنوز نمای بیرونی این کپسول‌های شبیه سازی شده مصنوعی است، تا جایی که تیم دانشمندان از ترس عدم مقاومت سقف آن در برابر تندبادها در یکی از شب‌های طوفانی ترجیح دادند که شب را در کلبه‌ای در همان حوالی بگذرانند.

این عملیات و دیدن افرادی با لباس‌های فضانوردان همچنین کنجکاوی رهگذران را نیز برانگیخته است. یک زن بریتانیایی-اسپانیایی که برای تعطیلات به دریاچه تینی آمده است می‌گوید: «من معلم زیست شناسی هستم و فیزیک واقعاً رشته من نیست، اما بازدید از این منطقه تجربه بسیار جالبی است.»

ایجاد فضای اقامتی و خدمات حمل و نقل برای فضانوردان

این اقامتگاه فضایی که یوروهاب (Eurohab) نام دارد طوری طراحی شده است که بتواند بر روی موشک قرار گیرد و به تنهایی و بدون حضور کسی فرود بیاید. هدف دیگر از آن ارائه یک فضای اقامتی برای فضانوردان به عنوان نوعی «خدمت» به سایر آژانس‌های فضایی است. پیتر وایس معتقد است: «می‌توان از آن برای مأموریت‌های آینده استفاده کرد، همچون SpaceX که خدمات حمل‌ونقل را به ناسا ارائه می‌کند.»

این پروژه که به عنوان بخشی از برنامه CNES Tech The Moon توسعه یافته‌ است، توسط آژانس فضایی اروپا پشتیبانی می‌شود و تابستان امسال درصحن علنی مجلس ملی فرانسه ارائه شد.

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین