در طول تاریخ فوتبال ما و البته کل کشورهای جهان زوج‌های هماهنگ و خطرناک در خط حمله کم نبودند. دو بازیکن بزرگ که هر یک به تنهایی صاحب تمام ویژگی‌های لازم برای تمام کنندگی هستند و باید خیلی خوش شانس باشید که در یک نسل آنها را کنار هم داشته باشید. از گذشته دور که […]

در طول تاریخ فوتبال ما و البته کل کشورهای جهان زوج‌های هماهنگ و خطرناک در خط حمله کم نبودند. دو بازیکن بزرگ که هر یک به تنهایی صاحب تمام ویژگی‌های لازم برای تمام کنندگی هستند و باید خیلی خوش شانس باشید که در یک نسل آنها را کنار هم داشته باشید.

از گذشته دور که زوج سرطلایی و پا طلایی همایون بهزادی و حمید شیرزادگان اولین نمونه این مثال بودند تا همین حالا ما از این بابت دستمان باز بوده و به همین دلیل تیم ایران همیشه توانسته دروازه هر رقیبی را باز کند. اما فوتبال امروز دنیا تفاوت‌های بسیاری با گذشته دارد. کار بازیکنان گلزن بسیار سخت‌تر شده است. حالا دیگر یک تیم همه با هم دفاع و همه با هم حمله می‌کنند و دیگر گلزنی محدود به یک بازیکن خاص نیست. از آن طرف اطلاعات تیم‌ها از یکدیگر بسیار زیاد شده بازیکنان گلزن همیشه تحت مراقبت تیم‌های حریف قرار دارند.

- زوج طارمی و سردار؛ به یاد همایون بهزادی و حمید شیرزادگان

البته این تنها مشکل نیست! معمولاً وقتی دو بازیکن بزرگ در خط حمله یک تیم کنار هم قرار می‌گیرند خواه ناخواه با یکدیگر هم رقابت دارند. اساس ورزش بر رقابت استوار است و هیچکس به سطح بالای ورزش در هیچ رشته‌ای نمی‌رسد مگر اینکه میل به برتری داشته باشد. در طول تاریخ هم نمونه‌های بسیاری از زوج‌هایی داشتیم که به واسطه رقابت باشگاهی یا رقابت در جدول رکوردهای ملی، در بازی‌های تیم ملی ایران از دادن پاس به یکدیگر امتناع کردند! قصه‌ها آنقدر زیاد است و بهانه‌ها گاه آنقدر کودکانه که نیازی نیست در اینجا به آن اشاره کنیم. وقتی دو بازیکن بزرگ خط حمله ما به لیگ قهرمانان اروپا رسیدند و در رقابت با یکدیگر دروازه بزرگان فوتبال جهان را باز می‌کردند، ناخودآگاه اهالی خانواده فوتبال نگران تکرار این پدیده بودند.

وقتی ماجراهای زمان اسکوچیچ رخ داد و طارمی و سردار علناً مقابل یکدیگر قرار گرفتند، این  نگرانی‌ها به اوج رسید. اما چقدر خوشبختیم که این دو بازیکن بزرگ به این درک حرفه‌ای در این سطح رسیده‌اند که تمام اختلافات و مشکلات را فراموش و در زمین چشم بسته یکدیگر را پیدا می‌کنند. وقتی از زوج هماهنگ و ارزش آن برای فوتبال حرف می‌زنیم بهترین مثال زوج سردار و طارمی هستند. دو بازیکن که به تنهایی تمام ویژگی‌های لازم یک ستاره را دارند و در کنار هم از هر زوجی در دنیا خطرناک‌تر می‌شود.

به بازی ایران مقابل ازبکستان در چند ماه گذشته برگردید، پاسی که سردار آزمون به رامین رضاییان داد به وضوح از سطح فوتبال آسیا فراتر بود. حاصل سال‌ها حضور در لیگ‌های اروپایی و درخشش مقابل بزرگان جهان! سردار عیناً همان پاس را در بازی با امارات تکرار کرد و این بار مهدی طارمی بود که دوبار پاس طلایی او را به تور دروازه چسباند. شاید هیچ بازیکن دیگری در آسیا نمی‌توانست مثل مهدی به توپ ضربه بزند اما قطعاً هیچ بازیکنی نمی‌توانست مثل سردار آنگونه پاس بدهد. جالب اینکه بلافاصله بعد از گل دوم ما مهدی طارمی عیناً یک پاس طلایی به سردار داد و او هم بازیکنی نیست که این توپ‌ها را از دست بدهد. تور دروازه امارات لرزید نتیجه سه بر صفر روی تابلو ثبت شد و حلقه شادی بعد گل ملی پوشان ما شکل گرفت اما کمک داور ویدیویی آن را قبول نکرد.

مهم نیست که این گل در کارنامه ثبت نشد مهم این است که این هماهنگی چقدر همه ما را به ادامه مسیر تیم ملی امیدوار کرد.

منبع: خبـر ورزشی