«ویلیس گیبسون» ۱۳ ساله به تازگی در عرصه بازی‌های رایانه‌ای تاریخ‌ساز شد. او ۲۱ دسامبر سال گذشته به اولین فردی تبدیل شد که توانست بازی «تتریس» را بیش از ۳۰ سال پس از معرفی این بازی شکست دهد. بازی تتریس هیچ پایان رسمی ندارد، اما گیبسون چنان در مراحل بازی بالا رفت که سیستم‌ کدهای […]

- بازی‌های ویدیویی فایده‌ای هم دارند؟ / پاسخ غافلگیرتان می‌کند

«ویلیس گیبسون» ۱۳ ساله به تازگی در عرصه بازی‌های رایانه‌ای تاریخ‌ساز شد. او ۲۱ دسامبر سال گذشته به اولین فردی تبدیل شد که توانست بازی «تتریس» را بیش از ۳۰ سال پس از معرفی این بازی شکست دهد. بازی تتریس هیچ پایان رسمی ندارد، اما گیبسون چنان در مراحل بازی بالا رفت که سیستم‌ کدهای بازی قاطی کرد و از کار افتاد!

تا کنون چنین عملکردی در بازی رایانه‌ای تنها از عهده هوش مصنوعی بر آمده بود. گیبسون در هر هفته حدود ۲۰ ساعت بازی می‌کند که زمان زیادی است، اما بسیاری از کودکان زمان بیشتر از این را صرف بازی‌های ویدیویی می کنند. نظرسنجی‌ها نشان می دهد حدود نیمی از کودکانی که روزانه بازی‌ می‌کنند حدود سه تا چهار ساعت وقت خود را در روز برای انجام بازی سپری می کنند.

این درحالی است که مدت زمان نگاه کردن به صفحات نمایشی موجب نگرانی بزرگسالان شده و صرف این زمان طولانی با مشکلات و اختلالات فیزیکی و ذهنی مرتبط شده است.

بازی‌های ویدیویی اغلب مستلزم حل مساله سریع و توجه دقیق هستند و بنابراین تعجبی ندارد که بازی‌کنندگان یا گیمرهای جوان در مورد برخی از تست‌های تمرکز عملکرد بهتری داشته اند. این کار همچنین می تواند توانایی گیمرها برای سازگاری با وضعیت‌های جدید را بهبود بخشد.

البته این بدان معنا نیست که گیم و بازی ویدیویی انتخابی سالم برای همه در همه زمان‌ها است، اما موجب شده برخی از کارشناسان به این عقیده برسند که بازی ویدیویی مجازی – البته در حد اعتدال – می‌تواند به افراد در کسب مهارت های دنیای واقعی کمک کند.

در همین ارتباطات تحقیقاتی هم انجام شده است و یک مطالعه روی بیش از ۲ هزار کودک حاکی از آن است که این بازی‌ها موجب تغییرات مثبت روی مغز و رفتار می شود. همچنین محققانی در کشور اسکاتلند می‌گویند انجام بازی‌های ویدیویی به صورت گروهی می تواند موجب بهبود توانایی‌های ارتباطی جوانان شود و همچنین توانایی آنها را برای سازگاری با وضعیت‌های جدید بهبود بخشد.

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین