به گزارش زیرنویس، باستان‌شناسان در اوکراین گورستانی ۱۰۰۰ساله را کشف کردند که مردگان آن با اسلحه، جواهرات و اشیای عجیبی در اطراف برخی از پاهایشان دفن شده بودند. همچنین تعدادی از مردگان با حلقه‌های متعدد در گردن، دست و پا کشف شده‌اند.  گورستان قرن یازدهمی در حدود ۵۰ مایلی (۸۰ کیلومتری) جنوب کیف قرار دارد. […]

به گزارش زیرنویس، باستان‌شناسان در اوکراین گورستانی ۱۰۰۰ساله را کشف کردند که مردگان آن با اسلحه، جواهرات و اشیای عجیبی در اطراف برخی از پاهایشان دفن شده بودند. همچنین تعدادی از مردگان با حلقه‌های متعدد در گردن، دست و پا کشف شده‌اند. 

گورستان قرن یازدهمی در حدود ۵۰ مایلی (۸۰ کیلومتری) جنوب کیف قرار دارد. وسوولود ایواکین و ویاچسلاو بارانوف، هر دو باستان‌شناس در آکادمی ملی علوم اوکراین، در مقاله‌ای که در نشست سالانه موسسه باستان‌شناسی ارائه کردند، از ۱۰۷ گور کشف شده در این گورستان خبر دادند که بیشتر دفن‌های شناسایی شده در تابوت‌های چوبی قرار داده شده‌اند. 

دفن‌شدگان این گورستان شامل مردان و زنان می‌شود. ایواکین و بارانوف نوشتند که برخی از مردان با سلاح‌هایی مانند تبر، سر نیزه و شمشیر دفن شدند. بارانوف نیز گفت: در آن زمان، تعدادی از زنان با حلقه‌هایی در گردن دفن شده‌اند که فقط روی گردن در دفن‌های زنان یافت می‌شود و ظاهراً نوعی نشانگر اجتماعی بود. حتا در یکی از قبرها جمجمه‌ای با ۱۰ حلقه گردن مایل به سبز در اطراف جمجمه پایین و گردن متوفا بدست آمد. برخی از مردم را نیز با اشیائی چوبی شبیه به سطل که در زیر پای آن‌ها قرار داده شده، دفن می‌کردند که احتمالاً بخشی از مراسم تدفین بوده. البته مکان‌های دیگری که دارای چنین اشیاء سطل شکل در داخل دفن هستند در این منطقه یافت شده‌اند. 

باستان‌شناسان همچنین یک محراب سنگی، دستبندها، مهره‌ها و بقایای نذورات مانند استخوان مرغ و پوسته تخم مرغ و سایر مصنوعات پیدا کردند. این محراب می‌توانست برای مراسم مذهبی و آیینی مورد استفاده قرار گیرد. 

باستان‌شناسان خاطرنشان کردند: برخی از آثار باستانی مشابه آنچه در دریای بالتیک یافت می‌شود، اشاره می‌کند که برخی از افرادی که در گورستان دفن شده‌اند ممکن است از آن منطقه آمده باشند تا در ارتش حاکمان کیف، مانند ولدیمیر کبیر (که از سال ۹۸۰ تا ۱۰۱۵ سلطنت کرد) و یاروسلاو حکیم (که از ۱۰۱۹ تا ۱۰۵۴ سلطنت کرد)، خدمت کنند. 

به گفته محققان، در زمانی که این گورستان مورد استفاده قرار می‌گرفت، مردم اوکراین در حال گرویدن به مسیحیت بودند. این شامل ولدیمیر کبیر بود که ریشه‌های بت پرستی خود را پشت سر گذاشت و در حدود سال ۹۸۷ قبل از ازدواج با آنا، خواهر امپراتور بیزانس باسیل دوم، غسل تعمید یافت. 

محققان این گورستان را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ حفاری کردند. باستان‌شناسان گفتند، با این حال، جنگ روسیه و اوکراین، بسیاری از کاوش‌ها را در اوکراین متوقف کرده است.

 

منبع خبر: رکنـا