«تابناک با تو» – پوست شاداب و مو‌های پرپشت از ارکان زیبایی در همه جوامع هستند. متاسفانه هرچه رو به جلو می‌رویم به دلیل تغذیه نامناسب، تعداد افرادی که با مشکلات پوست و مو مواجه هستند افزایش می‌یابد. ما در این مقاله سعی داریم به شما یک روتین مناسب برای مراقبت از مو و پوست بدن […]

بهترین روتین خانگی مراقبت از مو و بدن

بهترین روتین خانگی مراقبت از مو و بدن«تابناک با تو» – پوست شاداب و مو‌های پرپشت از ارکان زیبایی در همه جوامع هستند. متاسفانه هرچه رو به جلو می‌رویم به دلیل تغذیه نامناسب، تعداد افرادی که با مشکلات پوست و مو مواجه هستند افزایش می‌یابد. ما در این مقاله سعی داریم به شما یک روتین مناسب برای مراقبت از مو و پوست بدن معرفی کنیم تا کمتر دچار مشکلاتی مانند ریزش مو یا پیری زودرس شوید؛ با ما همراه باشید.

روتین خانگی برای مراقبت از مو

مراقبت صحیح از مو‌ها به شما کمک می‌کند تا مو‌هایی خوش‌حالت، زیبا، پرپشت و بدون ریزش غیر طبیعی داشته باشید. در روتین مراقبت از مو بعضی از چیز‌ها حتما باید استفاده شوند؛ مثل شامپو، ماسک مو و …، اما نکاتی وجود دارد که شاید از آن‌ها بی‌اطلاع بوده و در روتین خود از آن‌ها استفاده نکرده باشید. پس به موارد زیر دقت کنید:

ابتدا مشخص کنید که نوع مو‌های شما چیست؟

به این منظور که یک روتین مراقبت از موی مناسب داشته باشید، باید بدانید مو‌های شما خشک است یا چرب؟ برای تشخیص موی چرب از موی خشک، دو روز بعد از حمام رفتن یک دستمال کاغذی را روی پوست سر خود بمالید. اگر اثری از شفافیت و چربی روی دستمال بر جای ماند، نوع مو‌ها چرب است و در غیر این صورت خشک. با آگاهی از نوع مو‌های خود، محصولات مراقبت از مو را بهتر می‌توانید انتخاب کنید.

مالیدن روغن مو به مو‌ها و کف سر

بسیاری از خانم‌ها به دلیل رنگ و دکلره کردن زیاد از خشکی و وزی مو رنج می‌برند. اگر شما هم این مشکل را دارید به شما توصیه می‌کنیم که قبل از شستشوی مو با شامپو به ساقه مو و کف سر خود روغن بمالید. روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام از بهترین روغن‌ها برای چرب کردن مو‌ها هستند. چنانچه مو‌های شما به خودی خود چرب است، نیازی نیست که قبل از حمام از روغن استفاده کنید.

انتخاب و خرید شامپو

با توجه به نوع موی خود می‌توانید برای خرید شامپو اقدام کنید. انواع شامپو در داروخانه عبارتند از: شامپو مخصوص موی خشک، چرب یا معمولی، شامپو بدون سولفات، شامپو ضد ریزش، شامپو ضد شوره، شامپو موی رنگ شده، شامپو موی کاشته شده، شامپو حجم دهنده و شامپو موی فر. دقت داشته باشید که اگر می‌خواهید برای خرید شامپو ضد شوره اقدام کنید، باید بدانید که شوره‌های شما خشک است یا چرب. بیشتر شوره‌های خشک هستند که روی لباس می‌ریزند. اگر تشخیص برایتان سخت است از یک پزشک کمک بگیرید.

بهترین روتین خانگی مراقبت از مو و بدن

بیش از حد از شامپو استفاده نکنید

هرچه مو‌های شما چرب‌تر باشد، تعداد دفعات شستشوی مو‌های شما با شامپو باید بیشتر شود. با این حال اگر با داشتن موی چرب از شامپوی مخصوص موی چرب استفاده کنید، ممکن است کمتر نیاز به شستشوی مو داشته باشید. فراموش نکنید شستشوی بیش از حد مو‌ها یک عامل مهم در ریزش مو است. تعداد دفعات لازم برای شستشوی مو‌ها با توجه به نوع و جنس مو برای هر فرد متفاوت است.

بعد از شامپو نرم کننده یا ماسک مو بزنید

بعد از شستشوی مو‌ها با شامپو بهتر است از نرم کننده یا ماسک مو استفاده کنید تا از خشکی و وزی مو جلوگیری شود. تفاوت عمده بین نرم کننده و ماسک مو این است که ماسک مو غلظت بیشتری داشته و معمولا در آن از ترکیبات مغذی بیشتری استفاده می‌شود. چه ماسک مو و چه نرم کننده را باید فقط به ساقه مو‌ها بزنید. همچنین می‌توانید از ماسک موی خانگی استفاده کنید. چند نمونه ماسک موی خانگی در اینجا برایتان مثال می‌زنیم:

– ماسک مو برای مو‌های خشک: ترکیب روغن نارگیل، عسل و روغن آووکادو.
– ماسک مو برای درمان شکنندگی مو: ترکیب دارچین آسیاب شده و روغن نارگیل.
– ماسک مو ضد شوره: ترکیب شکر و روغن زیتون.

البته این ماسک مو‌ها برای بعد از حمام مناسب هستند.

بعد از حمام سرم مو یا روغن مو بزنید

بعد از اینکه شستشوی مو پایان یافت، با یک حوله مو‌های خود را خشک کنید؛ یعنی تا جایی که امکان دارد آب مو‌ها را بگیرید. بعد از گزینه‌های مختلفی می‌توانید استفاده کنید؛ مثل: روغن مو، ماسک موی بدون آبکشی یا سرم مو. اگر به دنبال یک راهکار خانگی هستید، استفاده از روغن مو را به شما پیشنهاد می‌دهیم. روغن آرگان گزینه مناسبی برای بعد از حمام است.

بهترین روتین خانگی مراقبت از مو و بدن

روتین خانگی مراقبت از پوست بدن

حفظ طراوت و شادابی پوست بدن شما به اندازه پوست صورت اهمیت دارد. روتین مراقبت از پوست بدن به شما کمک می‌کند تا اولین خط دفاعی بدن شما در برابر آلودگی‌ها و عفونت‌ها موفق عمل کند و همچنین ظاهری زیبا داشته باشید. در روتین خانگی مراقبت از پوست بدن به محصولات زیر نیز دارید:

کرم دست

بعد از پوست صورت و گردن احتمالا مهم‌ترین قسمتی از پوست که نیاز به مراقبت ویژه دارد، پوست دست است. از داروخانه برای خود یک کرم دست باکیفیت بخرید و بعد از هر شستشوی دست از آن استفاده نمایید. قیمت کرم دست در داروخانه مناسب است و حتی با هزینه اندک می‌توانید آن را تهیه کنید. اگر خشکی پوست دست شما زیاد است بهتر است به سراغ گزینه‌هایی بروید که حاوی اوسرین باشند یا ضد اگزما عمل کنند. چنانچه برای مراقبت از پوست دست خود به دنبال راهکار خانگی هستید، استفاده از گلیسیرین را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

بهترین روتین خانگی مراقبت از مو و بدن

شامپو بدن

به منظور شستشوی پوست بدن به شامپو بدنی نیاز دارید که PH متناسب با پوست داشته و سبب خشک‌تر و حساس‌تر شدن پوست بدن نشود. اولین مزیت استفاده از شامپو بدن آن است که پوست شما را از هر نوع آلودگی پاک می‌کند. شامپو بدن مناسب در آبرسانی به پوست موثر بوده و علاوه بر اینکه پوست را خوشبو می‌کند، با رطوبت رسانی در جوان نگه داشتن پوست موثر است.

اسکراب بدن

استفاده از اسکراب بدن باعث می‌شود تا یک لایه‌برداری ملایم روی پوست صورت گیرد و سلول‌های مرده پوست از بین بروند. همچنین به تحریک گردش خون و کمک به جذب هرچه بهتر محصولات مراقبت از پوست نیز کمک خواهد شد. دقت داشته باشید که اسکراب بدن را هرگز به صورت خود نزنید. نحوه استفاده از اسکراب بدن باید دقیقا به گونه‌ای باشد که روی بسته‌بندی محصول درج شده است.

دیگر محصولات مراقبت از پوست بدن

به جز مواردی که عنوان شد، از برخی محصولات دیگر هم می‌توان برای مراقبت از پوست بدن استفاده کرد. مثل:

– کرم برای رفع ترک بدن
– روغن بدن
– ضد جوش بدن
– ضد سلولیت
– کرم پا
– کرم روشن کننده بدن
– لوسیون بدن
– وازلین

در صورت لزوم محصولات بالا را از داروخانه حتی به صورت آنلاین می‌توانید تهیه نمایید. داروخانه‌های آنلاین کلیه محصولات و مکمل‌هایی را که برای خرید نیاز به نسخه پزشک ندارند، به صورت اینترنتی به فروش می‌رسانند.

کلام آخر

بهترین روتین خانگی مراقبت از مو و بدن در این مقاله برای شما شرح داده شد. توصیه می‌کنیم محصولات مراقبت از پوست و مو را از مراکز معتبر مثل داروخانه‌ها تهیه کنید تا از کیفیت و اصل بودن آن‌ها مطمئن باشید. مو‌های پرپشت و خوش حالت و پوست شاداب و جوان در سایه مراقبت اصولی به ثمر خواهد نشست.

منبع: یک پزشک

+